نصب پیام‌رسان داخلی،‌ برای انجام امور دانشجویی!

دانشگاه آزاد اسلامی،‌ برای ورود آسان‌تر به سامانه آموزشیار، به دانشجویان نصب پیام‌رسان ایرانی آی‌گپ را توصیه کرده! و با ارسال پیامک هایی، دانشجویان را برای نصب این برنامه راهنمایی می‌کند! این اقدام باعث اعتراض برخی از دانشجویان و حتی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شده و این در حالی است که سخنگوی دانشگاه آزاد به ایسنا میگوید که دانشجویان می‌توانند بدون نصب این برنامه کارهای خود را از طریق پیامک و با صرف هزینه پیامک انجام دهند.

به گزارش ایسنا، دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از پرجمعیت‌ترین دانشگاه‌های کشور است که مانند هر دانشگاه دیگری، برای رسیدگی به امور دانشگاهی و ارائه تسهیلات برای دانشجویان خود نیاز به یک سامانه جامع و هماهنگ دارد.

در ابتدا هر کدام از واحدهای دانشگاه آزاد زیر نظر سامانه‌ای جداگانه و مختص به دانشگاه خود، تحت عنوان سامانه “سیدا” امور دانشجویان را انجام می‌دادند اما از تابستان سال گذشته و در راستای نیاز دانشجویان به استفاده و بهره‌مندی از خدمات آنلاین و اینترنتی، سامانه جدیدی به نام سامانه “آموزشیار” در این دانشگاه ایجاد شد. این سامانه به منظور مدیریت یکپارچه امور آموزشی، به صورت هماهنگ و سیستماتیک بین تمام واحدهای دانشگاه آزاد راه‌اندازی شده است. 

 دانشجویان دانشگاه آزاد برای انجام امور آموزشی خود ملزم به ورود به این سیستم هستند چراکه کارهایی از قبیل ارزشیابی اساتید، انجام امور فارغ التحصیلان، انتخاب واحد و ثبت نام دروس، ارائه برنامه کلاسی، مشاهده نمره‌ها، ثبت درخواست‌های مختلف از جمله درخواست وام دانشجویی و فرآیندهای دیگر، از طریق این سامانه انجام می‌شود.

پس از ایجاد این سامانه، دانشجویان مشکلات زیادی با این سامانه داشته‌اند که از میان آنها می‌توان به روند کُند این سامانه در به‌روزرسانی اطلاعات دانشجو و همچنین مشکلات زمان انتخاب واحد و عدم ارایه دروس در زمان بندی مشخص و ارجاع دانشجو به زمان حذف و اضافه اشاره کرد ولی چند ماه پیش در اقدامی تامل برانگیز، برای ورود به این سامانه تایید دو مرحله‌ای تعریف شد و این کد تایید باید به شماره دانشجو در پیام رسان آی گپ ارسال می‌شد و اگر دانشجویی این پیام رسان را نداشت، باید دو دقیقه صبر می‌کرد تا بتواند با استفاده از راه دوم که همان کد تصویری است به سامانه وارد شود.

این شرایط همچنان به طرز جدی‌تری ادامه دارد به نحوی‌که با ورود به سامانه آموزشیار با این دو جمله روبه‌رو می‌شویم: “جهت سهولت اطلاع رسانی و دسترسی به خدمات آتی آموزشیار می‌توانید از طریق پیام‌رسان آیگپ اقدام فرمائید”، ” دقت نمائید که خدمات و اطلاع رسانی آموزشیار به همان شماره‌ای که در سامانه ثبت کرده اید ارسال خواهد شد”.

در پایین این دو جمله نیز یک لینک برای دانلود سریع این برنامه (آیگپ) گذاشته شده است.

بدین ترتیب دانشجو برای تسهیل در ورود به سامانه آموزشیار باید برنامه آی‌گپ را نصب کند و در صورتی می‌توانند بدون نصب برنامه هم وارد سامانه شود که منتظر کد تایید پیامکی  باشد که البته زمان بیشتری نیز  از دانشجو می‌گیرد. 

آیا نصب آیگپ انجام امور دانشجویی را تسهیل می‌کند؟

این شرایط برای دانشجویان ورودی قبل از ۹۸ نیز وجود دارد. به نحوی‌که این دانشجویان طی چند وقت اخیر پیامی مبنی بر الزام در نصب این برنامه از سوی سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد دریافت کرده‌اند به عنوان مثال، در متن ارسال شده به یکی از  مخاطبان ایسنا که از دانشجویان کارشناسی ارشد قبل از ورودی ۹۸ دانشگاه آزاد است،‌ آمده:

“جناب آقای/ سرکار خانم…

با توجه به عدم تایید شماره تماس شما در سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی جهت بررسی و تطبیق پرونده تحصیلی خود در اسرع وقت از طریق لینک زیر اقدام نمایید.”

پس از این پیام نیز یک لینک برای نصب برنامه آی‌گپ درج شده است. 

یکی دیگر از دانشجویان سابق دانشگاه آزاد در این زمینه به ایسنا گفت: من ۴ سال پیش از دانشگاه آزاد فارغ‌التحصیل شدم ولی اخیر پیامکی مبنی بر نصب آیگپ دریافت کردم.

دانشجوی دیگری که مشغول تحصیل در رشته مهندسی صنایع واحد علوم و تحقیقات است نیز به ایسنا گفت: اقدامات دانشجویی ما بدون نصب آیگپ هم انجام می‌شود. فقط کافی است منتظر شویم تا کد ورود به سامانه برایمان ارسال شود.

یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص این اقدام دانشگاه آزاد مدعی شد: بسیاری از من و هم‌کلاسی‌هایم تمایلی به نصب این پیام رسان نداریم. ولی با این کار دانشگاه مجبور شده‌ایم که برنامه آیگپ را نصب کنیم. همه ما تصور می‌کنیم که نصب برنامه آیگپ توسط ما دانشجویان، برای دانشگاه آزاد منافع مالی دارد!

دانشجوی دیگری که مشغول تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: به نظر من هدف دانشگاه آزاد از توصیه به نصب برنامه آیگپ کاملا مبهم است.

وی ادامه داد: چند وقت پیش، من پیامکی با این محتوا از دانشگاه آزاد دریافت کردم: آقای/ خانم … با توجه به تغییر وضعیت شما به “نامعلوم” در سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی از طریق لینک زیر اقدام فرمایید. 

این دانشجو در ادامه گفت: من با خواندن این پیام که در انتهای آن لینک نصب برنامه آیگپ بود، نگران شدم. چرا که خواندن کلمه “نامعلوم” مرا نگران کرد و تصور کردم که در وضع تحصیلم مشکلی به وجود آمده است. با خواندن این پیام فوراً برنامه آیگپ را نصب کردم ولی با این وجود هم نتوانستم وارد پروفایلم در سامانه آموزشیار شوم. پس نصب این برنامه هیچ تفاوتی برای تسهیل روند کاری من ایجاد نکرد. 

این دانشجوی دکتری ادامه داد: سوال من این است که چرا کاملا به یکباره دانشگاه آزاد پیامی مبنی بر نصب یک برنامه به دانشجویان ارسال کرد. البته پیام‌های دانشگاه برای نصب برنامه چندین بار برایم ارسال شده که به نظرم دریافت چندباره آن آزار دهنده است. 

وی اضافه کرد: مسئله اصلی این است که ما از طریق آی گپ شاهد یک سری اخبار عمومی مثلا زمان انتخاب واحد و پیام‌هایی از این قبیل هستیم که طبیعتاً همه اینها در خبرگزاری‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود و کمکی به امور دانشجویی نمی‌کند.

یکی دیگر از دانشجویان دوره کارشناسی واحد علوم و تحقیقات به ایسنا گفت: در ابتدا سایت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد از باقی واحدهای دیگر مجزا بود ولی حدود ۴ ماه پیش سایت علوم و تحقیقات بسته شد و ما وارد سایت آموزشیار شدیم که اصلا کامل نبود. بدین ترتیب ما دوباره به سایت قبلی بازگشتیم تا اینکه حدودا ۵۰ روز پیش مجدداً سایت قبلی بسته شد و ما حدود ۴۰ روز هیچ راهی نداشتیم تا نمره‌های خودمان و یا برنامه هفتگی خود را ببینیم. از آنجا که دانشگاه هم بسته بود و سایتی برای ما وجود نداشت،‌ ما نمی‌دانستیم باید چه کار کنیم و دچار سردرگمی بودیم.

این دانشجو ادامه داد: در این بحبوحه،‌ پیامی مبنی بر نصب آی گپ از دانشگاه آزاد دریافت کردیم و به جای اینکه لینکی داشته باشیم که مستقیماً به آموزشیار وصل شویم، لینکی دریافت کردیم که آی گپ را نصب کنیم. آن دسته از هم ‌کلاسی‌های من که آی گپ را نصب کردند،‌ هیچ تغییری در سامانه آنها ایجاد نشد و پیامی دیدند که پنل کاربری برای آنها ایجاد نشده است. 

وی افزود: این شرایط در حالی است که ما پیام‌هایی هم دریافت کردیم که در آنها گفته شده بود اگر برنامه آی گپ را نصب نکنیم،‌ پنل کاربری ما دچار مشکل می‌شود. در این شرایط از جانب مسئولان دانشگاه هیچ اطلاع‌رسانی جامعی انجام نشد و به ما نگفتند الزامی در نصب برنامه وجود ندارد.

این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات گفت: من به واسطه شغلم در جریانم که افرادی و مراکزی وجود دارند که شماره‌های افراد و یک سری گروه‌های هدف را با قیمتی بالا خریداری می‌کنند. به عنوان مثال،‌ مشکل مردم با برنامه واتساپ این است که برنامه واتساپ از کاربر خود می‌خواهد که شماره او را به شرکت‌های تبلیغاتی بفروشد. سامانه آی گپ هم یک پیام‌رسان داخلی است و با این کار دانشگاه آزاد، تعداد بالایی از شماره‌های دانشجو را دریافت می‌کند و می‌تواند شماره‌های ما را به یک سری از مراکز که گروه هدف مورد نیاز آنها دانشجویان هستند، بفروشد!

در پاسخ به اعتراضات و موارد مطرح شده از سوی دانشجویان، دکتر “احمد حیدری” سخنگوی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: دانشجویان مجبور به نصب برنامه پیام‌رسان “آیگپ” نیستند و می‌توانند این برنامه را نصب نکنند.

وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم به دانشجویان اطلاع‌رسانی کنیم، باید قابلیت برقراری ارتباط با آنها را داشته باشیم. به عنوان مثال، اگر دانشجویی در سامانه آموزشیار درخواست وام می‌دهد،‌ باید زمان دریافت وام به وی اطلاع‌رسانی شود. یعنی دانشجو یک درخواستی از طریق سامانه دارد و سامانه نیز به تبع این درخواست، یک پاسخ برای دانشجو دارد.

وی ادامه داد: در دانشگاه آزاد نیز تصمیم گرفته شده که این پاسخ(پاسخ به درخواست دانشجویان) از یکی از پلتفرم‌های داخلی به دانشجو ارائه شود برای این منظور آی گپ در نظر گرفته شد.

سخنگوی دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه دانشجو می‌تواند برنامه را نصب نکند، ادامه داد: دانشجو می‌تواند با عدم نصب برنامه،‌از گزینه ارسال پیامک استفاده کند که در این صورت برایش هزینه‌بر است ولی استفاده از سامانه آی گپ و دریافت نتیجه، رایگان است.

وی اضافه کرد: اگر درخواست دانشجو به صورت مکاتبه‌ای باشد،‌ این کار از طریق پیامک امکان‌پذیر نیست. یعنی اگر قرار باشد نامه‌ای برای دانشجو ارسال شود، ارسال نامه از طریق پیامک ممکن نیست ولی از طریق سامانه امکان‌پذیر است. به این ترتیب، با نصب برنامه، کارهای دانشجو در سامانه راحت‌تر انجام می‌شود.

حیدری در ادامه گفت: اگر دانشجو شیوه پیامک را انتخاب کند،‌ باید برای دریافت پاسخ راه‌های دیگر را انتخاب کند. به عنوان مثال با مراجعه حضوری یا ایمیل کارهای خود را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه برنامه آی گپ منافع مالی برای دانشگاه ندارد،‌ تاکید کرد: با نصب برنامه آی گپ، از دانشجو هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. این پیام‌رسان هزینه‌ای برای دانشجو ندارد مانند برنامه‌های دیگر از قبیل واتساپ برای او رایگان است. ولی ما استفاده از یک پیام‌رسان داخلی را انتخاب کردیم که برای ما سود مالی هم ندارد.

به گزارش ایسنا،‌ درخواست‌ها و پیام‌های مکرر دانشجویان به ایسنا نشان از آن دارد که هنوز هم الزام یا عدم الزام دانشجو در زمینه نصب برنامه آی گپ برای آنها مبهم است و در عین حال بسیاری از آنها دلیلی برای نصب این برنامه نمی‌بینند و نصب این برنامه را مخالف با آزادی دانشجویی خود می‌دانند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …