سفر کوتاه آب زاینده رود به شرق اصفهان

خروجی سد نکو آباد (مبارکه) از شامگاه نوزده تیرماه با هدف توزیع آب کشاورزی افزایش یافت و آب زاینده رود به سمت شرق اصفهان جاری شد. زاینده رود با هدف تأمین نیاز آبی باغات شرق، دامداری‌ها و آبیاری کشت‌های ریشه‌ای این منطقه به مدت ۱۰ روز در اصفهان جریان دارد. امروز چهارشنبه 23 تیرماه است و آب زاینده رود بعد از 5 روز به پایین دست یعنی ورزنه رسیده است و از صبح امروز برداشت آب و ذخیره در استخرهای هر صحرا آغاز شده است و کشاورزان این منطقه فقط 5 روز برای برداشت فرصت دارند. این درحالی ست که با طراحی جدیدی که ورودی آب به منطقه دارد، باوجودبرداشت های بالادست در طی این چند روز باقی مانده، سطح آب در کانال کاهش پیدا می کند و پس از آن دیگر آبی به سمت پایین دست جاری نخواهد شد و عملا این آب چند روزی بیش تر به پایین دست نخواهد رسید.

آبی که در طی این ده روز جاری می شود بنا به گفته کشاورزان منطقه پایین دست زاینده رود برای هیچ کشتی مناسب نیست و آن ها هیچ برنامه ریزی برای این آب نمی توانند داشته باشند و به گفته کشاورزی” امیدوارم این بازگشایی آب ده روزه بهانه ای برای اختصاص ندادن آب به کشاورزان شرق برای کشت پاییزه نباشد، چون کشت پاییزه مهم ترین کشت آن ها در سال است و با تخصیص ندادن آب به این منطقه معیشت آن ها از این نیز بدتر خواهد شد.”

  دامداران نیز برای آب مصرفی دام های خود مجبورند از آب لوله کشی استفاده کنند، چون آب چاه های منطقه شور است و برای این کار مجبورند ساعت ها در صف منتظر پر شدن تانکرهای آب باشند که آن هم با وجود فشار کم آب و قطعی مداوم آن وقت و هزینه زیادی را از آن ها می گیرد. علاوه بر آن، آن ها برای علوفه دام خود نیز باید در صف بایستند و برخی از آن ها علوفه را مجبورند با قیمت بالا و کیفیت پایین همراه با خاک از شهرهای دیگر تهیه کنند. که هیچ کدام صرفه اقتصادی برایشان ندارد و بسیاری از دامداران در طی سال اخیر مجبور شدند دام های خود را به کشتارگاه ببرند و سرمایه های خود را سر ببرند.

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …