سقوط قیمت نفت تا کجا؟

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: تا زمانی که مدیریت عرضه در بازار نفت صورت نگیرد، شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم و اصلاح این امر نیز فقط با مدیریت عرضه و تقاضا ممکن است.

محمد خطیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بازار نفت منتظر این است که یک نظم و انظباط در عرضه حاکم شود، اظهار کرد: همانطور که قبلا عرضه مدیریت می‌شد و کشورهای اوپک بازار را مدیریت می‌کردند، لازم است که اکنون نیز به این مهم توجه شود. اما این مدیریت از بین رفته و وجود ندارد و هر کشور به هر میزان که بتواند تولید می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت عرضه مهم‌ترین نیاز بازار است تا بازار به حالت عادی بازگردد، تصریح کرد: این افزایش تولید در حال حاضر خیلی بیشتر از نیاز بازار است و این مازاد عرضه به بازار فشار وارد می‌کند و منجر به کاهش بیشتر قیمت نفت می‌شود.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی افزود: مهمترین نیاز بازار، مدیریت عرضه است و می‌توان با اقداماتی که در گذشته توسط اوپک پلاس انجام شده، این مسله را مدیریت کرد  و تنها این مدیریت عرضه است که می‌تواند بازار را به حالت عادی خود بازگرداند.

خطیبی در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر سقوط قیمت نفت گفت: علت تشکیل جلسه فوق‌العاده اوپک کاهش تقاضای جهانی بود که می‌بایست به دنبال آن عرضه نیز کاهش می‌یافت اما توافق کاهش تولید انجام نشد و افزایش تولید نیز رقم خورد و این در حالی است که ارزیابی این بود که اوپک علاوه بر کاهش قبلی، ۱.۵ میلیون بشکه دیگر نیز کاهش دهد اما این مساله مورد توافق قرار نگرفت و متاسفانه این موضوع موجب سقوط قیمت ها شد.

به گفته وی، هرچقد که میزان مازاد عرضه بیشتر شود فشار بر قیمت‌ها بیشتر خواهد شد. اکنون نیز وضعیت روانی بازار خوب نیست و بازار از نظر روانی چنین برداشتی را ندارد که الان مدیریت عرضه حاکم شود، چون هیچ انظباطی در بازار نیست و کاهش تولید قبلی نیز منتفی شده است و بازار هم از نظر روانی و هم از نظر عملی در حال فشار است.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی اظهار کرد: عامل اصلی شرایط فعلی بازار عدم کنترل مازد عرضه است، چراکه در شرایطی که باید عرضه کاهش پیدا می‌کرد متاسفانه بازار با افزایش عرضه مواجه است و این بی‌انظباطی‌ها و رها کردن بازار عرضه در شرایطی که بسیار نیاز است موجب شده قیمت‌ها به مرز ۲۰ دلار برسد و اگر این وضع ادامه یابد کاهش بیشتر قیمت را خواهیم داشت، مگر اینکه رویکرد بازار تغییر کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …