نظر معاون امور جنگل درباره نصب تله‌کابین در منطقه ثبت جهانی شده هیرکانی

به دنبال پیگیری دستگاه‌های مختلف برای نصب تله‌کابین در بخشی از جنگل‌های هیرکانی که ثبت جهانی شده‌اند، معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها گفت: ما فعلا به صراحت نمی‌توانیم بگوییم که مخالف یا موافق این کار هستیم.

به گزارش ایسنا، درحالی که بخشی از جنگل‌های هیرکانی بیش از یک سال است که ثبت جهانی شده است اما همچنان پیگیری‌ها برای نصب تله‌کابین در منطقه ثبت جهانی شده که به‌عنوان میراث بشر شناخته می‌شود، ادامه دارد. تعدادی از کارشناسان و مسئولان هشدار داده‌اند که درصورت بروز این اتفاق ممکن است این جنگل‌ها از لیست جهانی یونسکو خارج شود.

ماجرای نصب تله‌کابین در جنگل‌های کبودوال استان گلستان موضوع جدیدی نیست و حتی پیش از ثبت جهانی بخشی از این جنگل‌ها، تعدادی از دستگاه‌ها ازجمله شهرداری علی‌آباد کتول پیگیر اجرای طرح گردشگری و به‌دنبال آن نصب تله‌کابین در پارک جنگلی کبودوال بودند اما شورای عالی شهرسازی و معماری با نصب‌تله‌کابین در این جنگل‌های بکر هیرکانی مخالفت کرده و قرار بود که این طرح با ایجاد تغییرات و درنظرگرفتن شرایطی مجدد بررسی شود.

در این فاصله اما ثبت جهانی بخشی از جنگل‌های هیرکانی – ازجمله محل نصب تله‌کابین کبود وال – به ظاهر حجت را بر همه تمام کرد و تصور می‌شد که با ثبت جهانی هیرکانی ماجرای نصب تله‌کابین منتفی شود اما حالا درحالی بیش از یک سال از ثبت ۳۱۰ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی در لیست یونسکو می‌گذرد که دستگاه‌های مختلف بیخیال راه‌اندازی تله‌کابین در پارک جنگلی کبودوال نشده‌اند. رضا بیانی – جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها – پیش از این در گفت و گویی با ایسنا گفته بود که فشارهایی برای نصب تله‌کابین در جنگل‌های ثبت شده هیرکانی وجود دارد. به‌هرحال این ۳۱۰ هزار هکتار به‌عنوان میراث بشر ثبت شده‌اند و ما باید درقبال آسیب‌هایی که به آن وارد می‌شود نه‌تنها پاسخگوی کشور خود بلکه پاسخگوی جهان باشیم. 

از سویی دیگر عباسعلی نوبخت – معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری – در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این ماجرا از دو جنبه قابل بررسی است. اول آنکه پارک‌های جنگلی قوانین، شرح خدمات و دستورالعمل‌هایی دارند که باید بر اساس آن‌ها مدیریت شوند و نمی‌توان در این زمینه سلیقه‌ای برخورد کرد.

وی ادامه داد: از سویی دیگر هنگامی که مکانی ثبت جهانی می‌شود محدودیت‌هایی دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. از این‌رو کارشناسان و دستگاه‌های مختلفی ازجمله شورای عالی جنگل، وزارت میراث فرهنگی و… باید این موضوع را بررسی و نظر نهایی خود را اعلام کنند.

به گفته معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها نیاز است که در این زمینه مطالعه و بررسی‌های بیشتری انجام شود که اکنون دستگاه‌های مختلف درحال انجام این کار هستند و تاکنون نیز مجوزی برای نصب تله‌کابین صادر نشده است.

نوبخت در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا معاونت جنگل سازمان جنگل‌ها با نصب تله‌کابین در جنگل‌های ثبت جهانی شده هیرکانی مخالف است یا خیر؟ تصریح کرد: تازمانی که کمیته‌های فنی حفاظت از جنگل‌ها و شورای عالی جنگل در این زمینه نظر قطعی ندهند ما به صراحت نمی‌توانیم بگوییم که مخالف یا موافق این کار هستیم.

به گزارش ایسنا، بر اساس نقشه‌های موجود ۹ دکل از ۲۷ دکل تله‌کابین کبود وال در منطقه ثبت شده هیرکانی قرار دارد و چنانچه این ۹ دکل در این منطقه جانمایی شوند به طور قطع ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در لیست یونسکو با مشکل مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …