طولانی‌ترین روند افزایشی قیمت نفت متوقف شد

بهای معاملات نفت روز جمعه کاهش پیدا کرد و طولانی‌ترین روند افزایشی شاخص نفت آمریکا تحت تاثیر نگرانیها نسبت به رشد اقتصادی جهانی و اختلافات جدید میان پکن و واشنگتن شکسته شد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوییه ۶۷ سنت معادل دو درصد درصد کاهش یافت و در ۳۳ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه بسته شد. این شاخص روز پنج شنبه برای ششمین روز متوالی افزایش داشت که طولانی‌ترین روند افزایشی از فوریه سال ۲۰۱۹ تاکنون بود. قیمتها روز پنج شنبه ۱.۳ درصد افزایش یافته و در ۳۳ دلار و ۹۱ سنت بسته شده بودند.

بهای نفت برنت برای تحویل در ژوییه ۹۳ سنت معادل ۲.۶ درصد کاهش یافت و در ۳۵ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه بسته شد و

شاخص وست تگزاس اینترمدیت برای کل هفته ۱۲.۶ درصد و نفت برنت ۸.۱ درصد افزایش ثبت کرد که چهارمین رشد هفتگی هر دو شاخص بود.

لوکمان اوتونوگا، تحلیلگر ارشد شرکت FXTM در این باره به مارکت واچ گفت: قیمتهای نفت به دلیل تردیدهای فزاینده نسبت به نیرومندی روند احیای اقتصاد چین پس از کاهش محدودیتهای قرنطینه روز جمعه کاهش پیدا کرد و افزایش تنشها میان آمریکا و چین هم به قیمت نفت آسیب بیشتری زد. اگرچه قیمتهای نفت با ادامه روند تسهیل محدودیتهای قرنطینه از سوی اقتصادهای متعدد جهان ممکن است حمایت کافی برای روند افزایشی پیدا کند اما رشد قیمتها به دلیل نگرانیها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی و تنشهای ژئوپلیتیکی محدود خواهد بود. از نظر فنی هم اگر وست تگزاس اینترمدیت به پایین ۳۰ دلار سقوط کند، ممکن است تا محدود ۲۴ دلار پسروی داشته باشد.

انتشار خبر بررسی قانون امنیت ملی از سوی دولت چین و بیم ناآرامی جدید در هنگ کنگ، سرمایه گذاران را مضطرب ساخت. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اظهار کرده که آمریکا در خصوص اقدامات مربوط به هنگ کنگ به شدت واکنش نشان خواهد داد. سال گذشته این منطقه شاهد اعتراضات خشونت آمیز بود با این حال شیوع ویروس کرونا باعث کاهش درگیریها شد.

در واکنش به تحولات جاری، شاخصهای سهام آمریکا و بازارهای سهام جهان نزول کردند. شاخص داوجونز ۹۷ واحد کاهش یافت و به ۲۴۳۷۷ واحد رسید. سرمایه گذاران در آستانه تعطیلات طولانی آخر هفته در آمریکا و انگلیس ممکن است نگران نگه داشتن داراییهای پرریسک شوند.

در این بین، یک مقام اقتصادی ارشد چین اعلام کرد که این کشور برای سال ۲۰۲۰ هدف رشد اقتصادی تعیین نمی کند و متعهد شد هزینه بیشتری برای ترمیم صدمات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا انجام بگیرد.

اما قیمتهای نفت طی هفته گذشته از آمار کشتیرانی که نشان داد اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان در گروه اوپک پلاس به تعهداتشان تحت توافق کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز عمل می‌کنند، پشتیبانی شدند. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک اظهار کرده که خود اوپک از رشد قیمت‌ها و پایبندی قوی به توافق کاهش تولید تشویق شده است اما منابع آگاه اظهار کرده‌اند که این گروه اقدامات بیشتر برای حمایت از بازار را منتفی نکرده است.

بر اساس گزارش مارکت واچ، گزارش روز جمعه شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته ۲۱ حلقه کاهش پیدا کرده و به ۲۳۷ حلقه رسیده است که دهمین کاهش هفتگی متوالی بود و از کاهش بیشتر تولید این کشور در آینده حکایت دارد.

طبق آمار رسمی، ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته پنج میلیون بشکه کاهش پیدا کرد که بسیار بالاتر از میزان مورد پیش بینی تحلیلگران بود. ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما که هاب تحویل معاملات وست تگزاس اینترمدیت است هم ۵.۶ میلیون بشکه کاهش داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …