مسئولان موضع خود را درخصوص واردات و تولید سم مشخص کنند

جمعی از اعضای صنایع تولیدکنندگان سموم ضمن درخواست از وزارت جهادکشاورزی برای حمایت از تولید داخل از مسئولان خواستند تا موضع خود را در خصوص واردات سم مشخص کنند.

به گزارش ایسنا، محمد ناصرعطایی نیا_ عضو انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم – در نشست خبری که ظهر امروز با موضوع حمایت از تولید داخل برگزار شد، اظهار کرد: سموم دفع آفات نباتی قبلا به صورت ساخته شده وارد کشور می‌شد اما کم کم شرکت‌هایی وارد شدند و در خصوص تولید آن همت گماشتند. در حال حاضر بیش از ۶۰ شرکت به فرمولاسیون سموم دفع آفات اشتغال دارند و صنعتی به نام صنعت فرمولاسیون در کشور شکل گرفته که قادر به تولید کلیه سموم است.

وی ادامه داد:‌ برخی از سموم در داخل کشور فرموله نمی‌شوند، زیرا انحصاری بوده و توسط برخی از کمپانی‌ها به دلیل انحصار تولید می‌شود. اما در داخل کشور نیز توان تولید آن‌ها وجود دارد.

عطایی‌نیا اضافه کرد: صنعت فرمولاسیون حدود نیم قرن سابقه دارد و قادر است به لحاظ کمی و کیفی کلیه نیازهای کشور را برآورده کند. این صنعت علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در ارز هم صرفه‌جویی کرده است، بنابراین بایستی حفظ شود.

در ادامه این کنفرانس خبری فریبرز جهان‌تیغی – عضو دیگری از انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم – با بیان اینکه چندین سال است که مقام معظم رهبری سال‌ها را مرتبط با تولید معرفی می‌کنند، اما سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی باعث  افزایش واردات شده است، گفت: میزان واردات در این بخش در  چندسال اخیر از ۱۲ درصد به ۵۲ درصد رسیده و سهم واردات افزایش یافته است بنابراین باید پرسید که وزارت جهاد کشاورزی در سال جهش تولید چه کاری برای جهش تولید در صنعت فرمولاسیون انجام داده است؟ ما در شرایط کمبود ارز هستیم و این شرایط قابل مدیریت است اما سیستم رها شده و به واردات بیشتر از تولید توجه می‌شود. در حالی که نباید واردات و تولید را در یک پیمانه سنجید و از وزیر جهاد کشاورزی می خواهیم موضع خود را در این میان مشخص کند.

وی اضافه کرد: درخواست ما از وزارت جهاد کشاورزی حمایت از آفت‌کش‌های تولید داخل است یا حداقل‌ آفت‌کش‌هایی که در داخل کشور توان تولید آن‌ها وجود دارد، وارد نشود.

در ادامه محسن عسگری یکی دیگر از اعضای این انجمن با بیان اینکه مسئله‌ای که در صنف آفت‌کش‌ها با آن مواجهیم مسئله مشابهی بین همه صنوف است، گفت: مسئولین مواضع خود را شفاف اعلام نمی‌کنند. در قانون ممنوعیت واردات کالاهایی وجود دارد که در داخل کشور توان تولید آن‌ها است. این قانون بایستی اجرایی شود اما متأسفانه در صنعت آفت‌کش‌های نباتی رعایت نمی‌شود. ما مخالف ورود آفت‌کش‌ها به کشور نیستیم. بسیاری از آفت‌کش‌های جدید و یا آفت‌کش‌هایی که انحصاری هستند باید از منابع اصلی وارد شوند و در این موضوع مشکلی وجود ندارد مسئله ما این است که چرا سمومی که در کشور توان تولید آن‌ها وجود دارد و بیش از ۶۰ شرکت برای تولید هستند و همچنین تولیدات داخل باعث می‌شود بیش از ۳۰ درصد صرفه‌جویی در ارز صورت گیرد، وارد کشور می‌شوند.

وی تصریح کرد: اگر قانون ممنوعیت واردات کالاهایی که قابلیت تولید در داخل کشور را دارند، وجود دارد و همچنین محدودیت ارزی داریم چرا این همه سم آماده وارد کشور شده است. مسئولین باید مواضع خود را در این مورد به صورت شفاف اعلام کنند.

در ادامه بوستانی یکی دیگر از اعضای انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم با بیان اینکه صنعت فرمولاسیون در کشور صنعت جوانی است، گفت: همین ۳۰ سالی که تولید آفت‌کش‌های نباتی در کشور به صورت جدی آغاز شده تغییرات عمده‌ای در اقتصاد کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه کیفیت سموم تولیدی در داخل کشور از هند و چین بالاتر است، اظهار کرد: کیفیت سموم تولیدی در داخل کشور تحت استانداردهای فائو است. امروزه شایعاتی نسبت به آفت‌کش‌های داخلی مطرح می‌شود که ذهن مصرف‌کننده را منحرف کند. کیفیت سموم ایرانی علی رغم شایعات قابل قبول و قابل رقابت است.

در ادامه این کنفرانس خبری خصوصی  _عضو دیگری از انجمن – بیان کرد: در چند سال گذشته علیرغم سیاست‌های کشور یعنی جهش و رونق تولید، شاهد این بودیم که از واردات حمایت بیشتری شده و با این شرایط نابرابر صنعت عقب رفته است. در چند سال اخیر با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات و از طرفی ممنوعیت صادرات این صنعت را از بازار بیرون کرده‌اند.

وی اضافه کرد:برخی از مسئولین اعلام کرده‌اند که ۲۵ درصد از سموم مورد نیاز کشور وارد می‌شود پس چرا ۵۲ درصد ارز تخصیص داده می‌شود یعنی چرا بیشتر از میزان واردات ارز تخصیص داده می‌شود.

عضو انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم اضافه کرد: اگر شرایط فراهم شود می‌توانیم حتی به کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان و افغانستان و حتی پاکستان نیز صادرات داشته باشیم.

خصوصی در پاسخ به اینکه چرا سم تولید داخل گران شده است؟ گفت: کلیه محصولات تولیدی با درج قیمت است و این قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده مشخص شده است. یعنی قیمت‌ها مصوب بوده بنابراین اینکه گفته می‌شود سم گران است، درست نیست. زیرا قیمت‌ها مصوب است. اما سمومی گران تر فروخته می شوند که وارداتی اند و قیمت گذاری نشده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …