فروشگاه‌هایی که نان بُری می‌کنند!

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد افزایش بی رویه فروشگاه‌های زنجیره ای در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر یاسوج باعث اعتراض واحدهای صنفی خرده فروش و سوپر مارکت شده است.

به گزارش ایسنا، با این روند افزایش فروشگاه‌های زنجیره ای پیش بینی می شود که واحدهای خرده فروش تعطیل شوند چراکه روند خرده فروشی را با دچار اختلال کرده اند. این وضعیت در حالی است که قدرت خرید مردم طی ۱۰ سال اخیر کمتر شده و شیوع کروناویروس نیز فشارهای زیادی را به بر صنوف وارد کرده است.

صاحب یکی از این واحدهای خرده فروش به خبرنگار ایسنا گفت: با افزایش فروشگاه‌های زنجیره ای در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج شاهد بیکاری و تعطیلی واحدهای خرده فروش و سوپر مارکت‌ها خواهیم بود که افزایش آسیب های اجتماعی و بیکاری را در پی دارد.

وی تصریح کرد: ۱۵۰۰ تا ۲ هزار واحد صنفی خُرد و سوپر مارکت در سطح شهر یاسوج وجود دارد، ۱۵۰۰ تا ۲ هزار نفر کارگر نیز مشغول به کار هستند و بیش از ۱۵۰۰ خانوار از این محل نان می خورند و امرار معاش می کنند چه کسی می خواهد با این روند افزایشی فروشگاه‌های رنجیره ای جواب این جمعیت را بدهد.

یک جوان ۳۳ ساله ای که صاحب یک سوپر مارکت است، به خبرنگار ایسنا می گوید؛ علاوه بر این که چند نفر در این واحد صنفی مشغول به فعالیت هستند نان می خورند معشیت و نان خانواده ام را از این طریق تامین می کنم که با این وضعیت نان کارگران و خانواده خودم و آنها بُریده و آجر می شود.

وی بیان کرد: مجوز این همه فروشگاه زنجیره ای را چه دستگاهی می دهد و بر چه اساسی مجوز صادر می کنند مگر استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج چقدر جمعیت و ظرفیت دارد. شهر یاسوج تولیدی نیست بلکه مصرفی است و و گنجایش و ظرفیت این همه فروشگاه زنجیره ای را ندارد.

یکی دیگر از صاحبان واحدهای صنفی خرده فروش تاکید کرد: این همه فروشگاه زنجیره ای چه سودی برای استان و مردم استان کهگیلویه و بویراحمد دارند؟ درآمدشان بصورت مستقیم از طریق کارت خوان‌های‌شان به حسابی در تهران واریز می شود و مالیاتی را هم در استان پرداخت نمی کنند و تنها پول و منابع استان را خارج می کنند.

وی بیان کرد: فروشگاه‌های زنجیره ای علاوه بر اینکه نفعی برای مردم ندارند، جیب مردم را می زنند و گوش آنها را هم می برند.

“علی ارشدی”، رئیس اتاق اصناف یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: فروشگاه‌های زنجیره ای در سراسر کشور در حال افزایش بی رویه است در حالی که بیشترین تخلفات صنفی در همین فروشگاه‌هاست و مشتریان و مردم را فریب می دهند.

وی افزود: متاسفانه رشد فروشگاه‌های زنجیره ای باعث به خطر افتادن اشغالزایی شده است.

ارشدی تصریح کرد: فروشگاه‌های زنجیره ای متمرکز در تهران هستند و گردش مالی این فروشگاههای در استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ تاثیری ندارد و حساب این فروشگاهها نیز در تهران است.

رئیس اتاق اصناف یاسوج تاکید کرد: با راه اندازی هر فروشگاه زنجیره ای ۴۰ تا ۵۰ واحد صنفی خرد و سوپرمارکت تعطیل می شود که انتظار داریم مسئولان و متولیان امر در استان در این زمینه چاره اندیشی کنند و تصمیم جدی بگیرند.

“سالار حسین پور”، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در این خصوص گفت: فروشگاه‌های زنجیره ای بدون حساب و کتاب در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد در حال افزایش می باشند و این فروشگاه‌ها سند و پروانه ندارند و فاقد مجوز از استان هستند و تنها با مجوز مرکزی در حال فعالیت می باشند.

وی اظهارکرد: دغدغه و خواسته های واحدهای صنفی خرد و رشد بی رویه و قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره ای به زودی در نشست اضطراری با حضور نماینده دادستان، تعزیرات حکومتی، سازمان صمت، اتاق اصناف، استانداری و سایر دستگاه‌های مربوطه بررسی، تصمیم گیری و تعیین تکلیف می شود.

حسین پور با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره ای باید هدفمند و ضابطه مند شوند، تصریح کرد: این فروشگاه‌های اگر می خواهند در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت کنند باید با شرایط و برنامه خاصی بطوریکه به واحدهای خرد آسیب نزنند، ادامه فعالیت دهند.

“محمدعلی غفاری”، مدیرکل امور مالیاتی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: رشد فروشگاه‌های زنجیره ای در استان محروم و فاقد تولید کهگیلویه و بویراحمد تمام شاخص های اقتصادی استان را منفی کرده است چراکه نه تنها سودی برای استان ندارند بلکه آسیب ها و ضرر زیادی را نیز به اقتصاد استان وارد کرده اند.

وی افزود: امید ما به مالیات مشاغل خرد است که با راه اندازی قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره ای که در هر خیابانی سه چهار فروشگاه راه اندازی شده رقابت را از سایر کسبه و واحدهای خُرد فروش گرفته و منجر به تعطیلی و ورشکستگی آنها شده اند.

غفاری اظهارکرد: دستگاه پُز فروشگاه‌های زنجیره ای به حساب‌هایشان در تهران واریز می شوند و هیچ گونه مالیاتی به استان پرداخت نمی کنند و سودی که برای استان ندارند، ضررهای زیادی هم به اقتصاد استان می زنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تمام شاخص های استان کهگیلویه و بویراحمد منفی است اما وصول مالیات این استان را بیش از ۱۰۰ درصد افزایش دادند در حالی که فروشگاههای زنجیره ای درآمد بالا و چند میلیاردی دارند اما مالیات به استان نمی دهند.

“سید حشمت الله صمیمی دوست”، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: روز شنبه هفته آینده در نشستی با حضور دستگاه‌های متولی و مرتبط با موضوع در خصوص افزایش بی رویه فروشگاه‌های زنجیره ای در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد و مطالبات واحدهای صنفی خُرد و سوپرمارکت تصمیم گیری می شود.

گفتنی است که همچون سراسر کشور در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر یاسوج شاهد افزایش بی رویه و قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره ای هستیم که دو تا سه فروشگاه راه اندازی شده و منجر به تعطیلی واحدهای صنفی خرده فروش و سوپرمارکت‌ها شده اند و این وضعیت باعث تجمع اعتراض آمیز واحدهای صنفی خُرده فروشی و سوپرمارکت‌ها در جلوی استاندار شده است که می طلبد مسئولان و متولیان امر در استان کهگیلویه و بویراحمد تصمیمی جدی و موثر در این خصوص اتخاذ کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …