میراث فرهنگی در دست تخریب‌گران!

با به قدرت رسیدن گروه طالبان در کشور افغانستان، حالا ده‌ها هزار اثر و محوطه تاریخی در کنترل این گروه قرار گرفته که سابقه خوبی در این زمینه ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از نشنال جئوگرافی، گروه طالبان در حالی قدرت را در افغانستان به دست گرفته که حالا  زمامدار گنجینه تاریخی کشوری است که پیش‌تر و در سال‌های گذشته دست به تخریب آن می‌زد. 

«نور آقا نوری» رئیس موسسه باستان‌شناسی افغانستان در کابل در این‌باره می‌گوید: انتظار نداشتیم این اتفاق با این سرعت روی دهد. مقامات قصد داشتند آثار تاریخی را از شهرهایی چون هرات و قندهار به مکانی امن منتقل کنند اما سقوط ناگهانی دولت افغاستان جلو این اقدامات را گرفت.

محمدفهیم رحیمی رئیس موزه ملی افغانستان نیز در این‌باره توضیح می‌دهد: با در اختیار گرفتن کنترل شهر کابل توسط طالبان، حالا ۸۰ هزار اثر تاریخی در موزه ملی افغانستان در معرض خطرند و ما همچنین بسیار نگران امنیت کارکنان و آثار هستیم.

طالبان که سابقه خوبی در ارزش نهادن به میراث فرهنگی و تاریخی ندارد در سال ۲۰۰۱ میلادی نیز با حمله به موزه ملی افغانستان چندین اثر را به طور کلی تخریب کرد. 

اثر تاریخی تخریب‌شده توسط طالبان در سال ۲۰۱۱

افغانستان که هزاران سال به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای فرهنگی شناخته شده دارای میراثی غنی است و میزبان ادیان و تمدن‌های گوناگونی از بودایی، زرتشتی، مسیحیت و یهودیت تا هندوها قبل و بعد از ظهور اسلام بوده است. همچنین به عنوان یک شریان اصلی در جاده ابریشم که هند را با ایران و چین متصل می‌کند، بقایای شهرهای باستانی، صومعه‌ها و کاروانسراها را در خود جای داده که میزبان مسافرانی از جمله مارکوپولو در راه رفتن به دربار پرزرق و برق کوبلای خان از نوادگان چنگیزخان بوده است.  

طالبان از نوعی تفکر افراطی پیروی می‌کند که همه تصاویر انسان و حیوانات را رد می‌کند. مقام‌های میراث فرهنگی نگران‌اند مانند سال ۲۰۰۱  که آن‌ها تندیس معروف بودای بامیان و تعدادی از اشیاء و مجسمه‌ها در موزه کابل را نابود کردند، دوباره دست به این اقدام‌ها بزنند. 

رهبران طالبان در بیانیه‌ای که پیش‌تر و در ماه فوریه منتشر کردند به پیروان خود دستور می‌دهند که با قدرت از آثار تاریخی حفاظت و نگهداری کنند و همچنین حفاری‌های غیرقانونی را نیز متوقف کرده و از تمام اماکن تاریخی محافظت کنند. آن‌ها حتی ادعا کرده بودند که فروش آثار تاریخی در بازار هنر را نیز ممنوع می‌کنند.

اما بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی افغانستان  نسبت به صحت این ادعاها شک و تردید دارند. «عمر شریفی» استاد علوم اجتماعی در دانشگاه آمریکایی افغانستان می‌گوید: «آن‌ها چهره خود را سفید کرده‌اند، اما هنوز یک گروه بسیار ایدئولوژیک و رادیکال هستند».  او که چند روز پیش از کابل به مقصد دهلی گریخت می‌گوید که مستقیماً از سوی اعضای طالبان تهدید شده است. منابع دیگر افغان نیز می‌گویند که کارکنان میراث فرهنگی در سراسر کشور پیامک و تماس تلفنی از مقام‌های طالبان دریافت کرده‌اند که آن‌ها را به همکاری با سازمان‌های بین‌المللی متهم می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …