لزوم شفافیت بیشتر نیماد/پژوهشگران حق دارند بدانند بودجه‌های پژوهشی کجا هزینه می‌شود

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارشی و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) با تاکید بر لزوم ایجاد تغییرات ساختاری در نیماد بر افزایش شفافیت این سامانه تاکید کرد.

دکتر سید موید علویان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که تحقیقات در ایران طی ۳۰ سال اخیر رشد بسیار خوبی داشته و این مرهون فعالیت‌های ستادی وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها است، گفت: سوالاتی در ارتباط با حوزه ستادی تحقیقات وجود دارد که باید به آن‌ها پاسخ داده شود. سوال اول این است که ما موسسه نیماد را تاسیس کردیم که تحقیقات مهم و بزرگ و همچنین همکاری با محققان خارجی داشته باشیم . نمی‌شود که همزمان معاونت محترم تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، رئیس نیماد هم باشد. اگر قرار بود معاونت تحقیقات رئیس نیماد باشد اصلا نیازی به تاسیس نیماد وجود نداشت. نیماد می‌توانست یکی از شوراهای معاونت تحقیقات باشد، البته قانونگذار چون به این فکر بوده که تحقیقات در کشور مستقل باشد موسسه نیماد را به درستی ایجاد کرد.

وی افزود: نکته‌ی بعدی نحوه‌ی انتخاب اعضای شورای مرکزی یا شورای سیاست‌گذار نیماد است. انتخاب این‌ افراد توسط معاونت محترم تحقیقات درست نیست و بهتر است شاخص‌های دیگری برای عضویت در این شورا تعریف شود. ضمن احترام به اعضای فعلی این شورا که همه‌ی آن‌ها از محققین برجسته‌ی ایران و جهان هستند، نحوه‌ی انتخاب این افراد باید تغییر کند.

علویان ادامه داد: شاخص‌هایی باید معین شود تا افرادی که تمایل دارند در این شورا قرار بگیرند بتوانند از طریق وب‌سایت ثبت‌نام کنند و توسط وزیر بهداشت و با توجه به شاخص‌ها انتخاب شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به کمیته اخلاق در حوزه معاونت تحقیقات اظهار کرد: دفتر اخلاق پژوهش در تحقیقات پزشکی وجود دارد. با توجه به تجربیات قبلی فکر می‌کنم این کمیته باید از سطح معاونت تحقیقات خارج شود و در یک اشل بالاتر استقرار پیدا کند. یکی از جاهایی که می‌تواند کمیته اخلاق به آن منتقل شود فرهنگستان علوم پزشکی است چراکه سوابق و عدم پیگیری برخی موارد مشکوک به تضاد منافع و شکایت‌هایی که به کمیته اخلاق رسیده و رسیدگی صورت نگرفته، نشان می‌دهد وجود کمیته اخلاق زیر نظر معاونت تحقیقات درست نیست و باید زیرمجموعه اشل بالاتری قرار بگیرد.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارشی و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) درباره لزوم افزایش شفافیت نیماد بیان کرد:  محققان کشور همه محرم هستند و حق آن‌ها است که بدانند بودجه‌های پژوهشی کجا هزینه می‌شود و مجریان طرح‌ها و همکاران آن‌ها چه افرادی هستند. با مشخص کردن شناسه‌ای برای افرادی که وارد وب‌سایت معاونت تحقیقات و نیماد می‌شوند به محققان اجازه داده شود که همه‌ی طرح‌های تحقیقاتی با جزئیاتی از جمله مجریان و همکاران، بودجه و نتیجه‌ی طرح در دسترس آن‌ها قرار بگیرد. این شفافیت تا حدودی در سیستم وجود دارد اما ما تقاضا داریم شفافیت بیشتری وجود داشته باشد تا همکاران محترم پژوهشی در کشور بدانند بودجه‌های کشور در کجا هزینه شده و چه نتایجی به دنبال داشته است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط معاونت تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: معاونت تحقیقات باید بداند که دانشگاه‌ها متولیان پژوهش هستند و وظیفه حوزه ستادی، سیاست‌گذاری و نظارت و هماهنگی و تسهیل‌ کردن پژوهش و جلوگیری از بداخلاقی هاست. وزارت بهداشت نقش تولیت را بر عهده دارد و کار پژوهش را باید به دانشگاه‌ها سپرد. آن چه که مهم است این است که وزارت بهداشت به هیچ وجه وارد امر اجرایی نباید شود.

علویان در بخش پایانی سخنان خود درباره مجلات علوم پزشکی بیان کرد: در حوزه مجلات پزشکی نیز به نظرم بر اساس قوانین و چارچوب‌ها اجازه داده شود که دانشگاه‌ها مجلات داشته باشند و اگر مجلاتشان بی‌اعتبار بود، اجازه نشر داده نشود. اگر از ابتدا محدودیت‌ها زیاد باشد امکان پیشرفت در این زمینه کمتر می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …