زهی خیال باطل!

یک هنرمند صنایع دستی در پاسخ به این پرسش که آیا به آینده صنایع دستی ایران می توان خوشبین بود، می گوید: ۳۶ سال امیدوار بودم که وضعیت صنایع دستی در کشور ما بهتر شود، اما تجربه به من ثابت کرد که زهی خیال باطل!

ناهید محمدی، هنرمند صنایع‌دستی در حوزه گلیم‌بافی که سابقه ۳۶ سال فعالیت در این حوزه و دریافت نشان ملی را نیز در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره وضعیت هنرمندان صنایع‌دستی و رکود بازار این حوزه می‌گوید: به طور کلی در حوزه صنایع‌دستی تجهیزات و امکاناتی که در اختیارمان نمی‌گذارند، مهمترین دغدغه صنعتگران این حوزه محسوب می‌شود. در واقع پشتیبانی و حمایت در حوزه تهیه مواد اولیه و فروش که باید وجود داشته باشد، مشکل همیشگی فعالان این حوزه است.

او ادامه می‌دهد: حتی اگر هنرمندان بتوانند مواد اولیه را هم تهیه کنند، باز هم در زمینه فروش به مشکل برمی‌خورند. در طول ۳۶ سال فعالیت که در این حوزه داشته ام، بارها و بارها با این موضوع مواجه شدم که اغلب تجار نیز از این موضوع به نفع خودش استفاده می کنند و ما نیز نمی‌توانیم روند کار را معکوس کنیم. البته به شخصه خاص بودن کار من باعث شده است که با این مشکلات مواجه نشوم، اما اصلاً دلیل بر این نمی‌شود که بخواهیم این مشکلات را در حوزه صنایع دستی نادیده بگیریم. من به تنهایی در یک کارگاه خانگی کار می کنم، سفارش می گیرم و سبک خاص خودم را در حوزه گلیم بافی و فرش بافی دارم و به همین خاطر هم در روزگار کرونایی نیز با مشکل چندانی در حوزه فروش مواجه نشدم، اما طبیعتاً گران شدن مصالح و مشکلات صادرات وضعیت بازار صنایع دستی را بدتر کرده است.  

محمدی با اشاره وضعیت نامناسب بازار فروش صنایع دستی در کشور، یادآور می شود: در این شرایط اقتصادی بد، مسلما نمی‌توان از مردم انتظار داشت که خرید آنچنانی در حوزه صنایع دستی داشته باشند. طبیعتاً همه مردم در ابتدا به فکر معیشت خود هستند و نه کارهایی که می تواند حالت تزیینی داشته باشد. فکر می کنم تنها امیدی که ما می توانیم در این حوزه داشته باشیم بازار خارجی است که آن هم متاسفانه در شرایط فعلی راه به جایی نبرده است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …