روایتی غیرافسانه‌ای از راه آهن سراسری ایران

اکران آنلاین مستند «رُم ـ شهبازان»، روایتی مستند و غیرافسانه‌ای از راه آهن سراسری ایران، آغاز شد.

به گزارش ایسنا، در توضیح این مستند آمده است: راه‌ آهن سراسری ایران، نامی است که این روزها به سبب ثبت آن در فهرست میراث جهانی یونسکو، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. چالش‌های فنی بسیار در عبور از دو رشته کوه البرز و زاگرس و جلوه‌های زیبای مسیر که به واسطه عبور آن از اقلیم‌های متفاوت پدید آمده‌اند از ویژگی‌های شناخته شده راه آهن سراسری ایران است، اما حضور شرکت‌ها و نیروهای انسانی مؤثر در این پروژه موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

مستند «رُم- شهبازان » بر اساس پژوهشی دقیق‌تر روی اسناد باقیمانده از شرکت‌ها و گزارش‌ها، مهندسان پروژه و همچنین تحقیقات میدانی در طول خط راه‌آهن سراسری، با تکیه بر معرفی ویژگی‌های منحصر به فرد این میراث صنعتی ارزشمند، ساخته شده است.

در این مستند تلاش شده است با کنار گذاشتن روایت‌های معمول و گاه غیرمستند از تاریخ راه آهن ایران، مخاطب با وجهی از این تاریخ معاصر آشنا شود که سال‌ها در پس روایاتی جعلی، مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

این میراث ارزشمند صنعتی، وامدار فکرها و دست‌هایی است که سال‌ها دور از سرزمین مادری‌شان، در این کشور ماندند و این راه سخت آهنی را وجه‌های انسانی بخشیدند. وجه‌های که برای دیدنش شاید باید از قطار پیاده شد و گوشه گوشه این مسیر ۱۳۹۴کیلومتری را کاوش کرد.

این مستند ۵۰ دقیقه‌ای که بر اساس پژوهش‌های محمد محسنیان، به کارگردانی محمدرضا صاحبی و تهیه‌کنندگی نرگس صفری ساخته شده است، از چهارم شهریورماه، همزمان با۸۳ مین سالگرد افتتاح راه آهن سرا سری ایران، در سایت “ها شور” به صورت آنلاین به نمایش درآمده است.

راه‌آهن ایران سوم مردادماه ۱۴۰۰ به فهرست آثار جهانی یونسکو وارد و به عنوان بیست و پنجمین میراث جهانی ایران ثبت شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …