فروش بلور ایرانی به اسم ژاپنی!

مدیرکل استاندارد تهران اعلام کرد که یک شرکت تولید بلور به بهانه موانع صادرات حاضر به نشانه گذاری مانند نام فارسی و حتی علامت استاندارد یا کد ۱۰ رقمی نیست، اما مغازه‌داران در حال سوء استفاده و فروش محصول این شرکت به نام کالای ژاپنی هستند.

به گزارش ایسنا، چند روز پیش یک شرکت تولید بلور با برگزاری نشست خبری خواستار مانع زدایی سازمان استاندارد از مسیر تولید این شرکت شد و ادعا کرد که تنها به این دلیل  که بخاطر مشکلات ناشی از تحریم امکان درج برخی از بندهای نشانه گذاری مانند نام فارسی بر روی محصولات خود را ندارد، تعطیل شده‌اند.

در این رابطه محمودرضا طاهری،  مدیر کل اداره استاندارد استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این شرکت به لحاظ قانونی نمی‌تواند اقدامی انجام دهد، اظهار کرد: این پرونده به قوه قضاییه ارجاع شده و یکسال هم این درگیری وجود داشته است. بارها به این شرکت اعلام کردیم که باید نشانه گذاری فارسی داشته باشد و با افتخار کالای ایرانی خود را معرفی کند. این شرکت باید پاسخ دهد چرا علامت استاندارد و کد ۱۰ رقمی را استفاده نمی کند تا اگر مردم ناراضی بودند بتوانند به ۱۵۱۷ انعکاس دهند. 

وی افزود: این در شرایطی است که فروشندگان، این کالا را به اسم برند سوگای ژاپنی در بازار عرضه می‌کنند. البته شرکت زیر بار این موضوع نمی‌رود، اما گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد مغازه‌داران از این نام استفاده می‌کنند و راه حل مشکل هم استفاده از نشانه گذاری فارسی است. 

مغازه‌دار سود می‌برد، مردم زیان می‌کنند

این مقام مسئول با بیان اینکه مغازه‌دار در حال سوءاستفاده از این موضوع است و مردم زیان آن را می‌دهند، تصریح کرد: تمام نوشته های روی این کالا خارجی است و یک کلمه ژاپنی هم دارد که البته ترجمه آن مدل کالا است. این شرکت باید پاسخ دهد که چرا مدل کالا را به زبان ژاپنی می‌نویسد  نه زبان دیگری؟! مغازه داران متفرقه با استناد به همین زبان خارجی روی کالا می گویند چون کالا می‌خواهد به ایران وارد شود روی آن عبارت “ساخته شده در ژاپن” نوشته نشده، اما چون همه حروف آن خارجی است، این کالا وارداتی است. ما هم قبول می‌کنیم که این سوء استفاده از سوی مغازه‌داران صورت گرفته نه شرکت، اما پاسخ دهد که چرا از کلمه ژاپنی استفاده می‌کند؟ این یک نوع عوام‌فریبی است. 

به گفته مدیر کل اداره استاندارد استان تهران، این شرکت در گذشته نمایندگی سوگای ژاپن را داشته، اما حالا ندارد اما از آن سوء استفاده می‌کند. تشخیص خارجی نبودن این کالا برای مشتری بسیار دشوار است و حتی خود من به عنوان مدیر استاندارد از ظاهر آن قادر به تشخیص نبودم. 

برای صادرات مشکل دارید، نامه‌بدهید، همکاری می‌کنیم

البته طاهری تاکید کرد که برای صادرات با این شرکت و همه شرکت‌های دیگر حاضر به همکاری است و با وجود اینکه بر اساس قانون استاندارد اطلاعات باید روی کالا هم به زبان فارسی و هم به زبان انگلیسی درج شود، تولید کنندگان می توانند ابتدا طی نامه‌ای به اداره استاندارد، کالاهایی که به دلیل مسائل تحریم یا درخواست کشورهای مقصد صادراتی قادر به نوشتن به زبان فارسی روی کالا نیستند را مشخص کنند و در آن صورت فقط از زبان انگلیسی، علامت استاندارد و کد ده رقمی استفاده کنند تا کالا قابل ردیابی باشد. در صورت اعلام نکردن به استاندارد، ممکن است کالای صادراتی در گمرک دچار مشکل شود. 

وی افزود: حتی اگر کشوری اعلام کرده باشد که نباید علامت استاندارد هم درج شود و تولید کننده این موضوع را به استاندارد اعلام کند، ما اجازه می‌دهیم که آن هم حذف شود، اما کد ۱۰ رقمی باید حتماً درج شود. 

اما به گفته این مقام مسئول، شرکت فوق تازه نه کد ۱۰ رقمی را درج می کند و نه علامت استاندارد را و حتی زمانی که به آنها اعلام می‌شود باید محصول داخل و خارجی خود را تفکیک کنند، این اقدام را انجام نمی‌دهند. در نتیجه شکایت‌هایی هم که انجام دادند رای به نفع استاندارد داده شده است؛ بنابراین پروانه آنها ابطال شده و هر زمانی که رفع ابطال شود دوباره می توانند تولید کنند. 
وی با بیان اینکه سال جهش تولید به این معنی نیست که اجازه کلاهبرداری به مردم داده شود، تصریح کرد: مصاحبه آنها فرافکنی است. ما واحد آنها را تعطیل نکردیم، اما از نظر ما تولید در این کارخانه در حال حاضر جرم است. 

این مقام مسئول تاکید کرد که هیچ پرونده ای در این زمینه برای کالای صادراتی وجود ندارد و موضوع فقط مربوط به فروش در داخل است و گفت: حتی این شرکت اعلام کرد که  کارتن‌ها را چاپ کرده و دیگر قادر به چاپ دوباره نیست. برای همکاری با آنها پیشنهاد دادیم با مهر، کد ۱۰ رقمی را بر کارتن ها درج کنند یا از برچسب استفاده کنند، اما آن‌ها حاضر به همکاری نیستند. مسئولان این شرکت می‌گویند پشتشان گرم است و استاندارد را هم باطل می کنند!

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …