نابودی مشاغل انرژی در بحران کرونا

شرکتهای نفت و گاز در سراسر جهان برای دوام آوردن در برابر رکود تقاضا در بحران شیوع ویروس کرونا، به تعدیل کارکنانشان روی آورده اند.

به گزارش ایسنا، شرکت اکسون موبیل اخیرا اعلام کرد ۱۵ درصد معادل حدود ۱۴ هزار نفر از کارکنانش را اخراج خواهد کرد. شرکتهای شورون و رویال داچ شل برنامه های مشابهی اعلام کرده اند.

طبق گزارش شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی، در مجموع بیش از ۴۰۰ هزار شغل بخش نفت و گاز امسال حذف شده اند که حدود نیمی از آنها در آمریکا بوده اند که مقر چندین شرکت بزرگ اکتشافی و اکثر شرکتهای نامدار خدمات میدان نفتی است.

ویروس کرونا بخشهای وسیعی از اقتصاد جهانی را نابود کرده و انرژی، سفر و میهمان پذیری در میان صنایعی هستند که بدترین آسیب را دیده اند. شرکتهای انرژی در حال حاضر با سودهای ضعیف دست و پنجه نرم می کنند به خصوص شرکتهایی که در مناطق شیل آمریکا فعالیت می کنند اما ناچار شده اند کاهش هزینه هایشان را دو برابر کنند زیرا سرمایه گذاران شرکتها را برای بهبود حاشیه سود تحت فشار قرار داده اند.

علاوه بر اکسون، شورون، شرکت وودساید پترولیوم استرالیا و سنووس انرژی کانادا طی هفته های اخیر طرحهایی را برای تعدیل نیروی کارشان اعلام کرده اند.

تقاضای جهانی برای سوخت در بهار بیش از یک سوم کاهش پیدا کرد. اگرچه مصرف از آن زمان تا حدودی بهبود پیدا کرده اما در مقایسه با سال گذشته پایینتر مانده است و اقتصادهای بزرگ به منظور مهار شیوع ویروس کرونا دوباره قرنطینه های جدیدی وضع کرده اند.

این رکود در آمریکا که بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است، شدیدتر بوده است. این کشور بیشترین آمار قربانیان کرونا را داشته و صدمات ناشی از پاندمی، نرخ بیکاری را به حدود هشت درصد افزایش داده است.

دن برویت، وزیر انرژی آمریکا اظهار کرده که بعید است تولید نفت آمریکا به این زودی به ۱۳ میلیون بشکه در روز که رکورد تولید سال ۲۰۱۹ بود، برگردد. این رکورد تولید عمدتا از طریق فناوری فرکینگ مورد استفاده توسط شرکتهای شیل حاصل شده بود. صنعت شیل از شیوع ویروس کرونا ضربه سختی خورده زیرا برای شرکتهای نفتی اخراج کارکنان و کاهش هزینه آسان بوده است.

فرکینگ به بحث داغی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده است. جو بایدن، نامزد دموکرات می خواهد فرکینگ را در زمینهای فدرال محدود کند در حالی که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از حفاری بیشتر حمایت کرده و می گوید موضع بایدن مشاغل انرژی را نابود خواهد کرد.

روند تحکیم و ادغام شرکتها در تعدیل مشاغل بی تاثیر نبوده است. شورون قصد دارد حدود ۲۵ درصد از کارکنان شرکت نوبل انرژی را که به تازگی خریداری کرده است، تعدیل کند. شل اعلام کرده که تولید نفت بعید است به اوج سال گذشته برگردد و قصد دارد حدود ۱۰ درصد از نیروی کارش را حذف کند. شرکت سنووس هم پس از خرید شرکت هاسکی انرژی، حدود ۱۰ درصد نیروی کار خود را اخراج خواهد کرد.

در استرالیا، بیش از ۲۰۰۰ شغل صنعت نفت از مارس حذف شده اند که شامل مشاغل شرکتهای اکسون و شورون بوده اند. شرکت تولیدکننده گاز وود ساید اوایل اکتبر اعلام کرد که حدود هشت درصد از نیروی کار این شرکت را اخراج خواهد کرد.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک اخیرا از روند بهبود تقاضا برای نفت که پایینتر از حد انتظارات بوده، ابراز نگرانی کرده است و این روند احتمالا تولیدکنندگان بزرگ را ناچار خواهد کرد محدودیت عرضه فعلی را حفظ کنند.

البته همه شرکتها پسروی ندارند. شرکت پتروچاینا که بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز آسیاست، ۳۵۰ درصد افزایش سود نسبت به مدت مشابه سال گذشته گزارش کرده است.

شرکت BP در گزارشی که اوایل اکتبر منتشر کرد، دو سناریو برای مصرف نفت جهان که سال گذشته به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز رسیده بود، مطرح کرد. این شرکت اخیرا با تغییر گرایش به سوی توسعه انرژی تجدیدپذیر، حدود ۵۰ درصد از تیم اکتشاف خود را اخراج کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، وضعیت بازارهای معاملات آتی در حال حاضر نشان می دهد که به دلیل تقاضای ضعیف،  نفت حداقل به مدت دو سال آینده فراتر از ۴۰ دلار در هر بشکه نخواهد رفت و این امر استخدام را محدود می کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …