دستیابی جهاد دانشگاهی به تکنولوژی پایه راه اندازی قطارهای پرسرعت در کشور

رییس جهاد دانشگاهی از دستیابی به تکنولوژی پایه راه اندازی قطارهای پرسرعت خبر داد و گفت: هم اکنون در دنیا از قطارهایی با حداقل سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت استفاده می شود که راه اندازی این قطارها مستلزم دستیابی به فناوری های لازم در زمینه زیرساخت و ناوگان است.

به گزارش ایسنا، پروژه سخت کاری انفجاری تکه مرکزی سوزن ریل با حضور دکتر سید حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و دکتر سعید رسولی مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه ۱۴ اسفند ماه در هشتمین نمایشگاه بین المللی ریلی رونمایی شد.

دکتر طیبی ادامه داد: جهاد دانشگاهی با اقداماتی که درباره ساخت قطار مترو ملی کرده است به ویژه در سیستم رانش قطارهای پرسرعت که های تک ترین بخش است به تکنولوژی پایه دست یافته و قرار است با رئیس دانشگاه علم و صنعت و جهاد دانشگاهی و دکتر رسولی جلسه ای در این باره گذاشته شود.

وی با تأکید بر ضرورت رسیدن به تفاهمی در خصوص ساخت واگن های پرسرعت ملی افزود: البته باید در خصوص ساخت سایر تجهیزات مورد نیاز راه آهن فعلی هم به تفاهم های لازم برسیم.

رییس جهاد دانشگاهی نداشتن آزمایشگاه جامع را از نقاط ضعف موجود برشمرد و افزود: چنانچه محصولی تولید شود هر کارفرمایی خواهد پرسید که کدام آزمایشگاه مرجع ملی کیفیت و استانداردی عملکرد محصول شما را تایید می کند؟ از این رو ما نیازمند داشتن آزمایشگاه مرجع ملی در این حوزه هستیم.

دکتر طیبی با بیان اینکه باید شرایط  کاری در آزمایشگاه استیمولیت(شبیه سازی) شده و محصول تحت تست قرار گیرد، ادامه داد: بدین ترتیب کارفرما و کاربر با اطمینان خاطر از محصول استفاده می کند.

وی با بیان اینکه باید آزمایشگاه جامع ریلی برای شرکت راه آهن و مترو راه اندازی شود، در ادامه خاطرنشان کرد: به لحاظ زیرساخت های موجود در نیروی انسانی و فناوری ها قادر به راه اندازی این آزمایشگاه هستیم.

رییس جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه صنعت ریلی بر مبنای سفارش است، گفت: در چنین صنایعی برخلاف صنایع ماشین سازی، کامپیوتر و موبایل مشکلی در تولید انبوه نداریم و حتی می توانیم ارزش افزوده هم داشته باشیم و تا 90 درصد نیازهای این صنعت را در داخل کشور تأمین کنیم.

دکتر طیبی یادآور شد: در صنعت ریلی نه تنها می توانیم نیازهای داخلی را برطرف کنیم بلکه می توانیم هابی برای منطقه جهت صدور تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی باشیم.

حرکت در جهت بومی سازی فناوری های حوزه ریلی در مرکز جهادی پیشرفت راه آهن

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز از حرکت در جهت بومی سازی فناوری های حوزه ریلی در مرکز جهادی پیشرفت راه آهن خبر داد و گفت: زیست بوم فناوری ریلی را هم به دست نیروهای متخصص راه آهن دانشگاه و شرکت های دانش بنیان تهیه کرده ایم.

دکتر رسولی با بیان اینکه در این زیست بوم فناوری های بومی احصا شده است اظهار کرد: برای فناوری های وارداتی هم با مشارکت دانشگاهها شرکتهای دانش بنیان و افراد علاقه مند مقیم خارج از کشور در مرکز جهادی پیشرفت راه آهن گامهایی در جهت بومی سازی برداشته شده است.

وی از راه اندازی سامانه ای به نام سامانه جامع رونق و جهش تولید در بستر اینترنت خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون 4600 قطعه ای که داخلی سازی شده بارگذاری شده است و مشخصات فنی نام تولیدکننده و … ثبت شده است و مصرف کننده پیش از سفارش خارجی می تواند از تولید داخل آن اطلاع حاصل کند.

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بخش دوم سامانه مربوط به قطعات وارداتی است، گفت: تاکنون بیش از 1400 قطعه بارگذاری شده و با ورود هر قطعه در این سامانه بارگذاری می شود این 1414 قطعه به اهالی صنعت شرکت های دانش بنیان فراخوان شده و در تفاهم نامه ای با وزارت دفاع تحت عنوان جهاد خودکفایی ریلی مقرر شده این قطعات داخلی سازی شود.

دکتر رسولی با بیان اینکه برخی معتقد هستند که ما ناتوان از خودکفایی هستیم و باید خوداتکایی داشت، افزود: باید ضمن تعامل با دیگر کشورها از فناوری هایمان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم همه قطعات را در داخل تولید کنیم باید برای آنها بازار فراهم کنیم و علت آنکه نمی توان همه محصولات را در داخل تولید کرد نه به علت نداشتن تکنولوژی بلکه نبود بازار است.

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ضرورت بازاریابی برای محصولات تولید داخل در کشورهای منطقه نظیر عراق، سوریه، افغانستان و حتی آذربایجان گفت: باید ضمن حمایت از تولید داخل برای محصولاتی که بازار داخلی مهیا نیست بازاریابی کنیم.

دکتر رسولی رونمایی از این فناوری را از افتخارات بزرگ کشور دانست و خاطرنشان کرد: در این فناوری (سخت کاری انفجاری تکه مرکزی سوزن ریلی) میزان بار محوری از 22 به 30 تن ارتقاء یافته است همچنین این امکان حرکت قطار با سرعت بیشتر را فراهم می کند و عمر قطعه مرکزی را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه این فناوری برای نخستین بار در خاورمیانه بدست آمده است، تصریح کرد: ما جزو 10 کشوری هستیم که به این فناوری دست یافته ایم.

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تاکنون سوزن صد در صد وارداتی بوده است، گفت: با این فناوری کیفیت ارتقاء می یابد که این امر سبب کاهش نیاز داخلی کشور به سوزن می شود.

دکتر رسولی از همکاری مشترک آینده با جهاد دانشگاهی برای راه اندازی مرکز جامع تست ریلی خبر داد و یادآور شد: در خصوص قطار پرسرعت و تکنولوژی نوی ریلی همکاری هایی خواهیم داشت.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، پروژه  سخت کاری انفجاری تکه مرکزی سوزن ریل برای نخستین بار در خاورمیانه به همت سازمان جهاد دانشگاهی تهران با مشارکت دانشگاه تربیت مدرس، صنایع دفاع و حمایت شرکت گسترش صنایع ریلی ایران(شرکت ایرید) به تولید نمونه رسیده ‌است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …