رویدادی که با ارائه مجری ربات آغاز شد و با معرفی برترین‌های اینوتکس پیچ پایان یافت

همزمان با اختتامیه نهمین دوره نمایشگاه اینوتکس که کار خود را با مجری‌گری ربات اجتماعی آرش دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد و در ایستگاه آخر با معرفی برترین تیم‌های استارتاپی به کار خود پایان داد، از پوستر اینوتکس ۱۴۰۰ رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰ با مجری‌گری ربات اجتماعی آرش از دستاوردهای محققان دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد.

اینوتکس‌پیچ، نیز یکی از بخش‌های رقابتی نمایشگاه اینوتکس است که سومین دوره آن از سال گذشته آغاز به کار کرد که در مرحله نخست طرح‌های استارتاپ‌ها به صورت آنلاین داوری شد و از استارتاپ‌های منتخب برای رقابت حضوری در مقابل سرمایه‌گذاران دعوت به عمل ‌آمد.

در این مرحله از رقابت که در استان‌های (سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، اصفهان، خوزستان، مازندران و تهران) برگزار ‌شد، ابتدا تیم‌های استارتاپی درخصوص نحوه ارائه به سرمایه‌گذار آموزش دیده و در ادامه در حضور سرمایه‌گذاران محلی، به معرفی ایده یا محصول خود ‌پرداختند.

از استارتاپ‌های برگزیده مرحله دوم به منظور حضور در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰ و نیز شرکت در رقابت‌های نیمه نهایی و نهایی دعوت به عمل ‌آمد.

در مرحله نهایی که امروز برگزار شد، قرار بود ۱۲ تیم استارتاپی برتر این رقابت به مدت ۵ دقیقه ایده‌های خود را معرفی کنند و به مدت ۵ دقیقه نیز به سوالات داوران پاسخ دهند، ولی در این مرحله یکی از استارتاپ‌ها از شرکت در این مرحله انصراف داد.

از این رو در این رویداد ۱۱ تیم ایده‌های خود را معرفی کردند که به این شرح است:

رفع تنبلی چشم با واقعیت مجازی

آریا سلطانی از محققان یکی از طرح‌های ارائه شده با اشاره به چالش‌های درمانی تنبلی چشم گفت: به این منظور نرم افزاری مبتنی بر واقعیت مجازی را عرضه کردیم که با استفاده از آن می‌توانیم اقدام به درمان کودکان کنیم.

به گفته وی در این طرح عینک سه بعدی طراحی شده است که با استفاده از نرم افزارهای طراحی شده، روزانه کودک به میزان یک ساعت از این عینک بهره برداری خواهد کرد.

سلطانی با بیان اینکه کارآزمایی بالینی مربوط به این محصول در یکی از کلینیک‌های چشم پزشکی به مدت ۸ ماه انجام شد و نتایج نشان داد که در مدت ۳ تا ۵ روز و روزانه به مدت یک ساعت این عینک به چشم کودک قرار داده می‌شود و در این مدت تنبلی چشم کودکان درمان شد.

این محقق با بیان اینکه مقاله این محصول در یکی از ژورنال‌های آمریکایی منتشر شده است، از صادرات آن خبر داد.

سامانه‌ای برای فروش دست سازهای بلوچی

مینا شیرانی از محققان طرح راه اندازی سامانه‌ای برای معرفی و عرضه تجاری صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان گفت: هدف از راه اندازی این سایت اشتغال زایی و تجاری سازی صنایع دستی زنان مناطق محروم و حاشیه شهرها است.

وی ادامه داد: از این طریق علاوه بر ایجاد اشتغال زایی برای ساکنان مناطق محروم، دست سازهای سنتی آنها تجاری سازی و به بازار نزدیک می‌شود.

شست‌وشوی مدرن با نانو مواد

فرهاد الیاسی از محققان یکی از شرکت‌های فناور با اشاره به اتلاف آب در کارواش‌ها به میزان ۲۷۰ لیتر در هر بار شست و شو گفت: علاوه بر آن شست و شوی خودرو در کارواش‌ها با آب فشار قوی صورت می‌گیرد که این امر خسارات زیادی بر رنگ بدنه دارد.

وی ادامه داد: برای رفع این معضلات اقدام به تولید نانو مواد برای شست و شو با روش مهندسی معکوس، کردیم. این مواد بدون نیاز به آب خشکشویی می‌کند.

ارائه محتوا برای مسافران

گروهی از محققان در یک استارتاپ به منظور کوتاه کردن مسیر سفر بر بستر سخت افزار و نرم افزار محتواهایی شامل فیلم، بازی‌های گروهی و تک نفره، موسیقی و غیره را عرضه کرده‌اند.

این بستر با استفاده از وای فای قابل دسترسی برای مسافران در اتوبوس، قطارها و هواپیماها خواهد بود.

این محققان در فاز اول ۲۰ دستگاه و در فاز دوم ۲۰۰ دستگاه از این سامانه را به بازارهای هدف پیش فروش کرده‌اند.

نرم افزاری برای کنترل زندگی افراد شیرین

نوع تغذیه، ورزش و فعالیت بدنی، مصرف دارو، تست خون و حالات روحی از مواردی است که بر زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع A اثرگذار است که برای رفع این چالش گروهی از محققان حوزه‌های پزشکی اقدام به راه اندازی نرم افزاری برای کنترل زندگی افراد مبتلا کرده‌اند.

این نرم افزار علاوه بر اندازه گیری قند خون بالا و پایین، راهکارهایی را برای رفع آن عرضه می‌کند، ضمن آنکه امکان یادآوری دارو از طریق این نرم افزار وجود دارد.

ساخت دستگاهی برای رشد مجدد مو در افراد سرطانی

حسین پالیزی، مدیر عامل یکی از شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با اشاره به تولید دستگاهی با عنوان “آنتی آلوپسی”، گفت: این دستگاه ضد ریزش مو است که برای درمان ریزش مو در افراد مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی قرار گرفته‌اند، قابل استفاده است.

وی ادامه داد: نتایج آزمایش‌های انجام شده نشان داد که در بیمارانی که داروهایی چون “اپیروبیسین”، “دوگزوروبیسین” و “سیکلوفسفاید تاکسوتر” دریافت می‌کنند تا ۸۰ درصد ریزش موی آنها درمان شد.

الیاسی خاطر نشان کرد: این دستگاه دارای کاسکتی است که بر روی سر قرار داده می‌شود و از این طریق جریان خون در عروق سطحی کاهش یافته  بنابراین مقدار کمتری دارو به فولیکول مو می‌رسد، در نتیجه فولیکول مو مقدار کمی از سم را جذب و از طرفی وجود دمای پایین، اثرات سمی دارو را کاهش داده و از ورود آسیب بیشتر به فولیکول‌ها جلوگیری می‌کند.

روی برای کاهش فسادپذیری محصولات باغی

گروهی از محققان دانشگاه ارومیه به منظور کاهش ضایعات محصولات باغی پوششی را برای این نوع محصولات عرضه کردند که صادر پذیر کردن محصولات باغی را افزایش می‌دهد.

بر اساس آمارها ۳۰ تا ۵۰ درصد محصولات باغی پس از برداشت دچار فساد می‌شود، ضمن آنکه سردخانه‌های موجود کارایی لازم را ندارند؛ ولی پوششی که این محققان عرضه کرده‌اند بدون آنکه آسیبی به بدن وارد کند از فاسد شدن این محصولات جلوگیری می‌کند.

راهکاری برای رفع چالش بسته‌بندی محصولات سنتی

تیم استارتاپی به منظور عرضه محصولات دستی به صورت بسته‌بندی سامانه ای را راه اندازی کردند که بر بستر آنلاین امکان بازارسازی را برای محصولات سنتی دستی ارائه می‌کند.

کاغذهای رویشی

با توجه به قطع درختان برای تولید کاغذ و ایجاد آلودگی‌های زیستی بعد از رها سازی کاغذ در محیط زیست، یکی از شرکت‌های فناور مستقر در شهرک‌ علمی تحقیقاتی اصفهان از ضایعات کشاورزی کاغذهای رویشی را تولید کردند که در صورت قرار گرفتن در خاک با استفاده از مواد مغذی در آن موجب رشد گیاه می‌شود.

از این نوع کاغذها می‌توان در بسته بندی‌ها استفاده کرد که بعد از رها سازی در محیط زیست موجب رشد گیاه می‌شود.

علاوه بر آن کارت‌های تجزیه پذیری عرضه کردند که با قرار گرفتن در خاک، بذرهای موجود در آن رشد می‌کند.

امکان ساخت میکروب‌های صنعتی انبوه

پیام قیاسی یکی از محققان ایرانی مقیم خارج گفت: همه انواع میکروب‌ها بد نیستند بلکه می‌توانند آنزیم‌های مورد نیاز صنایع را تولید کنند؛ از این رو طی فرآیندی میکروب‌های مورد نظر به میکروب‌های خوب تبدیل می‌شوند.

مجری طرح چالش تبدیل میکروب‌ها به میکروب‌های خوب را زمان بر بودن و سرمایه بر بودن آن دانست و اظهار کرد: در این فرآیند محققان باید به صورت تک به تک میکروب‌ها را بررسی کنند و در صورتی که روشی باشد که به صورت موازی بتوان حجم زیادی از میکروب‌ها را مورد ارزیابی قرار داد، ارزبری بالایی به دنبال دارد.

قیاسی، خاطر نشان کرد: در این مطالعات ما بر اساس روش‌های سخت افزاری و نرم افزاری روشی را ارائه کردیم که در آن می‌توان تا برای ۱۰۰ هزار میکروب طی ۷ روز فرآیندهای لازم را اجرایی کنیم تا این میکروارگانیزم‌ها به میکروب‌های قابل استفاده در صنایع تبدیل شوند.

به گفته وی راستی آزمایی این دستگاه با مشارکت چندین موسسه اروپایی اجرایی شده است.

تولید شوینده‌های زیستی

نادیا محرابی، مجری طرح با اشاره به چالش شوینده‌های موجود در بازار گفت: این شوینده‌ها علاوه بر آنکه موجب آسیب رساندن به سیستم تنفسی می‌شوند، آسیب‌های زیست محیطی را نیز به دنبال دارند.

وی اضافه کرد: برای این منظور شوینده‌هایی بر پایه آب، نانو مواد و مواد گیاهی تولید کردیم که از آن می‌توان برای شست و شوی همه سطوح فلزی و غیره بهره برد.

معرفی برترین‌ها

در اختتامیه رویداد اینوتکس ۲۰۲۰ سه تیم برتر رقابت اینوتکس پیچ اعلام شدند که به این شرح است:

تیم اول استارتاپی سای کلاب “ارائه روشی برای درمان تنبلی چشم کودکان”

تیم دوم «آنتی آلوپسیا؛ ساخت دستگاهی برای رشد مجدد مو در افراد سرطانی تحت شیمی درمانی»

به تیم‌های استارتاپی اول تا سوم به ترتیب مبلغ ۸ میلیون تومان، ۵ میلیون تومان و ۳ میلیون تومان اعطا شد.

تیم سوم سوچن؛ سامانه‌ای برای فروش دست سازهای بلوچی

همچنین تیم IDIA؛ ارائه نرم افزاری برای کنترل بیماران مبتلا به دیابت نوع A در نظر سنجی مردمی به عنوان استارتاپ برتر و مورد تقدیر قرار گرفت.

در این مراسم همچنین از پوستر اینوتکس ۱۴۰۰ رونمایی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …