هیچ ارتباط مداومی بین تحصیل حضوری و شیوع کرونا وجود ندارد

ایسنا/خراسان رضوی باوجود نگرانی‌های گسترده برای حضور دانش‌آموزان در مدارس، نتایج دو تحقیق جدید بین‌المللی نشان دادند که هیچ ارتباط مداومی بین تحصیل حضوری و شیوع ویروس کرونا در هیچ‌کدام از ۱۲ مقطع تحصیلی وجود ندارد و تحقیق سومی از ایالات‌متحده نیز نشان می‌دهد که هیچ مشکلی برای پرستاران کودکان مشغول به کار وجود ندارد.

به گزارش ان پی آر، گزارش‌ها حاکی از این است که مدارس در تعدادی از ایالت‌های آمریکا باز است (با اطلاعات کسب‌شده از حدود ۲۰۰۰ مدرسه در ایالات‌متحده) و علت این بازگشایی به عقیده برخی از کارشناسان پزشکی این است که باید بحث  از خطرات باز شدن مدارس به خطر بسته ماندن آن‌ها تغییر یابد.

دکتر دانیل دولی، رئیس بیمارستان ملی کودکان در واشنگتن گفت: “من به‌عنوان یک متخصص اطفال، تاثیرات منفی تعطیلی مدارس بر روی کودکان را واقعا می‌بینم. ” وی مشکلات بهداشت روانی، گرسنگی، چاقی ناشی از عدم فعالیت، از دست دادن مراقبت‌های پزشکی معمول و خطر سوءاستفاده از کودکان را علاوه بر از دست دادن آموزش اعلام کرد و گفت: “رفتن به مدرسه برای کودکان واقعا حیاتی است. آنان در مدرسه  فعالیت بدنی، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش دارند. “

درحالی‌که این نتایج دلگرم‌کننده هستند، تعدادی از کارشناسان می‌گویند که ایالات‌متحده هنوز نتوانسته شرایط بازگشایی ایمن مانند آزمایش سریع و منظم، ردیابی تماس برای شناسایی منبع شیوع را برای مدارس مهیا کند.

ملیندا بونتین، رئیس گروه سیاست‌گذاری بهداشت دانشکده پزشکی وندربیلت امریکا که با احتیاط در مورد بازگشایی مدارس بحث کرده است، گفت: “ما با چراغ‌های خاموش رانندگی می‌کنیم و بچه‌ها را نیز در ماشین‌ خود سوار می‌کنیم. “

شواهد در حال ظهور

انریک آلوارز از دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا بر اساس مقاله همکاری مشترک اخیر خود در مناطق مختلف اسپانیا گفت: موج دوم ویروس کرونا در اسپانیا قبل از شروع سال تحصیلی در سپتامبر آغاز شد. بااین‌حال، در یک منطقه سه هفته پس از بازگشایی مدارس موارد ابتلا کاهش یافت، در یک منطقه میزان ابتلا ثابت بود و در سایر موارد با همان سرعت قبلی رشد می‌کرد.

به گفته وی در هیچ منطقه‌ای، طبق تحقیقات جهشی همزمان با بازگشایی وجود ندارد و یافته‌های ما نشان می‌دهد که با بازگشایی مدارس واقعا تغییری ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: با ردیابی تماس دریافتیم که۸۷ درصد دانش آموزان و کارکنانی که تست مثبت داشتند فرد دیگری را آلوده نکرده‌اند و درواقع مواردی منفرد بودند.

وی گفت: ” مطمئن نیستیم که محیط مدارس هیچ تاثیری نداشته باشند. اما کاملا واضح است که باوجود اقدامات ایمنی  تغییر عمده‌ای در اپیدمی نداشته‌اند این اقدامات ایمنی شامل استفاده از ماسک برای همه کودکان بالای ۶ سال، تهویه هوا، نگه‌داشتن دانش آموزان در گروه‌های کوچک و فاصله اجتماعی یک متر و نیم است. با تشخیص یک مورد ابتلا، تمام گروه برای قرنطینه به خانه فرستاده می‌شوند.”

در گزارشی که توسط یک موسسه مشاوره آموزشی منتشر شده تاریخ‌های بازگشایی مدارس و روند ویروس کرونا از فوریه تا اواخر سپتامبر در ۱۹۱ کشور تجزیه‌وتحلیل شده و نتایج ذیل حاصل شد.

دکتر راندا گروب زاخاری، رئیس این موسسه گفت: “هیچ الگویی ثابتی وجود ندارد. این‌گونه نیست که تعطیلی مدارس منجر به کاهش موارد شود، یا اینکه افتتاح مدارس منجر به افزایش موارد شود. “

بعضی از کشورها مانند تایلند و آفریقای جنوبی که موارد ابتلا کم بوده، مدارس کاملا باز شدند و این بازگشایی هیچ تاثیری در انتقال ویروس نداشت. موارد دیگر، مانند ویتنام و گامبیا در تعطیلات تابستان میزان ابتلا افزایش‌یافته است، اما پس از بازگشایی مدارس، نرخ ابتلا واقعا کاهش‌یافته است. ژاپن نیز شاهد افزایش موارد و سپس سقوط آن‌ها بود درحالی‌که این افزایش و کاهش زمانی بود که مدارس باز بودند، اما انگلستان شاهد یک‌روند صعودی شدید بود که از همان حوالی زمان بازگشایی مدارس آغاز شد.

گروب زاخاری اظهار کرد: “ما اصلا نمی‌گوییم که مدارس هیچ ارتباطی با تعداد مبتلاها ندارند. “در عوض آنچه داده‌ها نشان می‌دهد این است که افتتاح مدارس به‌طور حتم منجر به افزایش تعداد ابتلا نمی‌شود.”

ایالات‌متحده

در تاریخ ۱۴ اکتبر، انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا جلسات مختصری در مورد بازگشایی مجدد مدارس تشکیل داد. دکتر پریتی مالانی، متخصص بیماری‌های عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان گفت: ” تاکنون داده‌ها نشان ندادند که مدارس، یک سایت گسترده برای شیوع ویروس هستند. “

پایگاه داده کووید- ۱۹ در ایالت یوتا به‌وضوح موارد مربوط به مدارس را بر اساس مناطق گزارش می‌کند و اگرچه شیوع ویروس کرونا در این ایالت نسبتا زیاد است، سرپرست امور آموزش عمومی، سیدنی دیکسون معتقد است که مدارس، در بیشتر موارد عامل گسترش شیوع نیستند.

دیکسون اشاره کرد: “در مکان‌هایی که شاهد افزایش موارد ابتلا در یک منطقه هستیم، افزایش موارد در مدرسه نیز منعکس می‌شود، اما  به دلیل حضور در مدرسه و ارتباط دانش آموزان  با یکدیگر شاهد گسترش ویروس نبودیم. “

تام هوداچکو از بخش بهداشت ایالت گفت که پس از بازگشایی کالج‌ها و مدارس در اوایل سپتامبر، افزایش موارد در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال وجود دارد. اما با پیام‌رسانی بهداشت عمومی هدفمند، این موارد رو به کاهش است.

هوداچکو  افزود: اکثر موارد ابتلا در دبیرستان‌ها متمرکزشده‌اند. در مدارس راهنمایی شیوع زیادی وجود ندارد و در مدارس ابتدایی موارد ابتلا تک و موردی داریم. خوشه‌های ابتلا در دبیرستان‌ها، ازجمله یک شیوع بزرگ با حداقل ۹۰ مورد، تا حد زیادی در اجتماعات غیررسمی اجتماعی در خانه‌ها و نه در کلاس‌ها دنبال شده است؛  لازم به ذکر است که الوارز از  اسپانیا نیز گفته است، خوشه‌ها در میان جوانان در اجتماعات اجتماعی ازجمله مهمانی‌ها و مناطق تفریحی مانند سواحل دیده می‌شود.

باوجوداین گزارش‌ها، برخی از متخصصان معتقدند که این نتایج دارای سوگیری است و داده‌های چندان قابل‌اعتمادی نیستند.

در غیاب داده‌ها، حکایت‌های ترسناک و غم‌انگیزی از معلمان در سراسر ایالات‌متحده وجود دارد که به دلیل ابتلا به کووید -۱۹ جان خود را از دست می‌دهند. اما استخراج اطلاعات از این حوادث دشوار است؛ مشخص نیست که آیا مربیان در مدرسه به این ویروس مبتلا شده‌اند، آیا آنان بخشی از خوشه‌های ابتلا در مدارس هستند و یا مدارس موردنظر نکات ایمنی را رعایت کرده‌اند یا رعایت نکرده‌اند.

تحقیقی از دانشگاه ییل می‌تواند به‌طور بالقوه این سوالات را روشن کند. در این تحقیق ۵۷ هزار پرستار کودک در ۵۰ ایالت واشنگتن دی سی و پورتوریکو، برای سه ماه اول همه‌گیری در ایالات‌متحده ردیابی شدند. حدود نیمی از آنان مراقبت از کودکان بسیار خردسال  را ادامه دادند، درحالی‌که نیمی دیگر در خانه ماندند. نتیجه این تحقیق، پس از محاسبه عوامل دموگرافیک هیچ تفاوتی در میزان عفونت ویروس کرونا بین دو گروه نشان نداد.

والتر گیلیام، نویسنده اصلی این تحقیق و استاد روانشناسی در مرکز مطالعه کودکان ییل، هشدار داد که تعمیم این نتیجه به مدارس دشوار است، زیرا کودکان در این تحقیق بیشتر از ۶ سال سن نداشتند و کارکنان مراقبت از کودکان در زمینه بهداشت و ایمنی آموزش دیده بودند، هرچند که وی معتقد است که بهتر است این تحقیق برای معلمان مدارس نیز تکرار شود.

خطرات و مزایا

برخی از پزشکان و مدافعان بهداشت عمومی گفتند: باوجود چیزهایی که می‌دانیم و چیزهایی که نمی‌دانیم هنوز استدلال‌های قدرتمندی برای تحصیل حضوری به‌ویژه برای دانش آموزان جوان و یا دانش آموزان با نیازهای ویژه وجود دارد.

دکتر راینو کاوشال از مرکز پزشکی ویل کرنل گفت: ” کودکان زیر ۱۰ سال به‌طورکلی در مورد کروناویروس بیشتر بدون علامت هستند و همچنین به‌ندرت آن را منتقل می‌کنند”. به گفته وی این اتفاق خوبی است که کودکان در سنین پایین با خطر کمتری روبرو هستند و البته همین کودکان کم سن و سال نیز با آموزش مجازی مشکل‌دارند.

کاوشال تاکید کرد: مهم است که به خاطر داشته باشیم که جوامع سیاه‌پوست و آمریکای لاتین و آمریکای بومی بسیار تحت تاثیر کووید -۱۹ قرار دارند و اینکه بسیاری از کودکانی که در معرض خطر جدی بیماری قرار دارند، در معرض خطر جدی نبودن حضور در مدرسه نیز هستند. آنان زمان یادگیری مهارت‌ها را از دست خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: هر تصمیمی که درباره بازگشایی مدارس گرفته شود، باید بر اساس رعایت عدالت و همچنین ایمنی باشد. در این مورد هیچ‌گونه دادوستد راحتی وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …