ظرفیت ۲ میلیارد دلاری بازار صادرات سیم و کابل

رئیس انجمن سیم و کابل سندیکای صنعت برق گفت: ظرفیت‌ بازارهای صادراتی ایران در حوزه سیم و کابل ۲ میلیارد دلار در سال است و پیش‌بینی می‌کنیم که فقط عراق به تنهایی تا ۲۰ سال آینده برای بازسازی زیرساخت‌ها به ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار کابل نیاز داشته باشد.

به گزارش ایسنا، علیرضا کلاهی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه بازار مهم ما عراق است، ترکیه در زمینه صادرات کابل و مس هوشمندانه عمل می‌کند و هیچگاه ما را به بازار خود راه نمی‌دهد و ما در حال حاضر با کشورهای ترکیه و عربستان رقابت می‌کنیم، افزود: در مورد بازار عراق نیز باید گفت که این کشور به خاطر تهدیدهای آمریکا برای واردات از ایران تا حدی کند شد که امیدواریم با آمدن دولت بایدن، فضا برای ما باز شود.

رئیس انجمن سیم و کابل سندیکای صنعت برق با بیان اینکه ما نیز پیشنهاداتی برای وزارت نیروی عراق ارسال کردیم که کارها را در قالب EPCF انجام دهیم،اظهار کرد: مهمترین بازارهای صادراتی کابل ایران، افغاستان، ترکمنستان، عمان و حتی عربستان که بزرگترین سازنده کابل منطقه است را تشکیل می دهد، اما در دوران تحریم محدود شدیم و برخی از کشورها از دست رفتند.

کلاهی درباره صادرات گاز به عراق و فعالیت‌های ترکیه برای تامین برق و تجهیزات مورد نیاز نیروگاهی این کشور گفت: اگر رابطه دو کشور به هم بخورد، با توجه به اینکه بخشی از پروژه‌ها مربوط به رابطه‌های سیاسی دو کشور است، بازار ما نیز دچار مشکل می‌شود. البته پشتیبانی دولت و سفارت ایران در بغداد کمک بسیاری برای حضور ما در بازار عراق بوده است.

وی با بیان اینکه در ساختار اقتصادی ایران و بین غول های دولتی و خصولتی که مواد اولیه صادر می‌کنند برند بودن کار آسانی نیست، اظهار کرد: طی ۱۵ سال کار متمرکز در بازارهای صادراتی توانستیم موفقیت خوبی را برای صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا داشته باشیم.

رئیس انجمن سیم و کابل سندیکای صنعت برق با بیان اینکه در سال ۱۳۸۴در دوران اوج رشد اقتصادی و زمانی که بازارهای داخلی را داشتیم ریسک جنگ و تخفیف حضور در بازار عراق را پذیرفتیم زیرا پیش‌بینی می‌کردیم که سیکل بودجه‌های عمرانی در ایران سینوسی است و رقم ثابتی ندارد، تصریح کرد: بنا بر این عاقلانه نبود که همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد ایران قرار دهیم، به سختی راه‌ها را یاد گرفتیم و توانستیم برندسازی کرده و رضایت و اطمینان مشتریان را جلب کنیم و نتیجه آن را نیز در سه سال اخیر می‌بینیم.

کلاهی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها منجر به توقف زیادی در کار ما شد ضمن اینکه آسیب‌های زیادی نیز از قبل خودتحریمی‌ها دیدیم، اظهار کرد: در برخی پروژه‌ها در کشور عراق دریافت پول به ۲۷۰ روز هم رسید و ما در رقابت با رقبای عربستانی و ترکیه‌ای که از بهره‌های پایین برخوردارند، شرایط سختی داشتیم. 

وی با بیان اینکه در ایران تولید هیچ مزیتی نسبی جز انرژی و مواد اولیه ندارد، تصریح کرد: البته در یک صنعت هایتک طراحی و فرآیند ساخت ارزش افزوده ایجاد می‌کند بنا بر این ما از یارانه انرژی برخوردار نیستیم. به لحاظ مزیت مواد اولیه هم بابت سیاست‌های غلط اقتصادی در پله اول متوقف می‌شویم.

رئیس انجمن سیم و کابل سندیکای صنعت برق با تاکید بر اینکه علیرغم پیشنهاداتی که برای لغو معافیت مالیاتی مواد خام داده شده هنوز ابتر مانده و باعث شده که صادرکننده به جای در اختیار قرار دادن مواد اولیه به تولیدکننده صادرات را ترجیح بدهد، تاکید کرد: پیشنهاد ما این بود که به صنایع بالادستی حکم کنند به جای قیمت‌گذاری دستوری در مقابل یارانه اولیه، صنایع را به صورت اعتباری در اختیار قرار دهند که اگر این اتفاق بیفتد کاهش قیمت ۱۰ درصدی پیش‌بینی می‌شود و هزینه به سمت هزینه تولید و کاهش تولید بیشتر شده و موانع رقابتی در بازار صادراتی برطرف می‌شود.

کلاهی با بیان اینکه سهم برق در سبد انرژی دنیا رو به افزایش است و بازار کابل رو به رشد خواهد بود، گفت: اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۴۰ باید یک تریلیون یورو در زیرساخت برق سرمایه‌گذاری کند که ۱۵ درصد آن را کابل تشکیل می‌دهد. همچنین نیاز به سیم در صنعت خودرو رو به افزایش است و اکنون از ۱۰ کیلو به ۴۰ کیلو رسیده است.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …