قرارداد ایران و هند؛ نشان جذابیت مکران و چابهار

در جلسه توسعه سواحل مکران با حضور معاون اول رئیس جمهور، ضمن تاکید بر اهمیت حذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه این منطقه اعلام شد که قرارداد ایران و هند در حوزه‌ مکران و بندر چابهار، نشان از جذابیت این منطقه در مبادلات آتی بین المللی دارد.

به گزارش ایسنا، جهانگیری – معاون اول رییس جمهور – از روز گذشته (چهارشنبه) وارد استان سیستان و بلوچستان شده است که طی سفری دو روزه در افتتاح و بازدید از چند طرح و برگزاری چند جلسه از جمله توسعه سواحل مکران در منطقه آزاد چابهار و همچنین جلسه اقتصاد مقاومتی شرکت کند.

این در حالی است که جلسه توسعه سواحل مکران در منطقه آزاد چابهار با حضور معاون اول رئیس جمهور و سایر مسئولان از جمله ویزر راه و شهرسازی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار برگزار شده است.

بانک: لزوم جذب سرمایه گذار خارجی و داخلی در توسعه مکران

مرتضی بانک – رئیس شورای عالی مناطق آزاد – در این جلسه با تاکید بر اهمیت سواحل مکران در توسعه شرق کشور گقت که مزیت‌های اقتصادی و سیاسی این منطقه برای ایران به حدی است که می‌تواند به عنوان حلقه ‌اساسی زنجیره حمل‌ونقل و لجستیک، هاب ترانزیت و تجارت بین‌الملل، دروازه‌ صادرات انرژی، کریدور تردد تجار و گردشگران قلمداد و به جذابترین نقطه خاورمیانه برای تولید ثروت و شکوفایی اقتصادی تبدیل شود.

به گفته وی، می‌توان با بهره‌گیری از این مزیت‌ها و همکاری با کشورهایی نظیر هند و پاکستان و چین و افغانستان، منافع بسیاری را از این گونه ظرفیت‌هابدست آورده و جایگاه سیاسی – اقتصادی خود را در سطوح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ارتقا داد.

بانک با اشاره به اینکه سواحل مکران با تأکید دو سند بالادستی “برنامه ششم توسعه” و “سند توسعه منطقه ساحلی مکران”به مرکز تولید، صنعت، تجارت و ترانزیت تبدیل خواهد شد، افزود: مراحل عملیاتی پیشرفت این منطقه با سرعت در حال اجراست.

به گفته وی، توسعه آینده نیمه شرقی کشور، تا حد زیادی به سواحل مکران وابسته است و این امر منوط به طراحی و برنامه‌ریزی سیاست‌های کارآمد و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های این منطقه در کنار وضع قوانین و اقدامات تسهیل گرانه، جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های فزاینده آن است.

رئیس شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه قرارداد ایران و هند در حوزه‌ی مکران و بندر چابهار، نشان از جذابیت این منطقه در مبادلات آتی بین المللی دارد، تاکید کرد که لازم است با توجه به زیرساخت های در دست تامین، جذب هر چه بیشتر سرمایه‌ داخلی و خارجی برای توسعه و ارتقای جایگاه ژئواکونومیک این منطقه در دستور کار قرار گیرد.

کردی: ریمدان، ایران را به کریدور اقتصادی چین -پاکستان متصل می‌کند

همچنین در این نشست کردی – مدیرعامل منطقه آزاد چابهار – گفت که در بازه ۸۲ هزار هکتاری که به‌عنوان محدوده جدید منطقه آزاد چابهار ابلاغ شد، ۶۳۰۰  هکتار به‌عنوان نقطه منفصل در محدوده مرزی ریمدان به منطقه آزاد چابهار افزوده شد که به‌عنوان نقطه حیاتی و حساس می‌تواند ایران را به کریدور اقتصادی چین ـ پاکستان متصل کند.

مدیرعامل منطقه آزاد افزود: ریمدان، نه تنها بازار پاکستان را در اختیار تولیدکننده و تجار ایرانی قرار می‌دهد، که حلقه اتصال ایران به پروژه «سی‌پک» خواهد بود.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت ریمدان، به‌عنوان منطقه آزاد منفصل از چابهار، یادآور شد که یکی از نیازهای این نقطه حساس راه‌اندازی راه‌آهن چابهار ـ گوادر از طریق مرز ریمدان است که آماده‌سازی اراضی ریمدان در فاز اول به مساحت ۱۳۰ هکتار آغازشده و توسعه صنعتی در ریمدان با تمرکز بر صنایع انرژی‌بر خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …