ضرورت واگذاری "زندان کاروانسرا" به میراث‌فرهنگی سمنان

ایسنا/سمنان نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقال زندان مرکزی سمنان و رهاسازی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان که برای چهار دهه از آن به عنوان زندان استفاده می‌شده بر واگذاری کاروانسرای مرکز شهر سمنان به اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان تاکید کرد.

عباس گلرو  4 مرداد ماه 1399 در دیدار با مدیر کل و معاونان اداره کل میراث‌فرهنگی استان سمنان، اظهار کرد: کاروانسرای تاریخی واقع در مرکز شهر سمنان برای حفاظت و مرمت و فراهم آوردن زمینه جذب گردشگران باید به اداره کل میراث فرهنگی واگذار شود.

وی با تاکید بر اینکه نقش سایر دستگاه‌های اجرایی در حمایت از میراث فرهنگی و اجرای سند توسعه گردشگری استان سمنان باید مشخص شود، افزود: سایر دستگاه‌های اجرایی باید ذیل نظر این اداره کل فعالیت‌های خود را در حوزه حمایت و توسعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرا کنند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گردشگری فقط متوقف در میراث تاریخی نیست، گفت: گردشگران خارجی به خصوص گردشگران چینی که پرتعدادترین گردشگران دنیا را تشکیل می‌دهند به جاذبه‌های طبیعی به خصوص کویر و سایر جاذبه‌های فرهنگی از جمله مردم‌شناسی، آشنایی با سایر فرهنگ‌ها و آداب و سنن توجه ویژه دارند.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقلیم استان سمنان برای گردشگری خارجی بسیار قابل توجه است، ادامه داد: باید به جاذبه‌های گردشگری استان از جمله آبگرم، بیابانک و …توجه ویژه شود و استان سمنان می‌تواند با توجه ویژه به این ظرفیت‌ها به یکی از استان‌های برتر در زمینه جذب گردشگر تبدیل شود.

گلرو با اشاره به اینکه شعار محوری تبلیغاتی وی گردشگری بوده، گفت: ظرفیت توسعه گردشگری در استان مهیا است و به زودی کارگروه گردشگری در دفتر نماینده تشکیل می‌شود.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر راه اندازی بازارچه سنتی فروش صنایع‌دستی در استان و ارایه محصولات صنایع‌دستی و سوغات و خوراکی‌های سنتی، اضافه کرد: رونق گردشگری زمینه ساز رونق اقتصادی و افزایش شادابی و نشاط در مردم است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان نیز در این دیدار گفت: پیش از انتقال زندان و زمانی که زندان مرکزی شهر سمنان از کاروانسرای شاه عباسی واقع در مرکز شهر سمنان به ساختمان جدید خود منتقل شد، این اداره کل برای مرمت و احیای این اثر فاخر ملی اعلام آمادگی کرده است.

مهدی جمال با تاکید بر اینکه واگذاری این کاروانسرا زمینه احیا، حفاظت و بهره برداری عمومی این یادگار دوران صفویه را فراهم می‌کند، افزود: با واگذاری به میراث فرهنگی، این کاروانسرا می‌تواند به یکی از جاذبه‌های اصلی این شهر مبدل شود.

وی گفت: کاروانسرای سمنان در سال 1362 اداره میراث فرهنگی استان سمنان بوده است و باید برای فراهم شدن توسعه گردشگری استان به این اداره واگذار شود.

کاروانسرای شاه عباسی مرکز شهر سمنان، به عنوان یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده در دوران شاه عباس صفوی است که در شهر سمنان احداث شده است. این کاروانسرا در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسید و پس از سه دهه تغییر کاربری و تبدیل آن به زندان مرکزی شهر سمنان با تلاش‌ها و پیگیری و مستمر مسئولان و مردم از بند خارج و آزاد سازی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …