نیروگاه شازند فعلا حداکثر روزانه دو میلیون لیتر مازوت مصرف کند

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: نیروگاه شازند باید روزانه حداکثر دو میلیون لیتر مازوت مصرف کند و تولیدات را بر مبنای گاز مصرفی برنامه ریزی کند و در صورت کسری گاز، ناچار به هماهنگی با دیسپاچینگ و کاهش تولید برق در استان خواهیم بود.

سیدعلی آقازاده روز پنجشنبه ۴ دی ماه در کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک اظهار کرد: در سفر روز گذشته وزیر راه و مدیرعامل شرکت زیرساخت، اقدام خوبی جهت کاهش آلودگی هوای اراک مبنی بر ابلاغ تقاطع غیرهمسطح مالک آباد به کنارگذر شمالی به همت جهادنصر اراک صورت گرفت که ممکن است تا یک سال و نیم آینده به اتمام برسد. دوبانده شدن این جاده نیز در دست اقدام است که در صورت احداث این تقاطع، می توان شهرداری و راهنمایی رانندگی را مکلف کرد ماشین آلات سنگین را در این گذرگاه عبور داده و مانع ورود آنها به شهر شوند.

وی با بیان اینکه سهم استان توسط مسئولین ملی تا حدودی نادیده گرفته شده، افزود: در راستای تامین نیروی نیروگاه شازند، برق باختر موظف است با دیسپاچینگ ملی هماهنگی لازم را انجام دهد تا در صورتی که نتوانستیم گاز مورد نیاز نیروگاه را تامین کنیم، قطعا کاهش تولید نیروگاه را بویژه در یک ماه آینده داشته باشیم، ممکن است دو واحد نیروگاه تعطیل شود یا اینکه تولید نیروگاه به حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات برسد که هماهنگی لازم در این خصوص با برق باختر است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: نیروگاه شازند در حال حاضر حداکثر روزانه دو میلیون لیتر مازوت می‌تواند مصرف کرده و تولیدات خود را بر مبنای گاز دریافتی برنامه ریزی کند و در صورت کمبود گاز باید هماهنگی لازم با دیسپاچینگ جهت کاهش تولید صورت گیرد. در حال حاضر نیروگاه روزانه ۶ و نیم میلیون لیتر مازوت می‌سوزاند.

آقازاده بیان کرد: پس از دستور ریاست جمهوری در خصوص قطع مازوت برای همیشه از نیروگاه‌ شازند با مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور مکاتباتی صورت گرفت، اما در آن زمان مشکلاتی از سوی شرکت در  خصوص تامین گاز نیروگاه ایجاد شد که در حال حاضر شرکت ملی گاز کشور باید هماهنگی لازم در این خصوص و تامین گاز نیروگاه انجام دهد.

وی در خصوص وضعیت هوای استان در هفته آینده ادامه داد: هفته آینده هفته ای بدون بارش و همراه با برودت هوا و وارونگی هوا در پیش داریم که نشان می‌دهد احتمالا هفته آینده از نظر آلودگی در شرایط اضطرار باشیم.

استاندار مرکزی تصریح کرد: در خصوص دریافت عوارض از واحدهای آلاینده که در قانون هوای پاک مصوب شد باید پیگیری لازم از سوی دستگاه‌های مربوطه صورت گیرد.

آقازاده ادامه داد: همچنین نیروگاه شازند باید نصب فیلتراسیون حداقل در دو واحد را در دستور کار قرار دهد و طی یکسال آینده گزارشی از اجرای طرح فیلتراسیون را ارائه دهد.

بهروز اکرمی معاون سیاسی استاندار نیز اظهار کرد: نسبت به موضوع آلودگی هوا باید واقع بینامه و منصفانه برخورد شود، تصمیماتی که در این حوزه اتخاذ می شود باید واقع بینانه باشد و قابلیت اجرا داشته باشد.مسئولان استان مرکزی به لحاظ شرعی، قانونی و اخلاقی باید در تصمیمات خود منافع مردم استان را مد نظر داشته باشند.

وی افزود: همچنین تصمیماتی که اتخاذ می‌شود ضمن رعایت حقوق مردم استان مرکزی، نباید با تصمیمات ملی منافات داشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی تصریح کرد: موضوع آلودگی هوا چند وجهی است و همه جوانب آن باید در نظر گرفته شود، به طور قطع استفاده سوخت مازوت در نیروگاه شازند در آلایندگی هوای اراک و شازند تاثیرگذار است.

اکرمی ادامه داد: محیط زیست استان مرکزی باید منابع آلاینده استان و کلانشهر اراک را در بخش های مشخص با کار کارشناسی اعلام کند و طبق این بررسی‌ها برای هر بخش تصمیم مناسب اتخاذ شود. نمی توان نیروگاه شازند را در این شرایط تعطیل کرد اما می توان با دیسپاچینگ ملی هماهنگی هایی در جهت کاهش تولید این نیروگاه در صورت کاهش گاز انجام داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …