محدودیتی در صادرات مازوت وجود ندارد

وزیر نفت در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر افزایش آلودگی هوا ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه‌ها گفت: هیچ محدودیتی در صادرات مازوت وجود ندارد و نه تنها در استان تهران، بلکه در نیروگاه‌های اصفهان، البرز و قم نیز مازوت مصرف نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، زنگنه امروز (دوشنبه، ۱۵ دی‌ماه) در حاشیه افتتاحیه سیزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس در جمع خبرنگاران گفت: اینکه می‌گویند چون مازوت اضافه دارند، یا باید در بیابان بریزند یا در نیروگاه‌ها مصرف کنند، حرف درستی نیست؛ ما نه در صادرات مازوت و نه در صادرات هیچ فرآورده‌ای مشکلی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه ایران در صادرات مازوت هیچ محدودیتی ندارد، کما اینکه در تابستان، تا حدودی همه مازوت تولیدی صادر شده است، افزود: آنچه قابل انتظار نبود، افزایش مصرف گاز است که احتمال دارد ناشی از رفتار مردم برای مقابله با کرونا باشد.

وزیر نفت با اشاره به آمار شرکت ملی گاز ایران که ازسوی استاندار تهران اعلام شد، گفت: بر مبنای این آمار، مصرف گاز استان تهران از ابتدای آذر تا ۱۲ دی‌ماه امسال حدود ۱۵ درصد و میانگین مصرف گاز کشور ۱۲ درصد افزایش یافته است.

نمی‌توانیم گاز خانگی را قطع کنیم

زنگنه با بیان اینکه باز گذاشتن در پنجره‌ها برای مقابله با کرونا می‌تواند از دلایل این افزایش مصرف باشد، ادامه داد: در نامه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا این مسئله را یادآور شده‌ام که برای تغییر نگرش مردم در این باره اطلاع‌رسانی شود.

وزیر نفت گفت: ما نمی‌توانیم گاز خانگی را قطع کنیم بنابراین مجبوریم ارسال گاز به صنایع و نیروگاه‌ها را محدود کنیم تا سوخت مایع مصرف کنند.

زنگنه تصریح کرد: در دنیا روزانه بیش از ۴ میلیارد لیتر مازوت در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود و این موضوع تنها اختراع ما نیست؛ هرچند هم‌اکنون نیز در تهران مازوت مصرف نمی‌شود.

بنا بر اعلام وزارت نفت، بیژن زنگنه همچنین امروز در حاشیه سیزدهمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس درباره روند پیشرفت مذاکرات گفت: دو پیشنهاد وجود دارد که تقریبا ۱۸۰ درجه با هم متفاوتند؛ یک طرف موافق ادامه تولید به میزان کنونی است و طرف دیگر خواهان افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید است.

وی ادامه داد: روسیه به سهم بازار توجه بیشتری دارد در حالیکه طرف مقابل برای قیمت اولویت بیشتری قائل است.

زنگنه با بیان اینکه هر تصمیمی نیازمند اجماع همه اعضاست، ادامه داد: با توجه به عدم قطعیت‌های کنونی در طرف‌های عرضه و تقاضا، ماه‌های آینده برای بازار نفت بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

وی گفت: از آنجا که در این شرایط هیچ تصمیمی عمر طولانی نخواهد داشت، برگزاری جلسات اوپک پلاس به طور ماهانه معقول است.

وزیر نفت با بیان اینکه آنچه برای ما مهم است این است که به ذخایر و میزان تولید نفت جهان افزوده نشود، تصریح کرد: بازار نفت شکننده است و یک اشتباه می‌تواند سبب کاهش قیمت نفت شود و مشکلات زیادی ایجاد کند.

زنگنه خاطرنشان کرد: تفکر صفر کردن صادرات نفت ایران با اراده فرزندان ملت در وزارت نفت به تاریخ سپرده شده است و به هر حال تصمیمات اوپک برای ایران نیز در آینده مهم خواهد بود. 
انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …