دستور رئیس‌جمهور، نقطه عطفی در حوزه مدیریت باغستان سنتی است

ایسنا/قزوین مدیرعامل سازمان باغستان قزوین گفت: دستور رئیس‌جمهور نقطه عطفی در حوزه مدیریت باغستان سنتی قزوین است، باغستان بیش از این‌که یک مرتع کشاورزی، زمین کشاورزی یا باغ باشد یک عرصه هویتی و میراثی است.

باغستان قزوین به‌عنوان یک میراث ملی است که تخریب آن پیامدهای زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی فرا استانی دارد، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بنا به اهمیت باغستان قزوین، گزارشی را دراین‌باره تهیه‌کرده است. این گزارش به استحضار رئیس‌جمهور رسید و وی به وزیر جهاد کشاورزی و وزیران کشور، نیرو، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و استاندار قزوین دستور داد تا از باغات قزوین حراست شود.

محمدکریم کاظم‌پور در این خصوص در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای حراست از باغات قزوین، تصریح کرد: دستور رئیس‌جمهور نقطه عطفی در حوزه مدیریت باغستان سنتی قزوین است، باغستان بیش از این‌که یک مرتع کشاورزی، زمین کشاورزی یا باغ باشد یک عرصه هویتی و میراثی است.

وی افزود: اجداد ما در شهر بی‌آب قزوین برای ساختن این مجموعه بزرگ هویتی زحمات جدی کشیدند، پرورش سطح انبوهی از فضای سبز دارای محصول و مؤثر در اکوسیستم منطقه و فرهنگ منطقه، کار سختی است، سازمان باغستان سنتی نیز اساساً به دلیل ضرورت پرداختن به باغستان سنتی تشکیل‌ شده است.

مدیرعامل سازمان باغستان قزوین اظهار کرد: اهمیت پرداختن به باغستان درگذشته برای طراحان، دلسوزان نظام و شهر مسجل بوده است و به همین دلیل مجموعه‌ای طراحی‌شده که بتواند بین دستگاه‌های مختلفی که در حوزه باغستان متولی هستند هماهنگی ایجاد کند.

وی تأکید کرد: استاندار قزوین به نمایندگی از دولت، رئیس شورای باغستان سنتی است، شهردار قزوین نیز رئیس هیئت‌مدیره بوده و سیستم اداری و سازمانی باغستان بر عهده شهرداری است، دستگاه‌های موازی که در این شورا حضور دارند نیز شامل آب منطقه‌ای، میراث فرهنگی، محیط‌زیست، منابع طبیعی و امور اراضی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی است، سازمان باغستان سنتی دبیر این تشکیلات است.

کاظم‌پور بیان کرد: باغستان ثبت ملی شده است و جنبه میراثی آن اهمیت بالایی دارد بنابراین بخش مهمی از کار ما با حوزه میراث فرهنگی است، از طرفی بخش مهمی از کار ما با وزارت نیرو به‌ویژه حوزه آب است و آب منطقه‌ای استان باید مشکلات حوزه آب باغستان را حل کند.

وی عنوان کرد: دستور رئیس‌جمهور در خصوص باغستان دارای نقطه عطفی است، تاکنون برای باغستان چنین دستوری در این سطح اتخاذ نشده بود؛ ما با دستگاه‌های موازی مشکلات عدیده‌ای داشتیم و گاهی آن‌ها از انجام وظایف محوله خود شانه خالی می‌کردند.

چالش برای تأمین آب در فصل تابستان

مدیرعامل سازمان باغستان قزوین تأکید کرد: سازمان باغستان عمده امور را بر عهده دارد و بیشترین هزینه را نیز صرف می‌کند، همواره انتظار داریم سایر دستگاه‌ها بیشتر مشارکت کنند و فراموش نکنند که وظیفه ما صرفاً هماهنگی است، اگرچه ما سازمان تخصصی در حوزه باغستان هستیم اما این مسئله به این معنا نیست که دیگر سازمان‌ها وظایف خود را اجرایی نکنند، این به معنای عدم کار کردن دستگاه‌ها نیست بلکه انتظار داریم که دستگاه‌های متولی عضو شورای سازمان، نقش جدی‌تری داشته باشند.

وی عنوان کرد: موضوعاتی که در سطح شهر اتفاق می‌افتد مانند تغییر کاربری به دلیل قوانین دست و پاگیر موجود از عهده دستگاه ما خارج است و دستگاه‌های دیگر می‌توانند قدرتمندتر و با سرعت بالاتر با این مسئله برخورد کنند، در حوزه آب نیز هشت میلیون مترمکعب آب مصوبه داریم همچنین مقررشده است که برای ۲ ماه اول سال از آب کانال برای باغستان استفاده کنیم، این موضوع در خشک‌سالی خیلی به درد ما می‌خورد بااین‌حال گرفتاری‌های مختلفی در این حوزه وجود داشته است.

کاظم‌پور تصریح کرد: برای اینکه باغستان سنتی به رشد برسد و بازآفرینی شود، احتیاج داریم که درختان جدیدی کاشته شود، در حال حاضر در آبیاری نهال‌های جدید درختانی مثل پسته و بادام مشکل‌داریم، برای تأمین آب در فصل تابستان نیز هرسال دچار چالش می‌شویم، اگرچه کمک‌هایی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: در حوزه قوانین میراثی نیز مشکلاتی وجود دارد، در کنار دیدن مسائل میراثی و هویتی، باغداران نیز در حوزه‌های مختلف ازجمله تأمین امنیت انتظاراتی دارند که در دستور رئیس‌جمهور نیز به آن اشاره‌ شده است.

راه‌اندازی گشت آتش در باغستان

مدیرعامل سازمان باغستان قزوین بیان کرد: در حال حاضر فصل محصول باغستان است و سازمان باغستان با گشت‌هایی که با کمک نیروی انتظامی انجام می‌شود از باغستان حفاظت می‌کند، تنها سازمانی که به‌صورت واقعی از باغستان سنتی حفاظت می‌کند سازمان باغستان سنتی است و در این راستا گشت یگان حفاظت و گشت آتش راه‌اندازی کردیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده توسط سازمان باغستان علف زنی برای جلوگیری از آتش‌سوزی است، همچنین برای اولین بار در استان گشت آتش راه‌اندازی کردیم؛ همکاران ما به سم‌پاش‌های موتوری کولی مجهز هستند به خاطر اینکه امکان ورود دستگاه‌های آتش‌نشانی به داخل باغستان وجود ندارد، عوامل ما در ۶ تیم تخصصی در دو ماه اخیر تلاش کردند که آتش‌سوزی‌ها را مهار کنند و این کار خیلی مؤثر بوده و شاهد کاهش آتش‌سوزی‌ها نسبت به گذشته بودیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: دستور رئیس‌جمهور نقطه عطفی است که می‌توانند سرفصل جدیدی برای تغییر نگاه به باغستان سنتی باشد، ما باغستان سنتی را یک مرتع طبیعی و یک باغ فاخر نمی‌بینیم بلکه باغستان یک مجموعه هویتی بسیار مقدس و جدی می‌بینیم که مرتبط با مسائل فرهنگی جامعه است، باغستان هویت شهری ما است که با خلق‌وخوی مردم تنیده شده است.

وی اظهار کرد: باغستان برای ما یک امتیاز است و باغ شهری نوستالژی است که منافع خوبی برای استان دارد، بخش قابل‌توجهی از دمای شهر را کم کرده و اکسیژن ساز است، همچنین حضور باغستان از وقوع سیل‌های مخرب جلوگیری شده است.

مدیرعامل سازمان باغستان قزوین بیان کرد: در حال حاضر باغستان آب‌های زیرزمینی را ذخیره می‌کند درحالی‌که خودش تشنه است و برای گرفتن حق آب برای باغداران دچار مشکل هستیم، علی‌رغم این‌که قبلاً پیگیری‌هایی صورت گرفته است اما برای رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

وی تأکید کرد: علاوه بر این‌که باغستان ثبت ملی شده است ما بودجه مصوب و ردیف ملی نداریم، باغستان پهنه‌ای بی‌نظیر در کشور و ظرفیت فرا استانی و فراملی است، اساساً ۲۷۰۰ هکتار باغ شهری در هیچ جای کشور وجود ندارد، اگر این ظرفیت در استان‌های دیگر بود به‌صورت جدی تبلیغ می‌شد.

به دنبال ثبت قزوین به‌عنوان باغ شهر هستیم

کاظم‌پور عنوان کرد: ما به دنبال این هستیم که قزوین را به‌عنوان باغ شهر ثبت و تبلیغ کنیم تا شناخته شویم و ردیف بودجه ملی برای حفاظت از مجموعه در نظر گرفته شود، سازمان باغستان به‌عنوان یک سازمان هماهنگ‌کننده و متولی اصلی این کار در نظر گرفته شده است، موضوع دستور رئیس‌جمهور را پیگیری می‌کردیم و این دستور تأییدی بر تلاش‌های ما بوده است.

وی تأکید کرد: امیدواریم با این دستور سازمان‌هایی که وظیفه‌دارند پای‌کار بیایند، ردیف بودجه در نظر گرفته شده و حمایت مناسب از باغداران صورت بگیرد؛ باغداران مشکلات زیادی دارند باید موردحمایت قرار بگیرند، امنیت باغداران باید موردبررسی قرار بگیرد ما هرروز شاهد درگیری باغداران با معتادان متجاهر هستیم به همین دلیل گشت ویژه گذاشتیم اما این درگیری‌ها و تعرض‌ها هرروز اتفاق می‌افتد. اگر تلاش کنیم این میراث کهن حفظ شود افتخار هویتی ما حفظ خواهد شد.

وی ضمن بیان این امر که ما دستگاه مرجع در این حوزه هستیم، تأکید کرد: اداره کردن ۲۷۰۰ هکتار باغ با تعداد محدود نیرویی که داریم کار سختی است و نیاز به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدیدی داریم که با دستور رئیس‌جمهور امیدوارم اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …