طلای سیاه برای پنجمین هفته صعود کرد

قیمت نفت روز جمعه به بالاترین حد از اکتبر سال ۲۰۱۸ تاکنون صعود کرد و هر دو شاخص تحت تاثیر انتظارات برای فراتر رفتن رشد تقاضا از عرضه، برای پنجمین هفته متوالی افزایش پیدا کردند.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۶۲ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، در ۷۶ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۵ سنت معادل یک درصد افزایش، به ۷۴ دلار و پنج سنت در هر بشکه رسید. این بالاترین قیمت نهایی هر دو شاخص از اکتبر سال ۲۰۱۸ بود و بیش از سه درصد رشد هفتگی را برای هر دو قرارداد نشان داد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: قیمت نفت تحت تاثیر بهبود دورنمای تقاضا و انتظارات برای محدود ماندن عرضه و تصویب افزایش اندک تولید اوپک پلاس در نشست اول ژوییه وزیران این گروه، صعود کرد.

همه چشمها به نشست اول ژوئیه اوپک و متحدانش دوخته شده است که قرار است طی آن وزیران نفت این گروه درباره تسهیل بیشتر محدودیت عرضه بحث کنند. بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند اوپک با افزایش تولید بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز در اوت موافقت کند که همچنان کمبود جهانی عرضه نسبت به تقاضا را برطرف نمی‌کند. وزیران اوپک پلاس پیش از این با بازگرداندن ۲.۱ میلیون بشکه در روز تولید نفت در فاصله ماه مه تا ژوییه موافقت کرده بودند.

استفن برنوک، کارگزار نفت شرکت پی وی ام گفت: با توجه به دورنمای مثبت تقاضا، اوپک پلاس فضای گسترده ای برای افزایش عرضه بدون تحت تاثیر گذاشتن بر روند کاهش ذخایر نفت دارد.

در بخش عرضه، عوامل مهمی که اوپک پلاس باید در نظر خواهد بگیرد، رشد قوی تقاضا در آمریکا، اروپا و چین است که با توزیع واکسن کووید ۱۹ و بازگشایی اقتصادها تقویت شده و رشد موارد ابتلا به کووید ۱۹ و موجهای شیوع همه گیری در مناطق دیگر را جبران کرده است.

در این بین، چشم انداز رفع تحریمهای آمریکا علیه ایران و بازگشت نفت ایران به بازار در آینده نزدیک ضعیف شده است. یک مقام آمریکایی به اختلافات جدی در خصوص مسائل مختلف مربوط به پایندی ایران به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ اشاره کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته یک حلقه کاهش یافت و به ۳۷۲ حلقه رسید. با وجود این کاهش اندک، شمار دکلهای حفاری نفت در ژوئن ۱۳ حلقه افزایش یافت که دهمین رشد ماهانه متوالی بود و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به میزان ۴۸ حلقه افزایش داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …