نصب تجهیزات ایمنی "ایران‌ساخت" برای جلوگیری از انفجار در مجتمع پارس جنوبی

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان با راه اندازی خط تولید تجهیزات ایمنی پنل‌های انفجاری توانست نیاز صنعت به این تجهیزات برای ارتقا ایمنی مخازن تحت فشار تامین کند و به گفته آنها این تجهیزات ایمنی نیز هم اکنون در مجتمع پارس جنوبی نصب شده و به بهره برداری رسیده است.

دکتر مهدی شفیعی، مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، ” پنل انفجاری” را از جدیدترین و بزرگترین دستاوردهای این شرکت دانست که توسط متخصصین این شرکت تولید شده است، گفت: این تکنولوژی به عنوان دریچه‌های ایمنی برای سیستم‌هایی که در آستانه انفجار قرار دارند، به منظور حفاظت از آنها استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: پنل انفجاری (Explosion Vent) دارای دریچه‌هایی ایمنی است که برای جلوگیری از ایجاد فشار آستانه انفجار در سیستم‌های تحت کنترل به کار می‌رود. این دریچه‌ها به محض رسیدن فشار مضاعف به آستانه حد تحمل عمل کرده و با تخلیه مازاد فشار، سیستم را به حالت نرمال برگردانده و باعث جلوگیری از انفجار و آسیب رسیدن به سایر بخش‌های سیستم خواهد شد.

شفیعی با اشاره به کاربردهای این فناوری، اظهار کرد: از کاربردهای مهم این تجهیز ایمنی می‌توان به استفاده از آن برای وکیوم یونیت‌ها و سیلوهای گوگردزدایی اشاره کرد که برای تست و آنالیز ذرات به منظور برقراری ایمنی سیستم در سیلوها، دیگ‌های بخار یا بالابرهای کاسه‌ای که معمولا جهت حمل مواد پودری مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده می‌‎شود.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه این محصول هم اکنون در سیلوهای گوگردزدایی مجتمع گازی پارس جنوبی نصب شده است، یادآور شد: عملکرد مطلوب این پنل انفجاری دغدغه مسئولین بهره برداری و تعمیرات مخازن مجتمع گازی پارس جنوبی را در این زمینه مرتفع کرده است.

به گفته وی در حال حاضر در سیلوهای مجتمع گازی پارس جنوبی مقادیر زیادی گوگرد وجود دارد که در صورت آتش سوزی، خسارات زیادی را به سیلوها و محیط زیست وارد می‌کند و این تجهیزات ایمنی می‌تواند از انفجار مخازن جلوگیری کند.

شفیعی تاکید کرد: مهمترین کاربرد این تجهیزات در صنایعی است که از مخازن بزرگ تحت فشار مانند مخازن نفتی و گوگرد و غیره استفاده می‌شود و همواره نگرانی‌هایی در زمینه آتش سوزی و انفجار آنها وجود دارد.

وی پنل‌های انفجاری را شامل سه دسته کالکتور ذرات (dust collectors)، دیگ های بخار (process vessels) و شبکه خطوط لوله (duct/piping networks) دانست و اضافه کرد: جنس ورق‌های به کار رفته در این پنل‌ها معمولا از فولاد ضد زنگ بوده که با نصب در قسمت بالای کلکتور دیگ‌های بخار باعث کنترل میزان فشار مازاد وارد شده بر سیستم می‌شود.

مجری طرح، طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات به کار رفته در این پنل‌های انفجاری را براساس دانش بومی و استاندارد مرجع EN14797 که از استانداردهای روز دنیا است، دانست و تاکید کرد: در حال حاضر کشورهای محدودی به این فناوری دسترسی دارند، ولی در این زمینه دستیابی به این فناوری مهم نیست، بلکه گارانتی و پشتیبانی از طرف شرکت‌های ارائه دهنده بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که این تجهیزات نیاز به پایش دائمی دارد؛ از این رو شرکت‌های محدودی در دنیا بر روی این فناوری متمرکز شدند.

وی با بیان اینکه فناوری تولید شده در حد کشورهای اروپایی است، گفت: هدف ما کاربرد این فناوری از سوی مشتریان ایرانی است تا بتوانند حداکثر بهره برداری را از این تجهیزات داشته باشند.

شفیعی با بیان اینکه این تجهیزات در گذشته از خارج وارد می‌شد، افزود: ایده اولیه این طرح بر اساس نیاز مجتمع پارس جنوبی بود که به ما منتقل شد و از آنجایی که این شرکت توانمندی‌هایی در این زمینه داشت، اقدام به ساخت و تحویل آن به صنعت کردیم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این مجموعه اولین تولیدکننده این محصول در ایران و منطقه است، گفت:  از آنجایی که همیشه بهترین مرجع برای صحت عملکرد محصولات ایمنی، خود تولیدکننده محصول است، لذا این مجموعه کلیه پنل‌های انفجاری در سایزها، فشارها، دماها و شرایط مختلف فرآیندی را در آزمایشگاه پیشرفته خود که از محدود آزمایشگاه‌های دارای استاندارد 17025 است و تمامی مراحل تست صحت عملکرد محصولات را مطابق با الزامات استانداردها با دقت بسیار بالا انجام می‌دهد و برای محصولات تست شده کارفرمایان نیز گواهی تایید را مطابق با استاندارد مرجع آن محصول ارائه می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …