مهارتی که برای آینده دانش آموزان ضروری است

در پژوهشی که توسط محققان کشور انجام شده، نقش یادگیری مهارت «مدیریت زمان» بر بهبود وضعیت تحصیلی و همچنین بروز موفقیت‌های آینده در زندگی دانش آموزان ابتدایی مورد تأکید واقع شده است.

به گزارش ایسنا، یکی از نظام‌های مهم و مؤثر در جهان امروز، نظام آموزش و پرورش هر کشور است. در هر نظام آموزشی میزان عملکرد تحصیلی یکی از شاخص‌های موفقیت در فعالیت‌های علمی و یکی از ملاک‌های ارزیابی کارآیی نظام آموزشی است. عملکرد تحصیلی به دستاوردهای دانش‌آموزان در دروس مدرسه اشاره دارد و یک رفتار پیچیده دانش‌آموزان است که متأثر از توانایی‌های متعددی از قبیل حافظه، دانش قبلی، استعداد و هم‌چنین عوامل روان‌شناختی نظیر انگیزش، علایق، خلق‌وخو و احساسات است.

عملکرد تحصیلی افراد به بیان محققان اساس موفقیت و پیشرفت در هر مقطعی محسوب می‌شود، ازاین‌رو بهبود و توسعه آن یکی از اهداف و اولویت‌های مهم مراکز آموزشی است. ایجاد احساس رضایت و خشنودی نسبت به تحصیل در دانش‌آموزان، یکی دیگر از اولویت‌ها و رسالت‌های یک نظام آموزشی است. رضایت از تحصیل که یکی از سازه‌های تأثیرگذار در جریان تعلیم و تربیت است، به رضایت دانش‌آموزان در محیط تحصیلی اشاره دارد و شامل ادراک دانش‌آموزان از برنامه‌های آموزشی، شرایط لازم برای مطالعه و هم‌چنین رفتار و راهنمایی معلم است.

با توجه به آن‌که فقدان رضایت از تحصیل، افت عملکرد تحصیلی و درنتیجه عدم موفقیت اجتماعی دانش‌آموزان در جامعه و افول سازندگی کشور را در پی دارد، شناسایی عوامل مؤثر بر آن می‌تواند گام مهمی در جهت فراهم کردن زمینه رشد و موفقیت دانش‌آموزان باشد. در این راستا، پژوهشگرانی از دانشگاه تهران و دانشگاه تبریز دست به انجام مطالعه‌ای زده‌اند که در آن تأثیرات یکی از مهارت‌های مهم یعنی آموزش مدیریت زمان بر پیامدهای تحصیلی و رفتاری دانش‌آموزان ابتدایی و رضایت آن‌ها از تحصیل مورد ارزیابی علمی واقع شده است.

این تحقیق بر روی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی نواحی پنج‌گانه شهرستان تبریز انجام شده است و برای انجام آن از ابزارهای آزمون محقق و پرسش‌نامه‌های علمی استفاده شده است.

در این پژوهش، برنامه آموزش مدیریت زمان در جلسات 50 دقیقه‌ای و به‌صورت دو جلسه در هر هفته برای دانش‌آموزان گروه آزمایش به اجرا درآمد و سپس داده‌های حاصله مورد تجزیه‌وتحلیل واقع شد.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که آموزش مدیریت زمان، تأثیر مثبت و قابل توجهی بر عملکرد تحصیلی، رضایتمندی تحصیلی و رفتار اجتماعی دانش‌آموزان دارد.

در این خصوص، فهیمه عباسی، پژوهشگر روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران و دیگر همکارش در این تحقیق اشاره داشته‌اند: «در تبیین نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعه می‌توان گفت که مهارت‌های مدیریت زمان نظیر تعیین اهداف، اولویت‌بندی فعالیت‌های روزمره و نظارت بر نحوه استفاده زمان می‌تواند اضطراب دانش‌آموزان را کم کرده و موجب موفقیت در ابعاد مختلف زندگی را تسهیل و منجر به برقراری تعادل، ایجاد آرامش و رضایت بیشتر در دانش‌آموزان گردد. از این منظر مشاهده می‌گردد که ارزش واقعی مدیریت زمان، به دست آوردن زمان زیاد نیست بلکه داشتن یک زندگی بهتر است».

به گفته این محققان، «آموزش مدیریت زمان در دوران کودکی می‌تواند به موفقیت‌های بعدی در زندگی و محیط کار نیز منجر شود و این موضوع، لزوم توجه به آموزش مدیریت زمان در مقاطع پایین را آشکارتر می‌نماید».

در این مطالعه، پیشنهاد شده است با توجه به این‌که امروزه موفقیت در مدرسه کسب تجربه‌های مناسب در کلیه ابعاد شناختی، عاطفی، اجتماعی، رفتاری و زیستی را شامل می‌شود، تأثیر آموزش مدیریت زمان بر سایر ابعاد رشدی دانش‌آموزان به‌طور گسترده مورد بررسی قرار گیرد، چراکه به عقیده دانشمندان، به‌کارگیری مهارت‌های مدیریت زمان زندگی افراد را در تمامی ابعاد بهبود می‌بخشد و به همین لحاظ، مدیریت زمان را می‌توان مدیریت زندگی نامید.

این یافته‌های علمی پژوهشی در نشریه «پژوهش‌های نوین روان‌شناختی» منتشر شده‌اند. این نشریه به‌صورت فصل‌نامه توسط دانشگاه تبریز انتشار می‌یابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …