ماموریت وزارت صمت تشریح شد

 وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، ضمن تاکید بر بحث سرمایه‌گذاری، افزایش تولید و اشتغال‌زایی به عنوان مأموریت این سازمان، سرمایه‌گذاری ناشی از امضای تفاهم‌نامه‌های صورت گرفته میان وزارت صمت و نمایندگان پنج استان کشور را ١۵٢ هزار میلیارد تومان در قالب ۶٢ پروژه‌ جدید اعلام و برآورد کرد که در سال آتی به هزار هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری برسیم.

به گزارش ایسنا، بعداز ظهر امروز مراسم امضای تفاهم‌نامه توسعه سرمایه‌گذاری اقتصاد مقاومتی با شرکت‌های برتر با وزیر صنعت، معدن، تجارت و مقامات این سازمان، مدیران عامل شرکت های بزرگ معدنی کشور و مقامات استان‌های مختلف برگزار شد. در این طرح شرکت‌های چادرملو، ماشین‌سازی اراک، آلومینیوم المهدی، نفت سپاهان و شیرین عسل قریب به شش میلیارد دلار برای توسعه طرح‌های اقتصاد مقاومتی سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

علیرضا رزم‌حسینی- وزیر صنعت، معدن و تجارت-  ضمن اشاره به اینکه وزارت صمت چندین ماموریت بسیار مهم دارد که از جمله آن‌ها بحث سرمایه‌گذاری، افزایش تولید و ایجاد اشتغال در کشور است، اظهار کرد: اگر قصد داریم که در منطقه قوی ظاهر شویم، بایستی اقتصاد خود را قوی کنیم. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بایستی به درون و بیرون از منظر صادرات توجه داشته باشیم؛ بنابراین برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برنامه‌هایی در نظر گرفته شده که از شرکت‌های برتر و توانمند (در مرحله اول ١٠٠ شرکت فراخوان شده است) در جهت توسعه سرمایه‌گذاری، اشتغال و تولید، بهره بگیریم که خوشبختانه با استقبال کم نظیری هم روبرو شده‌ایم و امروز اولین مرحله از امضای تفاهم‌نامه‌های توسعه سرمایه‌گذاری، اشتغال و تولید، با حضور ارکان حکومت، نمایندگان مجلس و استانداران پنج استان‌ آذربایجان شرقی، اصفهان، یزد، مرکزی و هرمزگان انجام و  سرمایه‌گذاری انجام شد.

وی افزود: با امضای این تفاهم‌نامه‌ها ١۵٢ هزار میلیارد تومان در ۶٢ پروژه جدید سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های برتر اتفاق افتاد. مهم این است که فضای کشور را به سمتی حرکت دهیم که ایجاد شغل و اشتغال باشد. همانطور که بر هیچکس پوشیده نیست، امروز یکی از مشکلات عمده کشور گرانی و تورم است که ریشه‌هایی همچون رشد نقدینگی در کشور، افزایش نرخ ارز، کاهش سرمایه‌گذاری در بخش تولید و… دارد. امروز اگر براساس اعلام بانک مرکزی ایران با سه میلیون و ۶٠٠ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور روبرو شده‌ایم، ما وظیفه خودمان می‌دانیم که با استفاده از توان شرکت‌های برتر، شرکت‌های بزرگ و همچنین شرکت‌های کوچک و متوسط، نسبت به هدایت سرمایه‌ها به سمت اشتغال و تولید اقدام کنیم. با موفقیت در این راه علاوه براینکه تورم کاهش پیدا خواهد کرد، افزایش تولید نیز رقم خواهد خورد.

رزم‌حسینی خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری‌ها در بخش زنجیره‌ تامین صورت گرفته که سرمایه‌گذاری در رشته‌های مختلف همچون فولاد، صنایع پتروشیمی، آلومینیوم، خودروسازی، موادغذایی، پوشاک، ماشین‌سازی، قطعه‌سازی و همچنین صنایع شیرینی و شکلات از جمله برنامه‌های ماست. برآورد ما است که تا سال آتی به یک میلیارد هزار تومان (هزار هزار میلیارد تومان) فرصت سرمایه‌گذاری برسیم.  

تعریف ۶.١ میلیارد دلار توسط ۵ شرکت در گام نخست

در ادامه این مراسم سعید زرندی- معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت- ضمن اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه‌ها شامل ۶۲ پروژه در زمینه معدن و صنایع معدنی، صنایع غذایی، ماشین‌سازی و صنایع پالایشگاهی است، گفت: هدف از تنظیم و امضای این تفاهم‌نامه‌ها ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و تشویق بنگاه‌ها برای توسعه و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توانمندی‌های داخلی است.  به این منظور از میان ۱۲ هزار بنگاه اقتصادی با اشتغال بیش از ۱۰ نفر، برپایه شاخص‌های مختلف همچون  اشتغال، صادرات و ارزش افزوده، تعداد ۱۰۰ شرکت برتر شناسایی و انتخاب شده‌اند که از این تعداد ۳۹ شرکت در بخش پالایشگاهی، پتروشیمی و شیمیایی، ۲۱ شرکت در حوزه غیرفلزی، ۲۰ بنگاه در حوزه معدن و صنایع معدنی و ۲۰ بنگاه نیز در بخش ماشین‌سازی و نیرومحرکه فعالیت دارند.

وی افزود: امروز پنج شرکت چادرملو، ماشین سازی اراک، آلومینیوم المهدی، نفت سپاهان و شیرین عسل، در گام نخست حدود ۶.۱ میلیارد دلار موضوع تعریف کرده‌اند.

زرندی عنوان کرد: برای تامین منابع مالی نیز از ظرفیت بازار سرمایه، منابع بانکی، آورده بنگاه‌ها، منابع صندوق توسعه ملی و جلب مشارکت سایر بنگاه‌های برتر استفاده خواهد شد.

معاون وزیر صمت ضمن تاکید براینکه طی سال‌های گذشته علیرغم اینکه سرمایه‌گذاری در کشور رشد داشته، اما متناسب با تورم و استهلاک نبوده است، خاطر نشان کرد:  هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها، تکمیل زنجیره ارزش، بهبود تراز تجاری کشور، نوسازی ماشین‌آلات، توسعه فناوری‌های نوین، حرکت به سمت تنوع محصولات و ورود به بازارهای جهانی هستیم. آینده کشور از آن تولید بر محور فناوری است.  ضمن اینکه برای توسعه نیازمند بنگاه‌های بزرگ هستیم، اما در عین حال سیاست جدی ما توسعه بنگاه‌های متوسط و کوچک نیز هست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …