عربستان: اوپک پلاس بدنبال قیمت نفت منصفانه است

وزیر خارجه عربستان سعودی در دیدار با همتای روسی خود درباره نشست اخیر گروه اوپک پلاس گفت این گروه بدنبال یک قیمت منصفانه برای نفت است.

به گزارش ایسنا، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانس مطبوعاتی به همراه سرگی لاوروف، همتای روسی خود در ریاض گفت: مایلم اطمینان دهم که عربستان سعودی و روسیه قیمت نفتی را ترجیح می‌دهند که برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان منصفانه است. این همان هدفی است که اوپک پلاس به دنبال دستیابی به آن است و همکاری خوبی در این ابتکار وجود دارد و ما به تلاش برای حمایت از آنچه به نفع اقتصاد جهانی است، ادامه می‌دهیم.

روسیه و عربستان سعودی به عنوان دو تولید کننده بزرگ نفت جهان، به طور مشترک ریاست گروه اوپک پلاس را برعهده دارند که تقریبا نیمی از ظرفیت تولید نفت جهان را کنترل می کند و کاهش تولید کم سابقه ای را در بحبوحه فروپاشی تقاضای جهانی برای نفت درپی شیوع ویروس کرونا به اجرا گذاشت. اما این دو کشور همواره توافق نظر ندارند. روسیه اغلب خواهان تسهیل محدودیت عرضه نفت است، در حالی که عربستان سعودی محتاط تر بوده و بر حفظ محدودیت عرضه تاکید می‌کند.

این اظهارنظر  پس از نشست پنج‌شنبه گذشته وزیران اوپک پلاس مطرح شد که در جریان آن عدم افزایش تولید این گروه تصویب شد و تنها روسیه (۱۲۵ هزار بشکه در روز) و قزاقستان (۲۰ هزار بشکه در روز) اجازه یافتند تولیدشان را افزایش دهند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت: ما نیز در این دیدگاه سهیم هستم که لازم است همکاریمان در بازار هیدروکربن جهانی را توسعه دهیم و اقداماتمان از جمله اقداماتی که در قالب گروه اوپک پلاس انجام می گیرد، را از نزدیک هماهنگ کنیم. این اقدامات نتیجه بخش بوده اند.

با وجود اختلاف نظر دو طرف، لاوروف گفت: هیچ مانعی که بر سر راه همکاری روسیه با عربستان سعودی قرار گیرد، نمی بیند.

وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: ما تمرکزمان بر تحکیم همکاری در بازار هیدروکربن جهانی را مورد تاکید قرار می دهیم. در این مقطع هیچ رویدادی را نمی بینیم که علاقه به همکاری دوجانبه را تضعیف کند. این یک واقعیت عینی است و بر اساس ارزیابی من، ماهیت پایدار بلندمدتی دارد.

 این کنفرانس مطبوعاتی در جریان سفر دوره ای لاوروف به خلیج فارس برگزار شد. وزیر خارجه روسیه پس از ریاض، به امارات متحده عربی و پس از آن به قطر می رود.

محدودیت عرضه اوپک پلاس در چند ماه گذشته از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرده و با وجود این که تقاضای جهانی برای نفت هنوز به سطح پیش از شیوع پاندمی بهبود پیدا نکرده است، قیمت نفت برنت به بالاترین حد خود از ژانویه سال ۲۰۲۰ صعود کرده است. رشد اخیر قیمت‌های نفت باعث شده برخی از تحلیلگران هشدار دهند که بازار ممکن است دچار کمبود عرضه شود و سران هند که یکی از مشتریان مهم نفت اوپک پلاس است، نسبت به بالا رفتن بیش از حد قیمت‌ها شکایت کرده اند.

 در این بین، حملات موشکی روزهای اخیر به پایگاههای عربستان سعودی از جمله تاسیسات شرکت آرامکوی سعودی از سوی وزیران دو کشور عربستان سعودی و روسیه مورد بحث قرار گرفت. فرحان گفت: عربستان سعودی اقدامات بازدارنده‌ای برای حمایت از زیرساخت نفتی خود پس از حمله پهپادی به یک پایگاه نگهداری نفت آرامکو در بندر راس تنوره در هفتم مارس و همچنین بمبارانهای کوچک در هشتم و چهارم مارس انجام خواهد داد. راس تنوره بزرگترین مجتمع صادرات نفت جهان است.

نگرانی روسیه از افزایش تولید غیراوپک پلاس

همزمان، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در رویداد جداگانه دیگری اظهار کرد: روسیه پتانسیل افزایش تولید نفت از سوی تولیدکنندگان خارج از گروه اوپک پلاس را به عنوان یکی از ابهامات غالب بر بازار جهانی در بحبوحه قیمت‌های بالاتر و کاهش ذخایر می‌بیند.

 نواک این نگرانی را در زمان ارائه گزارش دیدار اخیر اوپک پلاس به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، ابراز کرد. وی در دیدار با پوتین که از تلاش‌های موثر نواک در حمایت از سهم روسیه در بازار تمجید کرد، گفت: به عنوان یک ابهام، متوجه احتمال افزایش تولید کشورهای خارج از گروه اوپک پلاس در نتیجه رشد قیمتها هستیم. میانگین قیمت نفت برنت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۶۰ دلار در هر بشکه بوده و در معاملات روز چهارشنبه ۶۸ دلار در هر بشکه بود.

از ماه مه سال ۲۰۲۰ که تولید روسیه تحت تاثیر پاندمی ویروس کرونا و شرکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس کاهش یافت، این کشور موفق شده است تولیدش را به میزان ۸۹۰ هزار بشکه در روز احیا کند.

نواک گفت: این میزان ۴۵ درصد ماکسیمم کاهش تولیدی است که در فاصله ماه مه تا ژوئن سال گذشته اجرا شد. ما تقریبا نیمی از این کاهش تولید را در آوریل احیا خواهیم کرد.

 روسیه در فوریه ۳۸.۵۶ میلیون تن نفت و میعانات تولید کرد که معادل ۱۰.۱ میلیون بشکه در روز بود.

معاون نخست وزیر روسیه گفت: کمبود عرضه جهانی نفت به یک تا ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است که به کاهش مازاد ذخایر جهانی نفت و رسیدن آنها به میانگین پنج ساله کمک خواهد کرد. تقریبا ۷۰ تا ۱۰۰ روز زمان خواهد برد تا ذخایر نفت به میانگین پنج ساله برگردد و در آن زمان می‌توانیم فرض بگیریم که بازار بهبود پیدا کرده است.

بر اساس گزارش پلاتس، طبق آمار وزارت انرژی روسیه، این کشور برآورد می‌کند تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ به میزان ۵.۵ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد و انتظار می رود احیای کامل تنها در سال ۲۰۲۲ روی دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …