شکوفایی جلبکی گسترده در سواحل رامسر به دلیل ساخت‌وسازها و تغییر اقلیم

هر جا که بستر سخت در محیط دریایی باشد، ماکرو جلبک‌ها شروع به رشد و نمو می‌کنند و با توسعه ساخت و سازها به ویژه در سواحل رامسر در سال جاری شکوفایی گسترده جلبکی مشاهده شده است و محققان بر این باورند اگر این روند کنترل نشود، سواحل رامسر غیر قابل استفاده خواهند شد.

به گزارش ایسنا مهندس رهنما از محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در نشست آنلاین “شکوفایی ماکروجلبکی و بررسی بلوم ماکروجلبک‌ها در سواحل دریای خزر” که به مناسبت ۲۱ مرداد روز ملی دریای خزر برگزار شد، ماکروجلبک‌های دریای خزر را شامل ۳ گونه و ۳ جنس شامل (Cladpphora glomerata)، (Laurenica Caspica) و (Enteromorpha Intestinalis) عنوان کرد و گفت: طی ۱۲ تا ۱۳ سال اخیر شکوفایی این جلبک‌ها در سواحل دریای خزر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: زیستگاه ماکروجلبک‌ها در بخش جنوبی دریای خزر در نواحی ساحلی است و این جانداران از هر جسم بی جان و یا جانداری که در جایی از اکوسیستم دریایی خزر ثابت باشند، به عنوان بستر سخت (تکیه گاه) برای رشد و نمو خود استفاده می‌کنند.

رهنما تکه‌های چوب، پلاستیک و صدف‌هایی مانند Mytilaster Ilneatus را از جمله زیستگاه‌های ماکرو جلبک‌ها دانست و اضافه کرد: البته بیشترین زیستگاه این جانداران سازه‌های ساحلی مانند سدهای ساحلی و یا موج شکن‌ها است.

این محقق پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی با اشاره به زمان‌های شکوفایی ماکرو جلبک‌ها در دریای خزر، توضیح داد: هر ساله با شروع فصل بهار (از اواسط خرداد) تراکم و فراوانی ماکروجلبک‌ها در بخش جنوبی دریای خزر افزایش بسیار زیادی می‌یابد و تا اواسط شهریور ماه این روند افزایشی قابل مشاهده است، ولی در این زمان در صورت تغییر شرایط جوی چون افزایش بارندگی‌ها و کاهش دما و مواج شدن دریا، در تراکم ماکروجلبک‌ها تغییراتی ایجاد خواهد شد.

رهنما بیشترین تراکم ماکروجلبک‌ها را مربوط به گونه Cladpphora glomerata دانست که در تمامی طول دریای خزر دارای پراکنش است و در تمامی فصول سال نیز مشاهده می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از آن گونه Laurenica Caspica قرار دارد که بیشترین تراکم آن در فصول سرد سال نیز مشاهده می‌شود. این گونه تنها در محدوده رامسر تا سیسنگان مشاهده می‌شود.

این محقق، کمترین تراکم ماکروجلبک در دریای خزر را مربوط به گونه Enteromorpha Intestinalis دانست که اکثرا به صورت همراه با C.Glomerata مشاهده می‌شود.

رهنما با بیان اینکه ماکروجلبک‌ها به عنوان زیستگاهی برای سایر جانداران هستند و برای رشد و نمو آنها مفیدند، گفت: در کشورهای آسیای جنوب شرقی از این جانداران مصرف می‌شود؛ چرا که از ماکروجلبک‌ها می‌توان برای مکمل‌های غذایی و همچنین برای تولید داروهای خاص بهره برد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که از ماکروجلبک‌ها می‌توان آنزیم‌هایی استخراج کرد که در درمان سرطان به‌ویژه سرطان معده مؤثر است.

وی از اجرای طرح پایش شکوفایی ماکروجلبک‌ها در دریای خزر در سال جاری خبر داد و گفت: در این مطالعات به ویژه در سواحل رامسر  شکوفایی جلبکی گسترده‌ای مشاهده کردیم که از ۱۶ سال گذشته تاکنون وجود نداشته است و اگر این روند کنترل نشود، تا ۱۰ سال آینده سواحل رامسر غیر قابل استفاده خواهند شد.

رهنما، استشمام بوی نامطبوع و غیر شفاف شدن آب را از پیامدهای شکوفایی ماکروجلبک عنوان کرد و یادآور شد: این امر به دلیل تغییرات اقلیم و ساخت و سازهای انسانی در سواحل است.

وی اضافه کرد: وجود سازه‌ها در نواحی ساحلی موجب خواهد شد که بستر سخت برای رشد ماکروجلبک‌ها فراهم شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …