مشاغل تبریز را بی‌موزه کردند/ آثار موزه عکاسی را با ماشینِ زباله بردند

روز جهانی موزه، شاید برای برخی از موزه‌های کشور آن هم در دوران کرونایی امروز، تفاوت چندانی با دیگر روزها نداشت، اما این روز برای موزه خصوصی «مشاغل» در آذربایجان پایان کار یک موزه متفاوت شاید در کشور بود.

به گزارش ایسنا، برخی از پست‌های اینستاگرامی هنرمندان در حوزه‌های مختلف که در طول چهار سال گذشته در سفر به تبریز از «موزه مشاغل» دیدن کرده بودند که حالا پست‌هایی با مضمون تعطیلی این موزه را منتشر کرده‌اند، حکایت دیگری داشت.

موزه‌ای که گویا با حمایت و حتی درخواست شهرداری تبریز و با حضور معاون رییس جمهور در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد اما شهردار بعدی تبریز، حمایت از کسب و کاری که با پیشنهاد زیرمجموعه خودش راه افتاده بود را فراموش کرد و آن شد که همزمان با روز جهانی موزه، موزه مشاغل تعطیل شد.

روند جمع‌آوری موزه مشاغل

۱۱موزه تبریز با آثار موزه‌ای این مجموعه‌دار تکمیل شده‌اند

مهرداد خوشکار مقدم – فعال میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که موزه مشاغل با آثارِ اهدایی و امانتی «رضا سرابی اقدم» یکی از بزرگترین مجموعه داران کشور راه‌اندازی شده بود، می‌گوید: بر اساس توافقی که آن مجموعه‌دار با شهردار تبریز در چند سال گذشته داشت، شهرداری قرار بر تامین مکانِ موزه را داشت تا بتوان این موزه را سرپا کرد، مجموعه‌دار نیز با هزینه‌ای که برای ارتقای موزه داشت، تلاش خود را برای تکمیل این موزه انجام داد.

او ادامه می‌دهد: اما متاسفانه با تغییر شهردار تبریز بعد از راه‌اندازی موزه، تیم جدید شهرداری زیر توافقات قبلی می‌زند و مالک آثارِ موزه به خاطر بدهی که برای تکمیل موزه داشته، متاسفانه به زندان می‌رود.

وی با اشاره به این‌که بسیاری از موزه‌های تبریز معمولا با آثارِ این مجموعه‌دار تکمیل می‌شوند، ادامه می‌دهد: بخشی از ۱۱ موزه‌ی تبریز، آثارِ اهدایی یا امانتی این مجموعه‌دار را دارد، حتی یکی از ارزشمندترین قطعات اشیای موزه آذربایجان در تبریز که موزه مرکزی استان است، شیِ تاریخی اهدایی آقای سرابی است که حتی می‌توان گفت که گرانترین شیِ اهدایی است.

او این اثر ارزشمند را سه قطعه سنگ می‌داند که حدود ۱۵ سال، مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود و می‌افزاید: سرابی اقدم، در جوابِ علت اهدای این سنگ‌های ارزشمند به موزه‌ی آذربایجان، گفت که «وسوسه شده بودم ان‌ها را بفروشم، بنابراین اهدا کردم تا از دستم خارج شود و نتوانم بفروشم»

این فعال میراث‌فرهنگی با اشاره به این‌که مجموعه‌دار به دلیل علاقه‌ی شخصی خود در طول سال‌های گذشته اقدام به جمع‌آوری آثار تاریخی می‌کند، می‌گوید: دلالان بین‌المللی خواهان خرید بسیاری از آثارِ مجموعه‌ی او هستند، اما وی تا کنون راضی به فروش حتی یک عدد از اثار خود به خارج از کشور نشده است، آثاری که بسیاری از موزه‌های تبریز و مجموعه‌داران با آن‌ها هنوز سرپا هستند.

خوشکار مقدم اما از نحوه‌ی انتقال آثار موزه به خصوص بخشِ موزه عکاسی انتقاد می‌کند و با اشاره به فیلمی که در فضای مجازی در اینستاگرام از نحوه‌ی انتقال آثار عکاسی که متعلق به «جدیدالاسلام» است، می‌گوید:  متاسفانه وسایل استاد جدیدالاسلام را با ماشین حمل زباله و نخاله جابجا کردند.

روند جمع‌اوری موزه مشاغل

جمع‌آوری آثار موزه‌ای ۴۰ سال طول کشید/اسناد کاغذی را موش خورده بود

رضا سرابی اقدم – مجموعه‌دارِ موزه‌ی مشاغل در تبریز – نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: ۴۰ سال طول کشید وسایلِ این موزه را جمع‌آوری کنم و چیزی حدود پنج سال برای چیدمان آن زمان گذاشتم، اما این‌روزها نتیجه‌ی تلاش خود را دیدم.

او با اشاره به اقدامی که حدود ۶۵ سال قبل، برادران نخجوانی و برخی از بزرگان شهر تبریز انجام دادند و کتابخانه ملی تبریز را راه‌اندازی کردند، ادامه می‌دهد: بعد از ۵۰ سال خواستم راه برادران نخجوانی را در تبریز ادامه دهم، به همین دلیل تلاش کردم برای مشاغل تبریز و آذربایجان، نخستین و تخصصی‌ترین موزه مشاغل کشور را راه‌اندازی کردم، بدون این‌که ریالی از کسی کمک بگیرم، به همین دلیل هم زیر بدهی افتادم و سال گذشته به زندان افتادم.

وی با بیان این‌که در صورت ادامه‌دار بودن فعالیت موزه، امکان زندان رفتنش وجود داشت، می‌افزاید: مجبور شدم موزه را جمع‌آوری کنم، آثار را به انبارِ امنی انتقال دادم.

این مجموعه‌دار آثار تاریخی، اما از نحوه نگهداری آثار در موزه مشاغل در طول مدت زمان فعالیت آن اعتراض می‌کند و می‌گوید: در چند روز گذشته که به موزه رفتم متوجه شدم که کیسه‌های چای از دوره احمدشاه گندیده بودند، کیسه های حنا از بین رفته بودند و همه‌ی اسناد کاغذی را موش خورده بود، در واقع به آثار و وضعیت نظافت موزه توجهی نمی‌شد. گویا فقط شهرداری تبریز قصد داشت فضایی را به نام خود افتتاح کند، اما در طول چهار سال بعد هیچ قدمی برای حفاظت از آثار موزه‌ای انجام نشد.

موزه مشاغل قبل از جمع‌آوری

او با اشاره به این‌که در این شرایط مجبور به جمع‌آوری آثار از موزه شده است، ادامه می‌دهد:‌ شهرداری بر اساس قولی که داده بود، فضا را در اختیار ما قرار داد، تا من وسایل را تامین کنم، قرار بود براساس قرار داد پولی پرداخت شود و وسایل موزه به مالکیت شهرداری در آید تا با پول پرداختی بتوانم همان موزه را ارتقا دهم، اما بعد از این‌که شهرداری زیر قول خود زد، بدهی از بابت تاسیس موزه برای من ایجاد شد که نتوانستم آن را پرداخت کنم.

سرابی‌اقدام با بیان این‌که برای راه‌اندازی آن موزه مبلغی حدود ۶۰۰ میلیون تومان بدهی دارد، می‌گوید: از روز تعطیلی موزه، نه شهرداری و نه میراث فرهنگی هیچ کدام، پیگیری نسبت به وضعیت موزه نکرده‌اند.

در این فیلم که در فضای اینستاگرام نیز منتشر شده، کسی که در حال گرفتن فیلم است با کارگر شهرداری گفت‌وگو می‌کند؛

*از وسایل موزه هستند؟

-بله

*این‌ها را از کجا آورده‌اید؟

-از شهرداری آوردیم

*از موزه‌ی مشاغل و بخش موزه عکاسی؟

-بله

موزه مشاغل قبل از جمع آوری

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …