ماجرای نوشت افزارهایی که در گمرک رسوب کرده اند

نایب رئیس مجمع واردات می‌گوید، بلاتکلیفی واردکنندگان در ترخیص یا عدم ترخیص کالاهایشان هزینه‌ای سنگین برای اقتصاد کشور و فعالان اقتصادی خواهد داشت.

علیرضا مناقبی، در گفت و گو با ایسنا، ضمن گلایه از رسوب میزان قابل توجهی از اقلام مرتبط با حوزه لوازم التحریر و نوشت افزار اظهار کرد: متاسفانه بخش خصوصی، در میان کش و قوس های صدور و ابطال بخشنامه های مختلف، مرتب قربانی می شود و این موضوع نتیجه ای جز تشدید دلسردی و فرسودگی میان کسانی که در شرایط تحریم ها و جنگ اقتصادی، سرمایه هایشان را به میدان تولید و تجارت آورده اند، نخواهد داشت.

وی  با اشاره به گروه کالایی ۲۷ که مدت ها است صاحبان آن ها باوجود ثبت سفارش و سایر پیش نیازهای قانونی، در بیم و امید هستند، تاکید کرد: درخواست صریح ما از مسئولین این است که با همفکری و هم افزایی، هرچه زودتر این اقلام که مورد نیاز مردم هستند، تعیین تکلیف شود.

نایب رئیس مجمع واردات ادامه داد: کالاهایی که بدلیل اختلاف نظر مسئولین یا کند بودن گردش کار اداری میان دستگاه های مختلف، در گمرکات کشور رسوب کرده، در واقع بخشی از سرمایه ملی کشور اند و مسئولین باید به این موضوع توجه داشته باشند که هزینه ارزی آن ها پیش از این، پرداخت شده و آزاد سازی آن ها بار مالی برای بانک مرکزی و نظام بانکی و اقتصادی کشور نخواهد داشت.

مناقبی با اشاره به اقلام نوشت افزار که در گمرکات متوقف شده اظهار داشت: تاخیر در ترخیص این اقلام، ضمن تحمیل هزینه به فعالان اقتصادی که در نهایت به مصرف کنندگان منتقل می شود، ممکن است کالاها را در آستانه فاسد شدن قرار دهد. ضمن اینکه اقلامی در میان آن ها وجود دارد که واقعا مورد نیاز بازار کشور است. نکته مهم دیگر اینکه برخی از این اقلام مورد نیاز کارخانجات و کارگاه های تولیدی است که متاسفانه در گمرکات رسوب کرده است.

وی با اشاره به تنوع بسیار زیاد کالاهای نوشت افزار و ضرورت ایجاد سازوکاری برای ارتقای توانمندی ها و دانش کارشناسان گمرک اظهار کرد: با توجه به تاثیر صنایع مختلف در حوزه نوشت افزار از قبیل صنایع شیمیایی، سلولزی، فلزی و … و همچنین با توجه به طیف گسترده مصرف کنندگان از گروه های سنی کودک تا سالمندان و مصارف متنوع دانش آموزی، اداری و هنری، کالاهای بسیار زیادی با تنوع بالا در این صنعت وجود دارد و لذا تعیین معیارهای علمی، تجربی و منطقی برای ارزشگذاری کالا و تعیین سایر مصادیق گمرکی نیازمند ارتباط تنگاتنگ مسولین حوزه گمرک با دست اندرکاران و فعالان صنعتی و صنفی این حوزه است و به این جهت ما درخواست تشکیل یک کمیته مشترک با دایره های مرتبط در گمرک داریم نگاه واقع بینانه و مبتنی بر منافع ملی سبب می شود که امیدها در میان فعالان اقتصادی زنده نگهداشته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …