روزهای خوبی در انتظار تولیدکنندگان گاز است

وزیر نفت گفت: گزارش چشم انداز جهانی سال ۲۰۵۰ میلادی مجمع کشورهای صادرکننده گاز که از مهمترین انتشارات دبیرخانه است، نشان می‌دهد که با وجود همه موانعی نظیر شیوع ویروس کووید-۱۹، چالش‌های ژئو راهبردی که سبب کاهش رشد اقتصادی جهان و تغییر رفتار مصرف کنندگان شده است. روزهای خوبی در انتظار مجمع و اعضای آن و همه کشورهای تولیدکننده است.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه  بعدازظهر امروز در حاشیه بیست و دومین نشست سالانه وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) از طریق ویدیوکنفرانس، اظهار کرد: دستیابی به صلح و تولید پایدار به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز نیازمند توجه به همکاری‌های بین المللی و چندجانبه‌گرایی و پرهیز از قلدرمابی است.

وزیر نفت تاکید کرد: امروز در سخنرانی‌ام در نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز به نقش مخرب آمریکا در مقررات جهانی در چهار سال اخیر از جمله در کنوانسیون‌های آب و هوایی، برهم زدن روابط با چین، جنگ تجاری با چین تا روابط دو طرف اقیانوس اطلس و از همه مهمتر خروج از برجام و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی علیه ایران به‌ویژه در بخش انرژی پرداختم.

به گفته وی آمریکا دسترسی ما را به درآمدهایمان محدود و از نظر خودش منع کرده و با این شرایط سبب شده است در شرایطی که کرونا بازار جهانی را با رکود روبه‌رو کرده است، ما روزانه ۴۰۰ تن از هموطنان را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست دهیم و متاسفانه نمی‌توانیم از اموال و درآمدهای خود برای بهبود زندگی مردم، به‌ویژه اهداف بشردوستانه و بهداشتی – درمانی مردم بهره‌مند شویم.

زنگنه افزود: برخلاف همه فشارهای بین المللی، ما توانستیم صنعت گاز خود را توسعه دهیم و به رکورد ظرفیت برداشت روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی دست یابیم و افزون بر آن ۹۵ درصد مردم را زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌های آمریکا به صورت ناعادلانه‌ای مانع دسترسی ایران به میلیاردها دلار از درآمدهایش از محل صادرات منابع هیدروکربوری شده است، افزود: دسترسی نداشتن به این درآمد مانع از این شده است تا کشور من بتواند به مبارزه بهتر با کووید-۱۹ و محافظت از مردم با خدمات پزشکی و مشوق‌های اقتصادی و اجتماعی به‌دلیل محدودیت‌های وضع شده ناشی از ویروس کووید-۱۹ بپردازد. من معتقدم که دولت آمریکا سهم بزرگی از مسئولیت مرگ روزانه ۴۰۰ تن از مردم ایران را دارد.

زنگنه با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران جی‌ئی‌سی‌اف از اینکه می‌بیند این مجمع دارای استحکام، کارآمدی و اعتبار شده است، به خود می‌بالد، تصریح کرد: همه این‌ موارد در کمتر از دو دهه از ماه مه سال ۲۰۰۱ به وقوع پیوسته است. جی‌ئی‌سی‌اف گام‌های بزرگی برای گفت‌وگوهای تخصصی و هدفمند با کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده گاز، موسسه‌ها و سازمان‌های بین المللی برداشته است.

وی با بیان اینکه در چهار سال گذشته جامعه جهانی ضربه بزرگی را در مقابل تلاش‌هایش برای ارتقای همکاری‌های بین‌المللی، چندجانبه‌گرایی، توسعه پایدار و تا حد بسیاری درباره جهانی‌سازی تجربه کرده است، افزود: روابط میان آتلانتیک خدشه‌دار شده است، جنگ تجاری میان چین و آمریکا رشد اقتصادی جهانی را تحت تاثیر منفی قرار داده است.

وزیر نفت تصریح کرد: خروج یک جانبه ایالات متحده آمریکا از بسیاری از معاهده‌ها و توافق‌ها نظیر برجام که حاصل سال‌ها تلاش، مذاکرات چندجانبه بوده است، همگی بیانگر تغییر پارادایم در روابط بین‌الملل است.

زنگنه با بیان اینکه خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، تحمیل غیرقانونی، تحریم‌های یکجانبه اقتصادی در مقابل کشور من چیزی جز زورگوئی به ایران و جامعه جهانی نبوده است، اظهار کرد: تحریم‌های آمریکا به ایران نقض سیاست‌های مشخص بیشتر کشورهای عضو جامعه جهانی تنها به‌دلیل سلطه آمریکا بر سیستم مالی و بانکی جهانی است.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌های آمریکا به صورت ناعادلانه‌ای مانع دسترسی ایران به میلیاردها دلار از درآمدهایش از محل صادرات منابع هیدروکربوری شده است، افزود: دسترسی نداشتن به این درآمد مانع از این شده است تا کشور من بتواند به مبارزه بهتر با کووید-۱۹ و محافظت از مردم با خدمات پزشکی و مشوق‌های اقتصادی و اجتماعی به‌دلیل محدودیت‌های وضع شده ناشی از ویروس کووید-۱۹ بپردازد. من معتقدم که دولت آمریکا سهم بزرگی از مسئولیت مرگ روزانه ۴۰۰ تن از مردم ایران را دارد.

وزیر نفت ادامه داد: با وجود همه این چالش‌های ژئوراهبردی، ما به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در بخش انرژی دست یافته‌ایم. با تکیه بر منابع داخلی انسانی، فناوری و سرمایه‌گذاری، موفق به تولید پایدار روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز شده‌ایم. ۹۵ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور به گاز لوله‌کشی در خانه‌هایشان دسترسی دارند، صنایع نفت و پتروشیمی گام‌های بلندی درباره فناوری بومی در زنجیره تولید برداشته اند. ما باید مقاومت کنیم.

زنگنه با بیان اینکه پیش‌بینی بلندمدت تقاضای گاز طبیعی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ سهم گاز طبیعی در سبد جهانی از ۲۳ درصد به ۲۸ درصد خواهد رسید، تصریح کرد: اما این میزان رشد برای نیل به  اهداف توسعه پایدار و تغییرات اقلیم به ویژه در سی‌سال آینده کافی نیست. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردم برای رسیدن به سهم ۳۰ درصدی مجمع، باید رویکردی تازه برای نشان دادن ارزش جهانی گاز اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه و به‌کارگرفتن فناوری‌های کربن‌زدایی در روند تولید و انتقال گاز طبیعی و توسعه، تولید هیدروژن پاک از جمله راه‌های بهبود مصرف گاز در طول دوران گذار است، تصریح کرد: من مطمئن هستم که امروز همگی شما متفق القول هستید که دستیابی به اهداف تاسیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز در گرو همکاری، هم‌آهنگی و سیاست‌زدایی بخش انرژی است.

وزیر نفت تصریح کرد: با استفاده از دیپلماسی فعال، تهیه گزارش‌های تحلیلی درباره بازار گاز و چشم انداز بلندمدت گاز، دبیرخانه فرصتی ارزنده برای شناساندن مجمع ایجاد کرده است. باید تلاش کرد مجمع کشورهای صادرکننده گاز به عنوان مرجعی قابل اعتماد برای متخصصان گاز در جهان شمرده شود.

گاز نسبت به دیگر سوخت‌های فسیلی آینده روشنی دارد

طبق اعلام وزارت نفت، در این نشست یوری سنتورین دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف اعلام کرد که گاز طبیعی نسبت به دیگر سوخت‌های فسیلی آینده روشنی دارد، پیش‌بینی شده است سهم گاز طبیعی در سبد سوخت انرژی جهان از ۲۳ درصد کنونی در سال ۲۰۵۰ به ۲۸ درصد برسد.

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضای گاز به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا با کاهش همراه شده است، افزود: گاز طبیعی نسبت به دیگر سوخت‌های فسیلی آینده روشنی دارد، پیش‌بینی شده است سهم گاز طبیعی در سبد سوخت انرژی جهان از ۲۳ درصد کنونی در سال ۲۰۵۰ به ۲۸ درصد برسد. 

دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف، مجمع کشورهای صادرکننده گاز اکنون به جایگاه خود در بازار انرژی رسیده است و تحلیل‌های این مجمع مورد استناد سازمان‌هایی همانند مجمع بین‌المللی انرژی (IEF)، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر نهادهای بین‌المللی قرار می‌گیرد.

در این نشست همچنین عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر اظهار کرد: قیمت گاز در طول سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونابا کاهش همراه بوده است و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. 

وی گفت: برگشت به زمان پیش از شیوع ویروس کرونا بسیار سخت است و راه درازی برای بازگشت به زمان پیش از این شیوع ویروس وجود دارد.

عطار تصریح کرد: جی‌یی‌سی‌اف نقش مهمی در بازار طبیعی گاز ایفا می‌کند و سازمان‌های بین‌المللی به این موضوع اذعان دارند.

بیست و دومین نشست سالانه وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) بعد از ظهر امروز (پنجشنبه،۲۲ آبان‌ماه)  به ریاست دوره‌ای عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایراز طریق ویدیو کنفرانس آغاز شد. وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف در این نشست درباره مسائل کنونی مربوط به صنعت گاز و حوزه‌های مرتبط از جمله ژئوپلیتیک، اقتصاد و پایداری انرژی و همچنین درباره افزایش تعداد اعضا، بودجه سالانه، جایزه جدید جی‌ئی‌سی‌اف و ششمین نشست سران جی‌ئی‌سی‌اف در سال ۲۰۲۱ گفت‌وگو می‌کنند.

در این نشست افزون بر بررسی نشریه‌های جی‌ئی‌سی‌اف، گزارش کوتاه‌مدت سالانه بازار گاز و چشم‌انداز جهانی گاز ۲۰۵۰، بولتن آماری سالانه رونمایی می‌شود.

الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، جمهوری اسلامی ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا، ۱۱ عضو اصلی جی‌یی‌سی‌اف هستند و آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، قزاقستان، مالزی، نروژ، عمان، امارات و پرو، به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۶ درصد از تولید گاز جهان، ۷۲ درصد از ذخایر گازی جهان، ۵۵ درصد از سهم انتقال گاز با خط لوله و ۶۱ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …