وزیران اوپک پلاس یکشنبه دیدار می‌کنند

وزیران اوپک و متحدانشان روز یکشنبه دیدار می‌کنند که جدیدترین نشانه از حل شدن اختلاف میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

به گزارش ایسنا، این گروه تایید کرد وزیران نفت روز یکشنبه به وقت وین به صورت مجازی دیدار خواهند کرد. مقامات اوپک پلاس در روزهای اخیر به طور محرمانه گفته بودند دیدار وزیران این گروه در صورت حاصل شدن توافق، برگزار خواهد شد.

مصالحه میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی راه را برای عرضه بیشتر نفت اوپک پلاس به بازار هموار خواهد کرد و از کمبود عرضه بیشتر و افزایش تورم زای قیمتها جلوگیری می کند. همچنین به اختلاف دیپلماتیکی که معامله گران نفت را مضطرب کرده بود، پایان می دهد زیرا جنگ بین دو متحد قوی ریسک فروپاشی توافق اوپک پلاس را به همراه داشت که روند بهبود قیمتهای نفت را تضعیف می کرد.

امارات متحده عربی اصرار داشت که شیوه محاسبه سهمیه تولید این کشور غیرمنصفانه بوده است و برای به کرسی نشاندن حرف خود، با توافقی مخالفت کرده بود که سایر اعضای اوپک پلاس موافقت کرده بودند و تحت آن قرار بود در فاصله اوت تا دسامبر سال میلادی جاری ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به عرضه نفت اضافه شود.

فروپاشی مذاکرات باعث شده بود قیمتهای نفت موقتا به بالاترین حد شش سال اخیر صعود کنند اما قیمتها از آن زمان افت کرده اند. نفت برنت روز جمعه در ۷۳ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در ۷۱ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه بسته شد.

اوایل هفته گذشته نشانه هایی از پیشرفت مذاکرات میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی به سمت یک توافق برای دادن سهمیه تولید بالاتر به ابوظبی مشاهده شد. به گفته نمایندگان اوپک، سپس روز شنبه وزیران عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، بحرین و عمان برای مذاکره در این باره دیدار آنلاینی را برگزار کردند.

اختلاف میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی به شکل غیرمعمولی علنی شد زیرا دو کشور در بحبوحه تشدید رقابت اقتصادی، فراتر از دیپلماسی نفتی اختلاف پیدا کرده اند. با استفاده وزیران انرژی هر یک از این دو کشور از مصاحبه های رسانه ای برای مطرح کردن مواضعشان، خاطره جنگ قیمت سال ۲۰۲۰ و تهدید ابوظبی برای خروج از عضویت اوپک در اواخر همان سال زنده شد.

باب مک نالی، رییس شرکت راپیدان انرژی و مقام سابق کاخ سفید در این باره اظهار کرد: طی یک سال گذشته به میزان فزاینده ای روشن شد که شرط همبستگی اوپک پلاس تنها در گروی تفاهم روسیه و عربستان سعودی نیست بلکه امارات متحده عربی هم مطرح است.

اگر در مذاکرات روز یکشنبه توافقی حاصل شود، معلوم نیست عرضه اضافی چقدر سریع به بازار وارد خواهد شد. حجم فروش آوریل تا حدود زیادی تعیین شده و اکثر کشورهای عربی منطقه خلیج فارس آماده تعطیلات مذهبی می شوند که طی آن دفاتر دولتی و شرکتها برای کل هفته آینده تعطیل می شوند.

آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته هشدار داد بدون تولید بیشتر از سوی اوپک پلاس، بازار نفت با کمبود قابل توجه عرضه روبرو می شود و احتمالا روند احیای اقتصادی صدمه می بیند.

اختلاف امارات متحده عربی با اوپک پلاس بر محور سقف تولید بالاتر در سال آینده در قبال حمایت از تمدید محدودیت عرضه فعلی تا دسامبر سال ۲۰۲۲ قرار دارد. در نشست قبلی اوپک پلاس، ابوظبی درخواست کرده بود مبنای سطح تولید این کشور بازبینی شود تا بتواند سال آینده میزان بیشتری نفت تولید کند

بر اساس گزارش بلومبرگ، یک نماینده اوپک پلاس گفت: امارات متحده عربی هفته گذشته آماده بود سطح مبنای تولیدش ۳.۶۵ میلیون بشکه در روز تعیین شود اما یک نماینده دیگر گفت این آمار احتمالا تغییر می کند.

اوپک پلاس از ماه مه سال ۲۰۲۰ در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوایل بحران همه گیری کووید ۱۹ کاهش تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشت و از آن زمان با توجه به بهبود تقاضا، به تسهیل تدریجی محدودیت عرضه داوطلبانه خود پرداخته و آن را به حدود ۵.۸ میلیون بشکه در روز رسانده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …