نوسازی بافت‌های فرسوده از وعده تا عمل

بررسی‌ها از نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های ناکارآمد نشان می‌دهد برنامه‌ها از روی کاغذ فراتر نرفته و در بهترین حالت، بازسازی حدود یک سوم اهداف تعیین شده است.

به گزارش ایسنا، مطابق برنامه وزارت راه و شهرسازی طی سالهای گذشته قرار است سالیانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی واقع در بافت های ناکارآمد اعم از بافت های فرسوده، حاشیه شهرها و سکونتگاه های غیررسمی، ساماندهی و نوسازی شود. با این حال در سه ماهه پایانی سال گذشته و پس از آنکه سقف تسهیلات ساخت مسکن در بافت های فرسوده به ۲۵۰ میلیون تومان رسید، فقط ۱۱ هزار فقره تسهیلات در کل کشور به این بافت ها اختصاص پیدا کرده و این در حالی است که احتمالاً در فصل های قبل به دلیل ناکارآمدی تسهیلات در برابر هزینه‌های ساخت، آمار نوسازی پایین‌تر از زمستان ۱۳۹۸ بوده است. بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که بازسازی توسط بخش خصوصی در بافت های ناکارآمد در بهترین حالت یک سوم اهداف تعیین شده است.

از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی نوسازی و بهسازی ۱۴۰ هزار واحد مسکونی را در قالب طرح اقدام ملی مسکن، برنامه ریزی کرده که مسئولیت آن با شرکت بازآفرینی شهری است. اما به نظر می‌رسد این طرح از روی کاغذ فراتر نرفته و طی حداقل یک سال گذشته هیچ کارنامه قابل استنادی در این خصوص ارائه نشده است.

در نیمه دوم سال گذشته، سقف تسهیلات ساخت در بافت فرسوده برای سازندگان غیرحرفه‌ای در تهران، مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر شهرها به ترتیب ۱۰۰ میلیون تومان، ۸۰ میلیون تومان و ۶۰ میلیون تعیین شد که این تسهیلات به صورت ترکیبی از محل تسهیلات بدون سپرده و اوراق گواهی حق تقدم به متقاضیان پرداخت می شد.

بنا به گفته رضا صالحی شهرابی، رئیس اداره کل اعتبارات و تأمین مالی بانک مسکن، سقف این تسهیلات برای سازندگان غیرحرفه ای در ابتدای امسال در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان ها و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر ۸۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۶۰ میلیون تومان پیش بینی شده است. نکته قابل توجه آنکه این تسهیلات به صورت ترکیبی یعنی تسهیلات بدون نیاز به سپرده گذاری و همچنین خرید اوراق گواهی حق تقدم برای سازندگان قابل دسترس است.

از سوی دیگر، سقف تسهیلات برای سازندگان حرفه ای دارای پروانه انبوه سازی در بافت فرسوده شهر تهران از ۱۴۰ میلیون تومان در سال گذشته به ۲۰۰ میلیون تومان، برای سازندگان مراکز استان ها و شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر از ۱۲۰ میلیون تومان به ۱۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها از ۱۱۰ میلیون به ۱۴۰ میلیون تومان در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده است.

بیشترین افزایش سقف تسهیلات ساخت بافت فرسوده ویژه سازندگان حرفه ای است که از تکنولوژی های نوین استفاده می‌کنند. سقف تسهیلات ساخت برای این گروه از سازندگان در بافت فرسوده پایتخت از ۱۷۰ میلیون تومان در سال گذشته به ۲۵۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر از ۱۴۰ میلیون تومان به ۲۲۰ میلیون و در سایر شهرها از ۱۳۰ میلیون به ۱۸۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

سقف تسهیلات ذکر شده به صورت ترکیب تسهیلات بدون سپرده و تسهیلات از محل خرید اوراق گواهی حق تقدم تعیین شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …