مشکل قرارداد کوبایی واگن پارس چیست/مپنا چه می خواهد

ایسنا/مرکزی مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری مرکزی گفت: واگن پارس قراردادی با کوبا داشت که معاون اول دولت احمدی نژاد با اختیارات خود این قرارداد را لغو کرد و شرکت واگن پارس نیز اعلام کرد که این اقدام دولت باعث زیان ۶۰ میلیارد تومانی به شرکت شده است.

محمود نعمتی در نشست رئیس کل دادگستری استان مرکزی با مدیران و نمایندگان کارگران شرکت واگن پارس در خصوص روند واگذاری شرکت واگن پارس به شرکت مپنا بیان کرد: مشکل اساسی فعلی شرکت واگن پارس موضوع مالک و سهامدار شرکت است.

افزود: خیلی سخت بود که در موضوع واگذاری، شرکت مپنا را وارد میدان کنیم که خوشبختانه مپنا موافق تحویل واگن پارس است و قطعا این واگذاری انجام می شود فقط ممکن است مشمول زمان شود و قطعا این زمان و بلاتکلیفی برای شرکت سخت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات واگن پارس حتما رفع خواهد شد، اما جدیدا موضوع قرارداد کوبا مطرح شده است، گفت: شرکت واگن پارس برای اجرای این پروژه یک ضمانتنامه سه میلیون دلاری به بانک توسعه صادرات داده است که قیمت آن چیزی در حدود قیمت واگن پارس است.

نعمتی درخصوص این قرارداد اظهار کرد: واگن پارس قراردادی با کوبا داشت که معاون اول دولت احمدی نژاد با اختیارات خود این قرارداد را لغو کرد و شرکت واگن پارس نیز اعلام کرد که این اقدام دولت باعث زیان ۶۰ میلیارد تومانی به شرکت شده است، پس از آن، موضوع در حضور معاون حقوقی رییس جمهور مطرح شد و این زیان ۶۰ میلیارد تومانی تصویب شد. حتی شرکت ۱۰ میلیارد تومان از این رقم را نیز دریافت کرد و در حال حاضر از دیدگاه استان و واگن پارس دولت ۵۰ میلیارد تومان از بابت این قرارداد به شرکت بدهکار است.

وی ادامه داد: در مقابل، شرکت واگن پارس برای این قرارداد یک ضمانتنامه ۳.۵ میلیون یورویی به بانک توسعه صادرات داده است و بانک درصدد به اجرا گذاشتن این ضمانتنامه است چراکه این قرارداد و کار به مرحله اجرا نرسید.

نعمتی افزود: در حال حاضر صحبت شرکت مپنا این است که چه کسی این ضمانتنامه را تعیین تکلیف خواهد کرد؟ تا هفته پیش این موضوع از سوی مپنا مطرح نبود و حالا باید موضوع در سطح دولت مطرح و تعیین تکلیف شود. البته می توان پیشنهاد داد که این ۳.۵ میلیون یورو به عنوان سرمایه صندوق توسعه ملی مطرح شود و واگن پارس نیز از این ۵۰ میلیارد تومان بگذرد تا از این طریق این مانع هم رفع شود که فردا مکاتبه ای با معاون اول رییس جمهوری خواهیم داشت و پیشنهادات در این حوزه مطرح می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …