طلسم توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی شکسته شد

عملیات بارگیری (Load Out) جکت سرچاهی سکوی ۱۱B طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی برای انتقال به محل نصب خود در مرز مشترک ایران و قطر امروز (پنجشنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه) آغاز شد، با بارگیری این جکت طلسم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌طور رسمی شکسته شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، وزن این چهارپایه ۲ هزار و ۱۲۰ تن و ارتفاع آن ۸۰ متر و نیم است، این جکت قرار است در ناحیه ۱۱B منطقه پارس جنوبی در ۱۳۵ کیلومتری از ساحل عسلویه و در عمق ۷۱ متر از سطح دریا نصب شود. جکت دارای چهار پایه میان تهی است که عملیات شمع‌کوبی و استحکام آن در کف خلیج فارس از طریق آنها انجام می‌شود.

این جکت دارای ۱۵ حلقه کانداکتور گاید به قطر ۲۶ اینچ است. کانداکتور گایدها قطعاتی مخروطی هستند که با قرار گرفتن در طبقات زیرین سازه به‌عنوان راهنما برای عبور ۱۵ ردیف خط لوله حفاری عمل می‌کنند. یعنی پس از نصب جکت در دریا و استقرار دکل حفاری روی آن لوله‌های حفاری از میان جکت و از طریق این مخروط‌ها به سطح دریا هدایت می‌شوند تا با عبور مته‌ها عملیات حفاری انجام شود. این هدایتگرها با توجه به ارتفاع زیاد جکت از انحراف و خمیدگی لوله‌ها بر اثر فشار آب جلوگیری می کنند.  

مدیرعامل گروه پتروپارس پیش‌تر درباره زمان آغاز حفاری چاه‌های فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی گفته بود: در صورت متعادل بودن شرایط آب و هوایی، اواخر خردادماه یا اوایل تیرماه حفاری چاه‌های طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را آغاز می‌کنیم.

مراحل نصب جکت سکوی فاز ۱۱B پارس جنوبی اواخر بهار ۹۹ پایان می‌یابد

به تازگی نیز رسول فلاح‌نژاد سرپرست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اعلام کرد که مراحل نصب جکت سکوی فاز ۱۱B پارس جنوبی پایان خرداد ماه تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه با تلاش همه عوامل اجرایی و مدیریتی در سمت پیمانکار و کارفرما، جکت سرچاهی SPD۱۱B و متعلقات مربوط به آن روی بارج حامل LB۹۰ قرار می‌گیرد، درباره مشخصات فنی این سازه گفت: جکت سرچاهی سکوی SPD۱۱B به همراه متعلقات دو هزار و ۲۰۰ تن وزن دارد که عملیات بارگیری آن به روش PUSH-PULL انجام شد.

فلاح‌نژاد ارتفاع این سازه دریایی را ۷۶ متر اعلام کرد که در عمق آب حدود ۷۱ متری در موقعیت مخزنی بلوک B فاز ۱۱ پارس جنوبی در خلیج فارس به روش به آب‌اندازی، نصب خواهد شد.

به گفته مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس، جکت سرچاهی سکوی SPD۱۱B یکی از دو جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی است که پس از نصب، امکان حفاری ۱۲ حلقه چاه تولیدی را در موقعیت نخستین عرشه گازی این طرح در مرز مشترک ایران و قطر در آب‌های خلیج فارس فراهم می‌کند.

وی اعلام کرد: پس از عملیات مهاربندی و انتقال این سازه به موقعیت گازی فاز ۱۱ پارس جنوبی، نصب جکت SPD۱۱B توسط شرکت صدف و با استفاده از شناور صدف ۳۰۰۰ تا پایان خردادماه جاری به اتمام خواهد رسید و موقعیت آماده آغاز حفاری می‌شود.

طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس، پس از خروج شرکت‌های توتال فرانسه و شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) به‌طور کامل به شرکت پتروپارس سپرده شده که متناسبا این بخش از کار را به شرکت صف رزموند واگذار کرده است.

هدف از اجرای این طرح، تولید ۲ میلیارد فوت مکعب گاز غنی، انتقال به پالایشگاه‌های موجود پارس جنوبی و استفاده از ظرفیت فرآورشی این پالایشگاه‌ها است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …