راهکاری برای کمبود آب در شرایط کم بارشی کشور/تولید آب صادراتی از پساب صنعتی

به اعتقاد محققان کمبود آب در کشور توجیه‌پذیر نیست؛ چرا که دانش فنی طراحی، ساخت و اجرای سیستم‌های آب شیرین‌کن و نمک‌زدایی در کشور موجود است و از این سیستم‌ها می‌توان آب‌هایی با قابلیت صادراتی تولید کرد؛ همان اقدامی که کشورهای حوزه خلیج فارس اجرایی کرده‌اند.

مسعود محمدی، مدیر امور اداری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نمک زدایی مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا، تمرکز تحقیقاتی این شرکت را طراحی و ساخت سیستم‌های تصفیه آب و پساب دانست و گفت: این سیستم‌ها از نوع حرارتی است که دانش فنی آن در اختیار تعداد معدودی از کشورها (حدود ۱۰ کشور) قرار دارد.

به گفته وی دانش فنی این سیستم‌ها در خاورمیانه در اختیار ایران و رژیم اشغالگر قدس قرار دارد.

محمدی با تاکید بر اینکه سیستم‌های حرارتی نمک‌زدای این شرکت بر مبنای انرژی‌های اتلافی عمل می‌کند، ادامه داد: غالب صنایع در ایران دارای بخارات اتلافی و حرارت هستند که می‌تواند برای سیستم‌های تصفیه آب منشا انرژی قرار گیرد؛ به گونه‌ای که از یک نیروگاه با انرژی که برق تولید می‌کند، می‌توان انرژی‌های اتلاف شده آن را برای این سیستم‌ها جهت تصفیه آب مورد بهره برداری قرار داد و خروجی چنین سیستمی آب DM خواهد بود.

وی آب DM را آبی کاملا تصفیه شده و بسیار گرانقیمت توصیف کرد و یادآور شد: آب DM برای قابل شرب شدن نیاز است تا املاحی به آن اضافه شود، ضمن آنکه این آب علاوه بر شرب قابلیت استفاده در بخش‌های کشاورزی و صنعتی را دارد، از این رو چنین آبی قابلیت صادرات دارد و ارزآوری زیادی را به همراه خواهد داشت.

محمدی با اشاره به طراحی و ساخت سیستم‌های غشایی برای تصفیه آب در این شرکت، اظهار کرد: سیستم‌های غشایی وابسته به فیلترها غالبا وارداتی است و در شرایط تحریمی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد ولی سیستم‌های حرارتی این چالش را ندارند، ضمن آنکه صفر تا 100 اجرا و تولید دانش فنی آن در داخل کشور اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه این سیستم‌ها محصولات آماده نیستند، توضیح داد: این طرح پالایشگاه‌هایی هستند که بنا به درخواست متقاضی و نوع پساب (صنعتی و یا کشاورزی) طراحی و اجرایی می‌شوند.

این محقق با تاکید بر اینکه در کشور مشکل کمبود آب منطقی نیست، در این باره توضیح داد: اگرچه کشورهای جنوب خلیج فارس بارندگی زیادی ندارند، آب زیر زمینی زیادی ندارند، حتی آب رودخانه‌ای شیرین را هم ندارند؛ ولی مشکل کمبود آب را نیز ندارند؛ چرا که امروز در دنیا دانش در زمینه تولید آب، تنها متکی بر منابع آب‌های زیر زمینی نیست، بلکه بر تصفیه آب استوار است؛ موردی که در ایران مغفول مانده است.

وی اضافه کرد: با استفاده از سیستم‌های تصفیه آب حرارتی به راحتی می‌توان بحران کمبود آب، چالش رهاسازی پساب‌های صنعتی حاوی فلزات سنگین در طبیعت و بحران حرارت بالایی که از سوی صنایع تولید می‌شود را مرتفع کرد.

محمدی، با بیان اینکه دانش فنی آب شیرین کن‌ها در کشور موجود است، ولی خیلی از این سیستم‌ها بهره برداری نمی‌شود، اظهار کرد: این شرکت تاکنون 40 پروژه اجرای سیستم‌های آب شیرین‌کن در داخل کشور اجرایی کرده است که از آن جمله می‌توان به برخی از فازهای پارس جنوبی، بندرعباس، قشم، کیش، خوزستان، سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

وی بازیابی املاح معدنی از خروجی این سیستم را از دیگر مزایای این سیستم‌های نمک زدای طراحی شده در این شرکت نام برد و یادآور شد: سیستم‌ ZLD و HRD سیستم‌هایی هستند که تصفیه آب را به گونه‌ای انجام می‌دهند که پساب ندارند؛ چرا که خروجی این سیستم‌ها به صورت لجن‌هایی هستند که می‌توانند به پودر و یا جامد تبدیل شوند و از آنجایی که این لجن‌ها دارای غلظت بالایی هستند، امکان استحصال املاح معدنی از آن‌ها وجود دارد.

به گفته وی، این سیستم‌ها قابلیت تصفیه آب تا سختی 90 درصد را دارند، گفت: از این دستگاه می‌توان برای تصفیه آب‌های دریا، رودخانه، چاه و غیره استفاده کرد.

انتهای پیام   

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …