پادکست؛ فرصتی برای روایت‌گری دانشجویان

نویسنده‌ی یک پادکست گفت: صحبت درباره تخصص‌ها و مهارت‌های هر دانشجو نه تنها می‌تواند برای شنونده شیرین و جذاب باشد، بلکه به خود دانشجو هم کمک می‌کند تا در عرصه‌ی تخصصی خود، بیشتر دیده شده و دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.

به گزارش ایسنا، یکی از محتواهای صوتی که امروزه در بین همه‌ی مردم سراسر جهان جای خود را پیدا کرده، پادکست است. پادکست‌ها طی سالیان اخیر در ایران هم بسیار رواج پیدا کرده و در موضوعات مختلف اجتماعی، تاریخی، طنز، علمی و هنر در حال تولید و انتشار آن برای مخاطبان خود هستند. در گفتگوی پیش‌رو با یکی از نویسندگان و تهیه‌کنندگان پادکست‌های موفق علمی کشور به جنبه‌های فعالیت در این عرصه‌ی نوظهور پرداختیم. شاهین جوادی ‌نژاد فارغ‌التحصیل کارشناسی سینما از دانشگاه هنر و ارشد مدیریت از دانشگاه اسپانیا و تهیه کننده و نویسنده این پادکست است.

شاهین جوادی نژاد در آغاز گفتگو با ایسنا به زمان آغاز فعالیت پادکست خود و نقطه‌ی شروع ایده‌ی این پادکست پرداخت و گفت:‌ زمانی که ما اقدام به شروع این پروژه کردیم، پادکست فارسی به شکلی که امروزه می‌بینیم، در ایران جا نیفتاده بود. من و رضا حریریان جوان تهیه کننده دیگر پادکست، در دو رشته مختلف تحصیل می‌کردیم. رضا دانشجوی کارشناسی عمران بود و من سینما. یک بار که مشغول بحث و ایده‌پردازی در خصوص روایتگری سینما و موضوعات ریاضی و فیزیکی در کنار هم بودیم، به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم درباره آنها داستان بگوییم.

جوادی نژاد ادامه داد: هدف ما این بود که در یک قالب صوتی به موضوعات مختلف بپردازیم و داستان‌هایی که پشت اتفاقات بزرگ علمی نهفته شده را تعریف کنیم. داستان‌هایی مانند آنکه درون سیاه‌چاله‌ها چه اتفاقی می‌افتد، دژاوو چگونه در ذهن ما شکل میگیرد، هوش مصنوعی چطور می‌تواند زندگی ما را تهدید کند و… و در نهایت این داستان‌ها به اولین قسمت‌های پادکست ما تبدیل شد و این روال تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

این نویسنده‌ی پادکست در رابطه با نیازهای زیرساختی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تولید توضیح داد: پادکست ما از ابتدا یک پروژه مستقل بود که تمام هزینه‌های آن توسط من و تهیه کننده‌ی دیگر پادکست تامین می‌شد. ساخت پادکست به خودی خود به تجهیزات یا مهارت خیلی پیچیده‌ای احتیاج ندارد. کافی است وسیله‌ای داشته باشید که با آن صدا را ضبط کنید که اکثر تلفن‌های همراه قادر به انجام این کار هستند. با وسایلی که در همه‌ی خانه‌ها موجود است، می‌شود یک فضای آکوستیک کوچک در کمد یا گوشه هر اتاقی درست کرد و سپس با چند برنامه فایل‌هایی که ضبط کردید را ویرایش و بر روی اینترنت منتشر کنید.

جوادی نژاد افزود: این انعطاف پذیری بالای فرمت پادکست به ما اجازه داد تا بتوانیم با اینکه در دو شهر مختلف زندگی می‌کردیم، محتوا تولید کنیم و کار تولید ادامه پیدا کند. هرچند که با بزرگتر شدن پادکست و گسترش مخاطبین آن، ما هم سعی کردیم کیفیت ساخت را چه از طریق تجهیزات مورد استفاده و  چه تکنیک‌های ضبط و تدوین پادکست ارتقاء بدهیم. به شکلی که امروز پادکست ما در استدیو و با تجهیزات تخصصی ضبط و تدوین می‌شود در حالی که هیچکدام از موارد فعلی برای شروع کار الزامی نبوده و نیست.

فارغ‌التحصیل دانشگاه هنر در خصوص ظرفیت‌های تولید پادکست در میان هنرمندان و دانشجویان رشته‌های هنری گفت:‌ پادکست یک شاخه محتوایی روبه‌رشد در جهان است. امروزه بیش از ۸۵۰ هزار پادکست فعال در جهان وجود دارد و میلیون‌ها نفر به این پادکست‌ها گوش می‌دهند. پادکست‌هایی که چرخه مالی آنها مرز یک میلیارد دلار را رد کرده است. پادکست در خلاصه‌ترین حالت خودش روایت با صداست. روایتی که با اصول زیبایی شناسی هویت منحصر به فردی به خودش می‌گیرد و به مخاطب عرضه می‌شود.

جوادی نژاد افزود: من فکر می‌کنم تولید محتوا به شکل پادکست می‌تواند به دو دلیل برای دانشجویان و حتی فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری جالب باشد: اول اینکه محتوای ناگفته در هنر بسیار زیاد است و دوم مخاطبان بسیاری در این حوزه وجود دارند که از شنیدن درباره این موضوعات استقبال می‌کنند. صحبت درباره تخصص‌ها و مهارت‌های هنری هر دانشجو نه تنها می‌تواند برای شنونده شیرین و جذاب باشد، بلکه به خود دانشجو هم کمک می‌کند تا در عرصه‌ی فعالیت خود، بیشتر دیده شده و دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.

اما علاوه بر این، پادکست مثل هر محتوای دیگری نیاز به یک درک اساسی از ساختار زیبایی شناسی دارد. ساختاری که بتواند خطوط مختلف صوتی را به هم پیوند زده و یک اثر هنری از آن خلق کند و بنظر هم دانشجویان رشته‌های هنری توانایی بالقوه‌ای برای خلق چنین آثاری را دراختیار دارند.

شاهین جوادی نژاد در رابطه با نقش سازمان‌ها و نهادهای حامی و تاثیر آن در پیشبرد اهداف این پادکست تشریح کرد: پادکست ما در مدت فعالیت خود سابقه همکاری با نشریاتی مانند دانستنی‌ها و برنامه‌های تلویزیونی همچون چرخ را داشته و علاوه بر این شرکت‌ها و سازمان‌های بسیاری به عنوان حامی پادکست همکاری داشتند. شاید مهم‌ترین دست‌آورد چنین همکاری‌هایی معرفی کلیت پادکست و بخصوص پادکست ما به مخاطبانی بوده که تا قبل از این آشنایی با رادیوهای اینترنتی نداشتند و بعد از آن کمکی بوده برای تامین هزینه‌هایی که با گسترش پادکست از توان ما خارج شد.

وی افزود: ما امروزه شاهد آن هستیم که سازمان‌ها و نهادها کم‌کم دارند به پادکست به عنوان یک فرصت برای گفتگوی مستقیم با مخاطبان خود و حتی همکاران داخلی نگاه می‌کنند و بسیاری از نهادها در حال برداشت قدم‌های مثبتی برای ترویج فرهنگ پادکست شنیدن در درون سازمان و بیرون از سازمان خود هستند.

این نویسنده و تهیه‌کننده پادکست درباره انتخاب موضوعات علمی به عنوان محور داستان‌گویی آن گفت: امروزه ما با حجم زیادی از اخبار جعلی، نظریه‌های ضد علمی و باورهای غلطی روبه‌رو هستیم. باورهایی که به راحتی در شبکه‌های مجازی پخش می‌شوند و می‌توانند زندگی عده‌ی زیادی را تحت تاثیر قرار بدهند. در چنین زمانی ما بیشتر از هرچیز به علم احتیاج داریم تا مشعلی در این جاده تاریک باشد و هدف پادکست ‌ما هم دقیقا همین است. جز این، ما همیشه در داستان‌های تخیلی دنبال اتفاقات شگرف و نادر هستیم، دنبال اتفاقاتی که جهان را متحول می‌کنند و زندگی انسان‌ها را برای همیشه تغییر می‌دهند و خب علم همه اینها را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: کشف آنتی‌بیوتیک مسیر زندگی انسان‌ها را برای همیشه تغییر داد، نظریه نسبیت باور ما درباره ذره‌های سازنده جهان را برای همیشه متحول کرد و سیاه‌چاله‌ها هنوز که هنوز است، عجیب‌ترین چیزهایی هستند که در واقعیت و خیال دیده‌ایم. پس چرا بجای داستان‌های تخیلی به همین واقعیت‌ها رجوع نکنیم و درباره این اتفاقات داستان‌های جذاب تعریف نکنیم؟

جوادی نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص در نظر گرفتن تولید پادکست به عنوان یک شغل توضیح داد: زمانی که ما این پادکست را شروع کردیم هدف ما ساخت محتوایی جذاب و آموزنده در کنار تحصیل و کار بود. ما میخواستیم از زمان مرده خود استفاده مفید کنیم و محتوایی را برای افراد علاقه‌مند تولید کنیم ولی در این پنچ سال پادکست ما از یک پروژه حاشیه‌ای به یک شغل تمام وقت تبدیل شده که مدل کسب و کار خودش را داشته است.

تهیه‌کننده این پادکست افزود: تیم دو نفره ما اکنون بیش از ده عضو دارد که در بخش‌های مختلف به ما کمک می‌کنند و با پادکست در تولید و پخش محتوا و دیگر بخش‌ها همکاری می‌کنند. پادکست فارسی روز به روز در حال گسترش، تحول و بزرگ شدن است و این رشد تصاعدی ظرفیت این حوزه برای درآمدزایی، کارآفرینی و حتی خلق ارزش را روز به روز بیشتر می‌کند.

جوادی‌ نژاد درباره مهم‌ترین معضلات در مسیر تولید پادکست گفت: شاید در حال حاضر و بعد از پنچ سال هنوز بزرگترین مشکل برای ما آشنایی مخاطبان با مفهوم پادکست و دعوت کردن آنها به تجربه این فرمت جدید است، چیزی که همه پادکست‌هایی که به زبان فارسی فعالیت می‌کنند به نوعی با آن درگیر هستند.

وی در پایان ادامه داد: همیشه امتحان کردن تجربیات جدید برای ما سخت است ولی تجربه نشان داده تنها چند قسمت پادکست کافی است که یک نفر با این مدل از محتوا ارتباط برقرار کند و زمان‌های بیهوده و از دست رفته خود مثل مسیر رفت و برگشت از محل کار، زمان‌های پیاده‌روی و حتی نظافت خانه را با پادکست‌های مختلف پر کند. به همین دلیل، ممارست و پشتکار شاید بهترین ابزار برای حل این مشکل بزرگ باشد. مشکلی که روز به روز کمرنگ‌تر و کمرنگ‌تر می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …