نوسازی منطقه ۱۲معطل پارکینگ/میراث فرهنگی مقرراتی برای بافت تاریخی منطقه تدوین وابلاغ نکرده

شهردار منطقه ۱۲ ابعاد و ویژگی های طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ را تشریح کرد.

علی محمد سعادتی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تصویب طرح” الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ ” افزود: براساس برنامه زمان بندی شده، طرح تفصیلی شهر تهران باید در سال ۱۴۰۰ به روز رسانی شود و حالا این روند، در معاونت شهرسازی در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه با این حال شاهد هستیم طرح تفصیلی با شرایط، وضعیت و معضلات برخی مناطق و محلات فاصله دارد، گفت: به عنوان مثال در منطقه ۲۲ شاهد تغییر طرح تفصیلی بودیم چراکه بررسی ها نشان داد که ادامه اجرای طرح فعلی تفصیلی شهر تهران می تواند باعث افت کیفیت زندگی در این منطقه شود،  به همین دلیل به صورت ویژه و با سرعت بالا یک طرح تفصیلی ویژه این منطقه طراحی و تصویب شد که نگاه دقیق و منطقی تر به شرایط و مشکلات این منطقه داشت و حالا با تصمیم شورای شهر در مورد منطقه ۱۲ نیز همین اتفاق رخ خواهد داد.

طرح تفصیلی فعلی پاسخگوی شرایط اقتصادی و سکونتگاهی منطقه ۱۲ نیست

سعادتی با تاکید بر اینکه شورای شهر در مصوبه خود شهرداری را ملزم می کند که خارج از فرآیند عمومی همه مناطق و با اتکا به شرایط ویژه منطقه ۱۲، طرح تفصیلی این منطقه را تدوین کند، ادامه داد: منطقه ۱۲ به دلیل ویژگی های خاص میراثی و شهرسازی که دارد، طرح فعلی تفصیلی نتوانسته پاسخگوی شرایط اقتصادی و سکونتگاهی آن باشد  و لازم بود که طرح ویژه ای برای این منطقه تدوین شود.

میراث فرهنگی مقررات دقیقی برای بافت تاریخی منطقه ۱۲ تدوین و ابلاغ نکرده

وی با بیان اینکه عدم توجه به هویت و میراث این منطقه در طرح فعلی سبب شده است که نتوانیم برای حفظ میراث این منطقه با فراق بال اقدامات موثری انجام دهیم، افزود: این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی نیز تاکنون مقررات دقیقی برای بافت تاریخی این منطقه تدوین و ابلاغ نکرده و شاید تدوین طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ سبب شود که این مشکلمان با سازمان میراث مرتفع شده و به جای اینکه تک به تک پرونده ها را برای استعلام  به این سازمان ارسال کنیم، به یک پروتکل در حوزه مرمت و بازسازی برسیم.

شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به ریشه های تاریخی و ساختمان های میراثی این منطقه که مختص محلات قدیمی تهران است ، گفت: نوع توده بندی و توده گذاری ساختمان های منطقه ۱۲ به دلیل شرایط خاص میراثی که دارند، نیازمند نگاه ویژه بود و چون این شرایط مخصوص این منطقه و نه همه تهران است باید طرح ویژه تری مخصوص این شرایط نوشته می شد که خوشبختانه گام های اولیه در این زمینه برداشته شده است.

وی در مورد شاخص های طرح تفصیلی منطقه ۱۲ با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم نیازمند اصلاح، مسئله اصلاح عرض معابر و گذرها است، افزود: اصلاح عرض گذر در شهر شاید یک نیاز باشد، اما در منطقه ۱۲ به دلیل بافت تاریخی نیازمند یک نگاه متفاوت است چراکه بسیاری از معابر باید اصلاحیه های زیادی داشته باشند و عملا این مسئله با توجه به مسائل حقوقی مالکین  و همچنین مسائل میراثی و وجود جداره های قدیمی ارزشمند امکان پذیر نیست، چراکه منطقی نیست خودمان به دلیل اصلاح عرض معبر، ویژگی های میراثی منطقه را تخریب کنیم.

سعادتی افزود: همچنین مسئله پارکینگ در این منطقه مهم بوده و نیازمند طرح جدید با اتکا به نگاه نو است، چراکه در حال حاضر همه مالکان ملزم به تامین پارکینگ هستند، اما آیا در منطقه میراثی و مرکزی شهر، سیاست ما درمورد خودرو باید بازدارنده باشد یا تشویق کننده؟ آیا ما باید با ساخت پارکینگ مردم را تشویق کنیم که با خودروی شخصی به قلب تهران بیایند یا نه با انواع مدهای حمل ونقلی؟ که باید در این مورد تصمیم گیری شود.

نوسازی در منطقه ۱۲ معطل پارکینگ 

لزوم توجه به این مشکل در طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲

وی با اشاره به بافت های فرسوده و ریزدانه این منطقه ۱۲ تاکید کرد: از سویی دیگر بسیاری از املاک کوچک این منطقه امکان تهیه پارکینگ ندارند و به همین دلیل نوسازی در این منطقه معطل پارکینگ مانده که باید در طرح تفصیلی ویژه نیز به این موضوع توجه شود.

سعادتی تاکید کرد: فرسودگی عمده ساختمانها در این منطقه، وجود انبارها،  تعیین تکلیف نوع کاربری این منطقه، استقرار زیرساخت های متناسب با زندگی شهری و پشتیبانی از سکونت در این منطقه از جمله مواردی است که باید در تدوین طرح تفصیلی جدید به آن توجه ویژه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …