مولکولی که به حفظ عضلات افراد مسن کمک می‌کند

پژوهشگران “دانشگاه بیرمنگام” در برسی جدید خود دریافتند که فعال کردن نوعی مولکول می‌تواند به حفظ عضلات و توانایی فیزیکی افراد مسن کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، پژوهشگران “دانشگاه بیرمنگام” (University of Birmingham)، یک مکانیسم مهم را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند به پاکسازی میتوکندری آسیب‌دیده کمک کند. شاید یافته‌های این پژوهش بتوانند درمان‌های دارویی را که به افراد مسن در حفظ توده عضلانی اسکلتی و عملکرد فیزیکی کمک می‌کنند، بهبود ببخشند.

میتوکندری، اندامکی است که در سلول قرار دارد و مانند نیروگاه آن عمل می‌کند. میتوکندری می‌تواند همه موجودات زنده را در تامین انرژی یاری دهد. از آنجا که میتوکندری‌ها، نقش مهمی در تامین انرژی دارند، پیوسته در حال تجزیه هستند تا بتوانند نیازهای مربوط به انرژی را تامین کنند اما روش تجزیه طبیعی میتوکندری در افراد مسن، تغییر می‌کند و میتوکندری‌های آسیب‌دیده یا پیری را به جا می‌گذارد که عملکرد خوبی ندارند.

پژوهشگران باور دارند که ممکن است این تغییرات، به کاهش عملکرد عضلات افراد مسن و قابلیت‌های فیزیکی آنها منجر شود. این گروه پژوهشی تصمیم گرفتند تا اطلاعات بیشتری در مورد تجزیه میتوکندری در عضله و عوامل کنترل کننده آن به دست بیاورند.

“الکس سیبرایت” (Alex Seabright)، پژوهشگر ارشد این پروژه و همکارانش، ابزار جدیدی را ابداع کردند که از برچسب‌های فلورسنت برای بررسی میتوکندری در سلول‌ها استفاده می‌کند. شبکه‌های میتوکندری در سلول‌های سالم، به رنگ طلایی ظاهر می‌شوند اما در زمان تجزیه شدن، به رنگ قرمز درمی‌آیند.

آنها با استفاده از این ابزار آزمایشی دریافتند که فعال کردن یک مولکول حسگر انرژی موسوم به “AMPK” می‌تواند به تحریک تجزیه میتوکندری کمک کند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که عواملی مانند ورزش کردن می‌توانند به تحریک روند پاکسازی میتوکندری آسیب‌دیده کمک کنند؛ در نتیجه میتوکندری‌ها را در عضله، سالم نگه می‌دارند و توانایی‌های فیزیکی افراد مسن‌تر را برای مدت بیشتری حفظ می‌کنند.

دکتر “یو چیانگ لای” (Yu-Chiang Lai)، سرپرست این پروژه گفت: ایده هدف قرار دادن AMPK با دارو، موضوع جدیدی نیست. بسیاری از پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که فعال کردن AMPK در عضله، اثر کارآمدی بر درمان دیابت نوع دو دارد. بسیاری از شرکت‌های دارویی در حال حاضر برای ابداع ترکیباتی تلاش می‌کنند که می‌توانند از عهده فعال کردن AMPK برآیند. ما امیدواریم که کشف ما بتواند به ارائه داروهایی منجر شود که به شناسایی ترکیبات جدید و ایمن و فعال کردن این مولکول در عضله کمک می‌کنند.

سیبرایت افزود: ما می‌دانیم که ورزش و رژیم غذایی می‌تواند به حفظ توده عضلانی و توانایی‌های فیزیکی در سنین بالا کمک کنند اما درک دلیل از دست رفتن عضله با افزایش سن، می تواند به ارائه داروهایی منجر شود که به افراد مسن کمک می‌کنند تا توانایی فیزیکی را برای مدت بیشتری نگه دارند.

نتایج این پژوهش، در مجله ” FASEB” به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …