نگرانی نفت شیل آمریکا از هجوم خریداران چینی

نفت شیل آمریکا به طعمه‌ای آسان برای چین تبدیل شده که به دنبال خرید ارزان دارایی‌هاست.

به گزارش ایسنا، چین ممکن است بدنبال بحران اقتصادی که در نتیجه شیوع ویروس کرونا به وجود آمده و گشایش مجدد فعالیت اقتصادی این کشور، خرید دارایی‌ها در سطح جهانی را آغاز کند و دارایی‌های نفت شیل آمریکا در نتیجه نابودی تقاضا، قیمتهای اندک و سطح بالای بدهی که صدها شرکت نفتی بین‌المللی را به ورطه ورشکستگی کشانده، یک هدف آشکار برای پکن است.

اکنون برخی از مقامات آمریکایی نگران هستند که چین به خرید دارایی‌های نفت شیل اقدام کرده و یک ریسک امنیت ملی ایجاد شود.

واین کریستین، کمیسر کمیسیون خط آهن تگزاس که رگولاتور انرژی این ایالت است، به شبکه فاکس بیزنس گفت: دادن اجازه به کشورهای متخاصم برای ورود و خرید دارایی‌های آسیب دیده در تگزاس و نقاط دیگر شیل یک نگران امنیت ملی جدی است.

آیا خرید دارایی‌های نفت شیل توسط چین یک تهدید واقعی است؟

به نظر می‌رسد نگرانیهای این مقام آمریکایی بیراه نباشد. یک کشف نفتی که در سال ۲۰۱۸ در منطقه پرمیان وست تگزاس انجام گرفت، ۴۶.۳ میلیارد بشکه نفت، ۲۸۱ تریلیون فوت مکعب گاز و ۲۰ میلیارد بشکه مایعات گاز طبیعی (NGL) را کشف و ذخایر نفت و گاز آمریکا را دو برابر کرد.

اما مهم‌تر از آن، این ذخایر آمریکا را در مسیر خودکفایی در تامین انرژی مورد نیاز قرار داد که به مدت چندین دهه در تلاش برای دستیابی به آن بود.

ادامه بحران جاری به ارزش دارایی‌های انرژی به شدت لطمه زده و قیمت میدان نفتی را از میانگین قیمت ۴۲ هزار دلار به ازای جریان روزانه هر بشکه نفت در زمانی که قیمتها حدود ۶۰ دلار در هر بشکه بود، به پایین ۲۰ هزار دلار رسانده است. تعطیلی میادین قیمت‌ها را از این هم کمتر کرده است. این امر باعث شده است دارایی‌های نفت شیل آمریکا به طعمه راحتی برای خرید ارزان تبدیل شوند.

در حالی که بحران کووید ۱۹ شرکتهای چینی را هم متاثر کرده است اما تلاش یک شرکت چینی برای خرید شرکت انگلیسی سازنده تراشه تلفن هوشمند ایمیجینیشن نشان می‌دهد که اشتهای چین برای خرید و ادغام شرکتها فروکش نکرده است. شرکت سرمایه گذاری دولتی چاینا ریفورم به دنبال واکنش شدید قانونگذاران انگلیسی مجبور شد از درخواست خود عقب نشینی کند. آنها نیز همانند دولت ترامپ که با استناد به ریسک امنیت ملی، همکاری شرکتهای آمریکایی را با شرکت هواوی ممنوع کرده است، به این ریسک اشاره کردند.

اگرچه سرمایه گذاری مستقیم خارجی چین از زمان به قدرت رسیدن ترامپ رو به کاهش گذاشته است اما نهادهای چینی در سال ۲۰۱۸ مجموعا ۲۵ میلیارد دلار در شرکتهای آمریکایی سرمایه گذاری کردند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، خرید شرکتهای نفت و گاز آمریکایی توسط شرکتهای چینی هدف تفحص دقیق دولت آمریکا واقع خواهد شد اما احتمال دارد تنها بخشی از دارایی‌های غیرحیاتی فروخته شود یا چینی‌ها وارد قراردادهای سرمایه گذاری مشترک شوند. به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۵ شرکت یانتای شینچائو اینداستری از کمیسیون سرمایه گذاری خارجی آمریکا برای خرید ۱.۳ میلیارد دلار دارایی نفتی در منطقه پرمیان چراغ سبز گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …