مشکل تامین قیر برای آسفالت ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در کشور

ایسنا/خوزستان معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در صورت تخصیص قیر، ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در کشور آماده آسفالت است.

خداداد مقبلی در حاشیه سفر به خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان در کشور ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با اشاره به تخصیص بودجه از محل اعتبارات ساخت راه‌های روستایی، افزود: بیش از ۸۰۰ روستا در کشور با جمعیت بالای ۱۰۰ خانوار، فاقد آسفالت هستند که بر اساس دستورالعمل ابلاغ‌شده به استانداران از سوی وزارت راه و شهرسازی، ساخت راه برای این روستاها در اولویت قرار دارد.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در صورت عدم نیاز روستاهای با جمعیت بالای ۱۰۰ خانوار به راه روستایی، روستاهای با جمعیت ۵۰ تا ۱۰۰ خانوار و ۲۰ تا ۵۰ خانوار در اولویت‌های بعدی ساخت راه هستند.

وی گفت: طبق اطلاعات جمع‌آوری شده، ضریب برخورداری از راه‌های روستایی در استان‌های خراسان شمالی، کردستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خوزستان به دلیل پراکندگی جمعیتی و شرایط توپوگرافی، پایین‌تر از میانگین کشوری است.

مقبلی افزود: قرار است به منظور ساخت راه روستایی در این استان‌ها، بودجه‌ای از محل اعتبارات ساخت راه‌های روستایی و اعتبارات مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته تخصیص داده شود تا در امسال و سال آینده شاهد ارتقای ضریب برخورداری از راه‌های روستایی در این استان‌ها باشیم.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای عنوان کرد: در ۷۲ شهرستان کشور نیز ضریب برخورداری از راه‌های روستایی کمتر از ۷۰ درصد است و به منظور ارتقای آن، تخصیص بودجه از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی و توازن منطقه‌ای در دستور کار است.

وی افزود: قیمت تمام‌شده قیر برای اجرای پروژه‌ها از سال گذشته جهشی بوده و به هر تن ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۸ میلیون تومان رسید و این مساله منجر به افزایش هزینه اجرای پروژه‌ها شده است.

مقبلی گفت: علی‌رغم مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تخصیص قیر، تاکنون قیری برای اجرای پروژه‌های عمرانی در اختیار سازمان قرار نگرفته است و در صورت تخصیص ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در کشور آماده آسفالت است.

وی تصریح کرد: در ویرایش جدید مطالعات راه‌های روستایی، مسیرهای کوهستانی و صعب‌العبور بر اساس نقشه‌های توپوگرافی دسته‌بندی شده‌اند. یکی از مشکلات عدم برخورداری آسفالت در برخی از این مناطق، به دلیل پراکندگی جمعیتی است. این مشکل باعث بالا رفتن هزینه و طولانی شدن ساخت راه روستایی در مسیرهای کوهستانی و صعب‌العبور شده است که امیدواریم علی‌رغم سختی کار بتوانیم روستاهای فاقد راه روستایی مناسب در این مناطق را به شرایط ایده‌آل برسانیم.

به‌ گزارش ایسنا، در سفر دو روزه معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به استان خوزستان، پروژه‌های بهسازی و آسفالت راه روستایی للر و حداث ابنیه فنی جاده روستای گرگ‌ها در شهرستان اندیکا با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال کلنگ‌زنی شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …