دور زدن تحریم‌ها با دستگاه لارنگوسکوپی ایرانی/کاهش زمان اینتوبه کردن بیماران کرونایی

با شیوع بیماری کووید-۱۹ در کشور، بخش‌های ICU به دستگاه پزشکی برای مشاهده حلق به منظور قرار دادن لوله در بیماران مبتلا نیاز مبرم داشتند که تامین آن به دلیل تحریم‌ها، هزینه بر بود؛ از این رو محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران اقدام به ساخت آن کردند و به گفته آنها در صورت سفارش این دستگاه طی مدت ۲ هفته با یک پنجم قیمت خارجی قابل عرضه است.

به گزارش ایسنا، “ویدئولارنگوسکوپ” دستاورد دکتر محمدرضا خواجوی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است که با تجهیز آن به دوربین و لامپ، برای پزشک امکان مشاهده حلق و حنجره بیماران را در اتاق‌های عمل و بخش‌های ICU فراهم می‌کند.

تصاویر این ویدئولارنگوسکوپ از طریق وای فای و نرم افزار به موبایل منتقل می‌شود و از طریق اپلیکشن نصب شده بر موبایل می‌توان به راحتی در عرض ۱۵ ثانیه بیماران را اینتوبه کرد(اینتوبه کردن به معنای قرار دادن یک لوله قابل انعطاف در داخل نای است تا فرد نیازمند تنفس مکانیکی، اکسیژن لازم را دریافت کند). این وسیله همچنین قابلیت تهیه ثبت فیلم و عکس جهت کار آموزش و درمان را دارد. این دستگاه در شرایط شیوع کووید-۱۹ به شدت مورد نیاز است.

دکتر محمدرضا خواجوی، استاد بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا لارنگوسکوپی را وسیله‌ای برای دیدن حنجره و قرار دادن لوله در داخل تراشه به هنگام شروع بیهوشی و یا بیماران بد حالِ نیازمند به حمایت تنفسی و دستگاه‌های تنفسی مانند بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی و کووید-۱۹ توصیف کرد.

وی لارنگوسکوپی را معمولا به دو صورت مستقیم و ویدئو لارنگوسکوپ دانست و اظهار کرد: در دستگاه لارنگوسکوپی مستقیم پزشک با نزدیک کردن صورت خود به چشم و دهان بیمار اقدام به لوله گذاری داخل تراشه می کند، ولی با نوع ویدئولارنگوسکوپ دیگر نیاز نیست که پزشک صورت خود را نزدیک صورت بیمار قرار دهد.

خواجوی خاطر نشان کرد: در سر ویدئولارنگوسکوپ یک دوربین با کیفیت و رزولوشن بالا و نور LED نصب شد که مشاهده حلق و حنجره را از طریق مانیتور برای پزشک امکان پذیر کرده است.

مجری طرح با اشاره به تفاوت نمونه ایرانی دستگاه لارنگوسکوپی با نمونه خارجی، یادآور شد: در دستگاه ایرانی انتقال تصاویر به کمک یک برد الکترونیکی که در داخل کشور تهیه شده است و همچنین به کمک امواج وای فای صورت می‌گیرد و تصاویر تهیه شده در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد.

وی بی نیازی به مانیتورینگ‌های اضافه و ذخیره سازی تصاویر و فیلم‌ها را از دیگر مزایای این محصول نام برد و گفت: علاوه بر آن امکان ارسال تصاویر و فیلم‌های تهیه شده به دیگران در این دستگاه پیش بینی شده است.

این محقق دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه این دستگاه همچنین دارای اهداف آموزشی است، یادآور شد: کاربرانی که به تازگی شروع به استفاده از این دستگاه کردند، می‌توانند از طریق موبایل خود نمای حلق و حنجره را مشاهده کنند تا بتوانند نحوه لوله گذاری را فرا بگیرند.

خواجوی اضافه کرد: در نمونه‌های خارجی یک مانیتور ICD وجود دارد که توسط سیم و یا کابلی به دستگاه لارنگوسکوپ متصل می‌شود، ولی در نمونه ایرانی سیم و کابل حذف شده و نیازی به اتصال برق نیست.

به گفته این استاد بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این دستگاه انرژی خود را از طریق باتری‌های قابل شارژ تامین می‌کند، ضمن آنکه این دستگاه سبک و قابل حمل و نقل است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر اینکه از زمان شیوع بیماری کووید-۱۹ در کشور اقدام به طراحی و ساخت این دستگاه کردیم، افزود: در زمان شیوع این بیماری، کشور به دلیل اعمال تحریم‌ها با کمبود چنین ابزارهایی مواجه بود و واردات چنین دستگاه‌هایی بسیار گزاف و در حد ۸ تا ۱۰ هزار دلار است؛ از این رو به فکر بومی سازی این ابزار پزشکی در کشور افتادیم.

وی با تاکید بر اینکه در این پروژه به دنبال ابداع و نوآوری جدید بودیم تا بتوانیم ایرادات این دستگاه را مرتفع کنیم، ادامه داد: در نهایت موفق به طراحی و ساخت این دستگاه شدیم و تست‌های آن در سال گذشته در بیمارستان‌های مختلف انجام و نظرات اساتید و جراحان درباره این دستگاه دریافت شد.

خواجوی از اخذ مجورها و استانداردهای تولید از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد و گفت: علاوه بر آن این اختراع به ثبت داخل نیز رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت طراحی و ساخت دستگاه لارنگوسکوپی در کشور، گفت: کلیه بخش‌های بیمارستانی به ویژه بخش‌های ICU و اتاق‌های عمل به این ابزار نیاز دارند، حتی آمبولانس‌ها نیز نیاز دارند تا به این دستگاه پزشکی مجهز شوند. هر جایی که خدمات پزشکی ارائه می‌شود، در برخی مواقع نیاز دارند تا به بعضی از بیماران تنفس مصنوعی دهند و وجود چنین دستگاه‌هایی در این زمینه ضروری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه اگر بخواهیم نمونه خارجی این دستگاه را وارد کنیم، هزینه بالایی را می‌طلبد، یادآور شد: نمونه‌های خارجی در دسترس نیستند و در صورتی که در دسترس باشند استفاده از آن ها در مواقع ضروری زمان‌بر است؛ چرا که ابتدا باید به برق متصل شوند، ولی در فرآیند لوله گذاری با نمونه ایرانی مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ ثانیه نیاز است تا بیمار انتوبه شود.

به گفته مجری طرح برای تولید انبوه این ابزار پزشکی با یکی از شرکت‌های دانش بنیان قراردادی منعقد شده است تا بردهای الکترونیکی و بدنه استیل این دستگاه را تولید کند.

خواجوی خاطر نشان کرد: از آنجایی که این فناوری بومی کشور است، امکان تولید انبوه آن وجود دارد، ولی مهمترین چالش ما تامین هزینه‌های تولید است و کلیه هزینه‌های آن شخصی است. ولی ما قادر به تامین نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای این دستگاه در مدت ۲ هفته با قیمت یک پنجم نمونه خارجی هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …