راندمان نیروگاه‌ها به ۳۹ درصد افزایش می‌یابد

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد ایران از نظر راندمان نیروگاهی بین ۱۳ کشور با راندمان ۳۸ درصدی در جایگاه پنجم ایستاده و طبق برنامه ریزی قرار است امسال میزان راندنمان نیروگاه ها به ۳۹ درصد افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه گازی قابل تبدیل به سیکل ترکیبی با متوسط راندمان ۳۲ درصد فعالیت می‌کنند. با احداث ۷۵۰۰ مگاوات بخش بخار و تبدیل آن به سیکل ترکیبی، راندمان نهایی این واحدها به حدود ۴۵ درصد و متوسط راندمان تولید برق حرارتی کشور به ۴۲ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین با توجه به عدم نیاز واحدهای بخار سیکل ترکیبی به مصرف سوخت اضافی، احداث این واحدها سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز به همراه خواهد داشت.

طبق اعلام، به طور متوسط عمر مفید نیروگاه‌های حرارتی ۳۰ سال بوده و هزینه احداث هر کیلووات نیروگاه سیکل ترکیبی حدود ۶۰۰ یورو است. هم اکنون ۴۲ هزار و ۷۲۹ مگاوات نیروگاه حرارتی با عمر کم‌تر از ۲۰ سال، حدود ۲۰ هزار و ۹۶ مگاوات با عمر بین ۲۰ تا ۴۰ سال و ۳۴۶۶ مگاوات نیروگاه با عمر بالای ۴۰ سال در کشور وجود دارد.

سه واحد جدید کلاس F با راندمان ۵۸ درصد تکمیل خواهد شد

به تازگی محسن طرزطلب – مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی – درباره برنامه ریزی های صورت گرفته برای افزایش راندمان نیروگاه های کشور، گفت: راندمان نیروگاه‌های حرارتی تا پایان امسال به ۳۹ درصد افزایش خواهد یافت، در سال جاری ۹ واحد بخار به ظرفیت ۱۴۵۴ مگاوات وارد مدار تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال ۹۹ بخش گاز و بخار سه واحد جدید کلاس F نیز با راندمان ۵۸ درصد تکمیل خواهد شد که این اقدام کمک مهمی به افزایش راندمان نیروگاهی کل کشور خواهد کرد، اظهار کرد: ۱۸۹ مگاوات هم برنامه رفع محدودیت تولید و ارتقای واحدهای نیروگاهی تا پیش از فرارسیدن پیک تابستان ۹۹ در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته طرزطلب، یکی از برنامه‌های مهم شرکت در سال ۹۹، آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین نیروگاه ملی با راندمان ۶۰ درصد است که این برنامه با سرمایه‌گذاری شرکت تولید نیروی برق حرارتی و توسط گروه مپنا در حال پیگیری است تا با تامین ساختار و منابع مالی مورد نیاز این طرح در یکی از نیروگاه‌های کشور اجرایی شود.

بررسی ظرفیت نصب شده نیروگاهای حرارتی در دنیا نشان می‌دهد کشورهای چین و آمریکا به ترتیب در رده‌های اول و دوم و کشور ایران در رده نهم تولید برق حرارتی دنیا قرار گرفته است.  کل ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های جهان ۶۶۲۸ گیگاوات است که نیروگاه‌های حرارتی در این زمینه با ظرفیتی به میزان ۴۰۰۰ گیگاوات ساعت سهمی معادل ۶۱ درصد ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …