علاقمندی جدید چین و هند به خرید نفت ایران

معامله گران از پرس و جوی خریداران چینی درباره خرید نوعی نفت که به قیر مخلوط معروف است و تصور می رود نفت ونزوئلا باشد که تحت نام گرید دیگری جا زده شده است، خبر می دهند.

به گزارش ایسنا، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند هفته گذشته در پاسخ به این که آیا کشورش مایل است تحریمهای آمریکا علیه ایران و ونزوئلا تسهیل شود، گفته بود دهلی نو از خرید نفت از تولیدکنندگان بیشتر استقبال می کند. در این بین، در ایران دولت اعلام کرده که آماده افزایش صادرات نفت می شود.

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا سیاست خارجی خصمانه تری را در پیش گرفت و تحریمها علیه ایران را در سال ۲۰۱۸ بازگرداند و سال بعد اقداماتی برای محدود کردن صادرات نفت ونزوئلا انجام داد. صادرات نفت هر دو کشور عضو اوپک از تحریمهای واشنگتن متاثر شد و پالایشگاههای آسیایی مجبور شدند به جای خرید نفت سنگین ترش این دو کشور، به دنبال منابع جایگزین باشند.

پرادهان چهارشنبه گذشته در وبیناری گفت: به عنوان خریدار مایلم که مکانهای خرید بیشتری داشته باشم. وی در ادامه افزوده بود هند قصد دارد برنامه افزایش ظرفیت ذخایر نفت استراتژیک را پیش ببرد.

اگرچه ترامپ با وجود نزدیک شدن به پایان دوره ریاست جمهوری اش همچنان تحریمهای خارجی را تشدید می کند اما این امیدواری در میان خریداران آسیایی ایجاد شده که بایدن پس از روی کار آمدن، درصدد دنبال کردن دیپلماسی و احیای برجام و در پیش گرفتن موضع ملایمتری در قبال ونزوئلاست.

اگر ریاست جمهوری بایدن به ازسرگیری صادرات نفت ایران و ونزوئلا منجر شود، عرضه جدید احتمالا دردسر بیشتری برای گروه اوپک پلاس ایجاد می کند و جریان نفت به آسیا را تغییر خواهد داد. به گفته معامله گران آسیایی، محبوبیت گریدهای مشابه ایران که از سوی کانادا عرضه می شود، ضعیف خواهد شد.

هند واردات نفت ایران را که زمانی سومین صادرکننده بزرگ به این کشور بود، در اواسط سال ۲۰۱۹ پس از انقضای معافیتهای آمریکا متوقف کرد. این کشور ۷.۶۵ میلیون تن نفت ونزوئلا را در فاصله ژانویه تا اکتبر امسال در مقایسه با ۱۵.۹ میلیون تن در سال ۲۰۱۹ وارد کرد.

طبق آمار گمرکی، چین آخرین بار نفت ونزوئلا را در سپتامبر سال ۲۰۱۹ وارد کرد. این کشور در ۱۰ ماه نخست امسال سه میلیون تن نفت ایران معادل ۷۲ هزار بشکه در روز را خریداری کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ کاهش ۷۷ درصدی داشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در این بین واردات نفت خام چین از مالزی از ابتدای سال ۲۰۱۹ بسیار بالاتر از حد معمول بوده است. بیشتر این حجم مربوط به انتقال کشتی به کشتی در تنگه مالاکا بوده که تاکتیکی برای پنهان کردن مبدا محموله هاست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …