دستگاهی که افت سلامت قلب را پیش‌بینی می‌کند

محققان انجمن قلب آمریکا دستگاهی موسوم به “وایتال پچ”(VitalPatch) ابداع کرده‌اند که به طور مستقیم بر سلامت قلب نظارت و کاهش سلامت آن را پیش‌بینی می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، نارسایی قلبی لزوماً اتفاقی نیست که به یک باره رخ دهد، بلکه نتیجه یک وضعیت مداوم و تدریجی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. یک وسیله پوشیدنی جدید با کمک به پیشگیری از تغییراتی که در نهایت می‌تواند به بستری شدن در بیمارستان منجر شود، طراحی شده است.

این دستگاه موسوم به “وایتال پچ”(VitalPatch) توسط شرکت زیست فناوری کالیفرنیایی به نام “وایتال کانکت”(VitalConnect) با همکاری دانشگاه یوتا ساخته شده است.

این دستگاه بر روی سینه بیمار می‌چسبد و به طور مداوم ضربان قلب و تعداد تنفس را نظارت می‌کند. ضمن اینکه فعالیت‌های بدنی مانند پیاده‌روی، خوابیدن و وضعیت بدن را نیز تشخیص می‌دهد. تمام این داده‌ها از طریق بلوتوث به برنامه‌ای در تلفن هوشمند بیمار منتقل و روی یک سرور ابری بارگذاری می‌شود.

سپس از یک الگوریتم مبتنی بر یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود و آن را با سوابق بیمار مقایسه می‌کند. بنابراین اگر تغییراتی را ببیند که حاکی از تغییر منفی وضعیت قلب بیمار باشد، تشخیص داده می‌شود و از طریق برنامه به بیمار و همراهانش هشدار می‌دهد.

به طور معمول، چنین تغییراتی توسط بیمار یا پزشک تا زمانی که حاد نشود، تشخیص داده نمی‌شود که تا این زمان ممکن است مشکل بسیار حاد شده باشد.

در آزمایش اخیر، ۱۰۰ بیمار مبتلا به نارسایی قلبی با میانگین سنی ۶۸ سال پس از ترخیص از بیمارستان، به مدت ۳۰ روز این دستگاه را به صورت ۲۴ ساعته به خود متصل کردند. همه افراد این آزمون کهنه سرباز بودند و ۹۸ درصد آنها مرد بودند.

در این آزمایش مشخص شد که این فناوری با موفقیت مشکلات را در بیش از ۸۰ درصد مواقع پیش‌بینی کرده است و به طور متوسط ​​۶.۵ روز قبل از آزمایش مجدد در بیمارستان موفق به تشخیص نارسایی قلبی در آنها شده است.

محققان اکنون امیدوارند که با چنین سیستم هشدار دهنده پیشرفته‌ای، نیاز به مراجعه دوره‌ای به بیمارستان برطرف شود.

محققان دانشگاه یوتا می‌گویند: اگر ما بتوانیم قبل از بدتر شدن نارسایی قلبی، آن را در بیماران تشخیص دهیم و اگر پزشکان براساس این پیش‌بینی جدید فرصتی برای تغییر معالجه داشته باشند، می‌توانیم از بستری شدن در بیمارستان‌ها جلوگیری کنیم یا آن را کاهش دهیم، زندگی بیماران را بهبود بخشیم و هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را بسیار کاهش دهیم. با تکامل این فناوری و با روش‌های آماری هوش مصنوعی، ابزارهای جدیدی برای تحقق این امر خواهیم داشت.

این مطالعه در مجله Circulation: Heart Failure منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …