«سفر نروید»؛ شاه‌بیت یک سال‌ مدیریت ستاد کرونا

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: شاه‌بیت و کل خروجی ستاد ملی مقابله با کرونا در یک سال و نیم اخیر برای مدیریت سفر و صنعت گردشگری، توصیۀ «در خانه بمانید و سفر نروید» بوده است.

به گزارش ایسنا، شهاب طلایی در وبینار هسته علمی جهانگردی فرهنگی دانشگاه امام صادق (ع) با موضوع «بحران کرونا و مدیریت گردشگری ایران» اظهار کرد: با بررسی صنعت گردشگری از دهه ۸۰ به بعد، روند رو به رشدی را مشاهده خواهیم کرد که البته در تمام این دوران، بحران مقوله‌ای ناآشنا برای صنعت گردشگری ایران نبوده است و فعالان صنعت گردشگری با آن زیست کرده‌اند. بنابراین فقط بحث بحران کرونا نیست؛ مؤخرترین آن‌ها، سیل بهار سال ۹۸، کشوری در آستانه جنگ به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی و جریان هواپیمای اوکراینی بود که همگی مصائب گردشگری کشور شدند.

او از سوی دیگر به کاهش سرانه درآمد و اثر آن در سفر اشاره و اظهار کرد: میانگین درآمد سرانه مردم در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۰ حدود ۳۳ درصد کاهش پیدا کرده است. وقتی درآمد کاهش یابد طبیعتا بخش سفر و گردشگری که به عبارتی هزینه‌های ضروری خانوار محسوب نمی‌شود، از سبد خانوار حذف می‌شود. از طرفی در سال ۹۸ با تورم ۴۲ درصدی نیز مواجه شدیم، بنابراین اوضاع اقتصادی در کشور طبیعی نبود. بنابراین این‌طور نبود که روند گردشگری قبل از کرونا خوب و رو به رشد بوده باشد. اما سوال این است صنعتی که با این همه بحران مواجه بوده آیا با مدیریت هوشمند در تمام این بحران‌ها مواجه بوده است؟ وقتی بررسی می‌کنیم این مدیریت وجود نداشته و به بحران کرونا هم سرایت کرده است.

طلایی سپس درباره تاثیر سیاستگذاری‌های بهداشتی دوران کرونا بر گردشگری، گفت: این ستاد فقط متعلق به وزارت بهداشت نیست، بلکه مرکب از وزارت کشور، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و گردشگری، علوم و تحقیقات، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، دادستان کل کشور، سازمان برنامه و بودجه و رییس سازمان صدا و سیما و حتی یک نفر از فقهای شورای نگهبان است، پس تصمیمی که از این ستاد بیرون می‌آید باید همه مؤلفه‌ها را درنظر بگیرد. این که چنین مجموعه‌ای فقط توصیه می‌کند از خانه بیرون نیایید تا کرونا گسترش نیابد، از طرفی، نرخ ارز، بیکاری و تورم هم شدید است، صرفا یک توصیه بهداشتی و درمانی است، اگر بررسی کنیم می‌بینیم آن تصمیم‌گیری‌ها همه‌جانبه نبوده است.

او بیان کرد: شاه‌بیت و کل خروجی‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در یک سال و نیم اخیر برای مدیریت سفر و صنعت گردشگری، توصیه «در خانه بمانید و سفر نروید» بوده است. اما ضلع دیگر قضیه چه می‌شود، مردم چگونه باید کسب درآمد کنند، آن هم با این اوضاع که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ قیمت نفت به ۲۰ دلار رسید و کشور با بحران درآمد مواجه شد. به نظرم سیاست‌گذاری‌ها برای مدیریت کرونا در حوزه‌های مختلف همیشه از زاویه بهداشت و درمان بوده و از این غافل شده‌ایم که وزارت بهداشت سخنگوی این ستاد و یکی از اعضای آن است، البته که وزیر بهداشت انسان دلسوزی است و همه ما از مجاهدت کادر درمان سپاسگزاریم و مدیون آن‌ها هستیم، ولی وقتی تصمیمی از یک ستاد ملی بیرون می‌آید باید همه جوانب را به‌ویژه اشتغال و درآمد را درنظر بگیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه این سوال را مطرح کرد که دولت در یک سال و نیم اخیر برای حفظ گردشگری چه کرده است و در پاسخ به آن گفت: طبق آن‌چه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده قرار بود سه‌هزار میلیارد تومان تسهیلات به گردشگری داده شود تا بیش از ۲۰ هزار بنگاه از این تسهیلات استفاده کنند، اما آمارهایی که همین وزارتخانه داده نشان می‌دهد نه تنها کمتر از ۵۰ درصد این تسهیلات برای حمایت از صنعت گردشگری پیش‌بینی شده که تا اسفندماه ۹۹ فقط شش میلیارد تومان، یعنی حدود یک‌پنجم آن تسهیلات اختصاص یافته است. سوای این، عده زیادی از فعالان گردشگری بنا به تجربه قبلی، سراغ این وام نرفتند تا مشکلات‌شان دوتا نشود.

طلایی تاکید کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا که درباره چنین بحرانی تصمیم می‌گیرد باید سیاست‌های همه‌جانبه‌ای باشد و درآمد و اشتغال جامعه را مد نظر داشته باشد. اگر این‌گونه باشد مردم هم از تصمیم‌های آن استقبال خواهند کرد. وقتی ملاحظات کف جامعه درنظر گرفته نمی‌شود، قطعا در اجرا با چالش مواجه می‌شود و مردم هم استقبال نخواهند کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …