پرداخت خسارات در سامانه بیمه حوادث مشترکان آغاز می‌شود

وزیر نیرو با اشاره به اقدام‌ این وزارتخانه در بهبود شرایط از حیث عدم استفاده غیرمجاز از شبکه برق و عدم دستبرد به تجهیزات و ادوات برقی گفت: این، از موضوع‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری است و خوشحالیم که همکاران در کوتاه‌ترین زمان ممکن در این چارچوب توانستند چند کار مهم را که تداوم هم خواهد داشت، در کشور به ثمر برسانند و موضوع رفع فرسودگی و بهبود شبکه های انتقال و توزیع در سرلوحه کار ما خواهد بود.

به‌ گزارش ایسنا، رضا اردکانیان امروز (سه‌شنبه) در آیین بهره‌برداری همزمان از ۴۳ پروژه صنعت آب و برق در استان‌های خوزستان، خراسان شمالی و مازندران که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: امسال که در سخت ترین شرایط تحریمی به سر می بریم تلاش خود را مضاعف کنیم تا اهداف امسال هم محقق شود.

اردکانیان همچنین با اشاره به هدفگذاری وزارت نیرو برای بهره برداری از ۲۵۰ پروژه صنعت آب، برق و فاضلاب در چارچوب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تا پایان سال در دو سرفصل ساخت و سازها و ساز و کارها گفت: تا پایان هفته دهم پویش، در فصل ساخت و سازها، ۳۴ پروژه بزرگ در ۱۳ استان کشور با سرمایه گذاری ۱۱ هزار و ۲۸۶ میلیارد تومان افتتاح شده که عمدتا آیین‌های افتتاح این پروژه‌ها با حضور رئیس جمهوری برگزار شده است.

وی افزود: در فصل ساز و کارها هم با پروژه های امروز، سه طرح مهم که عمدتا پهنه کشوری دارند با سرمایه‌گذاری ۱۲۳ میلیارد تومان به ثمر رسید.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در این هفته در استان‌های خوزستان، خراسان شمالی و مازندران، ۴۳ پروژه در هر دو سرفصل به نتیجه رسید . بویژه در استان خوزستان تعداد قابل توجهی پروژه های فوق توزیع استان نتیجه داد. در استان مازندران افزایش تولید تولید نیروگاه نتیجه تلاش، فعالیت و خوشفکری دست‌اندرکاران، مدیران، مهندسان و کارگران این صنعت به ثمر رسید که به‌ویژه در شرایط اوج بار نقش بسیار مهمی دارد.

اردکانیان ادامه داد: در استان خراسان شمالی هم پروژه یکپارچگی استان زیر پوشش کابل‌های خودنگهدار امروز افتتاح شد که در ایمن‌سازی شبکه، حفظ مبلمان شهری به تعبیری سازگار با فضای سبز و همچنین در بهبود شرایط از حیث عدم استفاده غیر مجاز از شبکه برق و احیانا در دستبرد به تجهیزات و ادوات برقی کار مهمی است. ۴۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بود که برای پروژه‌های امروز انجام شد.

وی گفت: در بخش سازوکارها هم، سامانه بیمه حوادث مشترکان افتتاح شد که قطعا” در افزایش آرامش خاطر مردم و رفع برخی سردرگمی‌های برخاسته از نظام اداری و بروکراسی که معمولا” موجب می‌شود در خیلی مواقع مشترکان از خیر پیگیری‌های خود بگذرند، تاثیرگذار خواهد بود. حداکثر در دو ماه آینده با انتخاب نهایی شرکت بیمه‌گر کار پرداخت خسارات شروع خواهد شد؛ نظیر چنین اتفاق‌هایی در امسال بیش از پیش رخ خواهد داد.

اردکانیان افزود: علت اصلی که سرفصل ساز و کارها را به پویش اضافه کردیم نه به این معنا که عرصه جدیدی باشد بلکه عرصه‌ای است که در همه شرکت‌ها به تناسب به آن پرداخته می‌شود، اما اهمیت دادن و دیده شدن این عرصه‌ نقش مهمی در اولویت بندی آن خواهد داشت.

وی ادامه داد: همانگونه که احداث یک سد، نیروگاه و تصفیه‌خانه آب تاثیرگذار است و توسط مردم دیده می‌شود، این که گردش کار خدمت رسانی و سیستم پاسخگویی بازبینی شود و این که در مسیر رسیدگی به خساراتی که مردم در اثر برخی نوسانات یا مشکلات فنی که اجتناب ناپذیر هم است می‌بینند طراحی مناسبی شده و از مراجعات غیر ضروری جلوگیری می‌شود.

اردکانیان افزود: این‌ موارد موجب می‌شود که همکاران و فعالان این عرصه و مدیران در بخش آب و برق به این مسایل بیشتر بپردازند و توجه جدی‌تر به سازوکارها موجب تسریع در ساخت‌وسازها هم خواهد شد. از این که از این مجرا هزینه‌های تمام شده را کاهش دهیم و منابع قابل توجهی را برای اجرای پروژه‌های بعدی تامین می‌کنیم؛ این که بتوانیم مصرف را مدیریت کنیم یعنی از سرمایه‌گذاری‌های قابل ملاحظه برای تولیدهای بیشتر بی‌نیاز می‌شویم.

وزیر نیرو در آیین افتتاح طرح‌های صنعت برق از انتخاب یکی از بانوان به عنوان نخستین مدیرعامل زن صنعت آب و برق در شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان خبر داد و افزود: در همین راستا، از همکاران بانو که فراوان هم داریم در مدیریت های ستادی و شرکت‌های آب و برق استفاده می‌کنیم. اکنون مدیران‌کل بسیاری در حوزه ستادی از بین خانم ها هستند و در هیات‌های مدیره همه شرکت‌ها از این بانوان حضور دارند.

وی از رویکرد این وزارتخانه برای بکارگیری مدیران زن در حوزه ستادی و شرکت‌های عامل و تابع وزارت نیرو خبر داد و گفت: به عنوان یک ساز و کار جدید، برای نخستین بار در وزارت نیرو و در تاریخ صنعت آب و برق، یکی از بانوان به عنوان مدیرعامل یکی از شرکت ها آغاز به کار می‌کند.

وی ادامه داد: این کار، بسیار ارزنده و تاثیرگذار خواهد بود و اتفاق مبارکی است و قطعا مسیر را برای این که این بخش از نیروهای شایسته وزارت نیرو و صنعت آب و برق بتوانند در آینده بیش از پیش منشا اثر و خدمتگذاری باشند، باز خواهد کرد.

اردکانیان یادآوری کرد: از بیش از دو سال گذشته فرآیندی را با عنوان فراخوان انتخاب و انتصاب مدیران‌مان در سطح ستاد و شرکت‌ها تدوین کردیم که تاکنون ۱۰۱ مدیرعامل و مدیرکل و حتی معاون وزیر از طریق این سیستم فراخوان عمومی انتخاب شدند و فعالیت خود را آغاز کردند.

وزیر نیرو اظهار کرد: در اثر توفیقی که حاصل و پذیرشی که در این امر ایجاد شد و اثرات مثبتی که از حیث افزایش اعتماد به نفس افراد شایسته داشت، در این فرآیند، افراد، صرفا” به اتکای توانمندی‌های خودشان معرفی ، شناسایی و انتخاب می‌شوند و کارشان را آغاز می کنند.

اردکانیان گفت: امسال موفق شدیم این کار را توسعه دهیم و نه تنها در سطح مدیران عامل شرکت‌ها که در قالب دستورالعمل‌های ابلاغی در هفته‌های اخیر، همه شرکت‌ها موظف شدند برای همه مدیریت‌های خود حتی در شهرستان‌ها هم از این روش برای انتخاب همکاران خود استفاده کنند که موجب خیر و برکت در نظام اداری و وزارت نیرو خواهد شد و این سیستم و بهتر از این را سایر دستگاه ها و سازمان ها مورد عمل قرار خواهند داد. ما در سازمان دولت پس از مدتی اثر این کار را در قالب استقرار شایسته گزینی خواهیم دید.

انجام تعمیرات حدود ۹۰ هزار مگاوات واحد نیروگاهی از تابستان گذشته

همچنین وزیر نیرو در جمع خبرنگاران گفت: گرمای امسال، گرمای زودرس و پایداری است و به هر طریق ممکن توانستیم همه واحدهای تولید نیروگاهی را از مسیر تعمیر و نگهداری سالیانه عبور دهیم و حدود ۹۰ هزار مگاوات بعد از تابستان گذشته تاکنون تعمیر و در مدار گرفته است. اگر همراهی و همکاری مصرف‌کنندگان اعم از خانگی، صنعت و کشاورزی نبود، اکنون با خاموشی مواجه بودیم.

وی با اشاره به ظرفیت ۸۳ هزار مگاواتی نیروگاه‌ها خاطرنشان کرد: برخی واحدها سالی دو بار نیازمند فرآیند تعمیر هستند.

اردکانیان گفت: جای کار بیش از این است و انتظار می‌رود در حدود ۴۰ روز آینده بویژه در شرایط کرونایی مردم همکاری بیشتری کنند. تصور  این که یک بیمارستان با مشکل تامین برق مواجه شود برای تک تک هموطنان ما سخت و غیر قابل قبول است.

وزیر نیرو اظهارکرد: هر کدام از ما در محیط اداری، منازل و اماکن تجاری با رعایت های لازم می توانیم به هموطنان خودمان اطمینان دهیم که تابستان را بدون مشکل طی می کنیم. در صنعت و کشاورزی هم تعداد زیادی قرار داد امضا شده و در حال اجراست.

وی گفت: مانند سال گذشته که ده ها میلیاردتومان پاداش رعایت زمان مصرف در ساعت های اوج بار و کاهش مصرف به مشترکان پرداخت شد، در ساعت‌های غیر اوج هم برق ارزان تر و حتی رایگان در بخش کشاورزی در اختیار مشترکان گذاشتیم که امسال هم این کار انجام می‌ شود .

اردکانیان یادآوری کرد: نسبت به پایش جدی مصرف دستگاه‌های اداری و دولتی و کاهش ۱۰ درصدی مصرف در آنها هم با همکاری استانداران عمل می کنیم تا مردم مطمئن شوند این اصلاح و مراقبت، از خود نهاد دولت آغاز شده است.

او در خصوص عملیاتی شدن برنامه‌های آب و برق در قانون برنامه ششم توسعه ادامه داد: نه قانون برنامه ششم و نه هیچ قانون دیگری با تعبیری که از قانون داریم نمی تواند بلندپروازانه باشد چون فرآیند تصویب قانون، پیچیده و زمان‌بر است و توسط دستگاه‌های مختلف و نه صرفا قانون گذار در جلسات متعدد تنظیم شده و صورت قانون به خود می گیرد.

وی افزود: آنچه می تواند موجب عدم تحقق قانون در شکل کاملش بشود ندیدن همه ابعاد آن به صورت کامل است.

وزیر نیرو اظهارکرد: وقتی در قانونی ذکر می‌شود که سالی ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه احداث خواهد شد، این به اتکای توانی است که در کشور وجود دارد و بازار مصرفی است که می تواند این ظرفیت انرژی تولیدی در کشور و منطقه را داشته باشد، اما در کنار این تکلیف قانونی، شرایط عملی شدن آن از جمله منابع مالی آن برای اجرای قانون دیده می شود.

وی گفت: خوشبختانه تلاش‌هایی صورت گرفته که در عین حال محدودیت شدید منابعی که بر کشور حاکم شده دو کار به نحو موازی انجام شود .

اردکانیان اظهارکرد: افزایش ظرفیت تولید به نحوی بوده که در دولت تدبیر و امید سالانه به طور متوسط بیش از ۲۲۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده به توان موجود اضافه شده در حالی که در سال‌های گذشته متوسط زیر ۱۸۰۰ مگاوات بوده است.

وی افزود: اقدام دوم، تمرکز و توجهی است که به موضوع مدیریت مصرف شده است؛ به نحوی که به‌ویژه در روزهای اوج بار رشد بار سابق را نداشته باشیم که ما را نیازمند تولید بسیار زیادی می‌کند و این به معنای توقف روند تولید و کاهش عرضه انرژی نیست که در این سال‌ها عرضه انرژی در عین حال مدیریت مصرف همواره بیش از سال قبل خود صورت گرفته است.

وی گفت: امید است در گشایش های بیشتر در منابع مالی بیش از ۵۰۰۰ مگاوات را هم به دلیل بازار مصرفی که انرژی در منطقه دارد به ظرفیت تولیدی کشور اضافه کنیم.

بلوک سیکل ترکیبی جدید در نیروگاه شهیدسلیمی نکا احداث می‌شود

همچنین محسن طرزطلب – مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی – گفت: عملیات اجرایی احداث یک بلوک سیکل ترکیبی جدید در نیروگاه شهید سلیمی نکا به زودی آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه با صرف هزینه‌ای اندک و رفع محدودیت‌های تولید یکی از واحدهای بخار مجموعه توانسته‌ایم حدود ۲۳ مگاوات به توان این نیروگاه بیفزایم.

وی ادامه داد:‌ در طی چند سال گذشته با توجه به خطوط راهبردی مشخص شده از سوی وزارت نیرو برنامه‌های افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و استفاده مناسب‌تر از تاسیسات و تجهیزات موجود در دستور کار قرار گرفته است، تاکید کرد: در چند سال اخیر با ارتقای واحدهای گازی موجود و رفع محدودیت‌ واحدهای بخار شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه بوده‌ایم و با هزینه‌های بسیار اندک توانسته‌ایم بهره‌وری واحدهای نیروگاهی را افزایش بدهیم.

طرزطلب با تاکید بر اینکه تعمیرات سالیانه واحدهای نیروگاه نکا در زمان مقرر به پایان رسیده است، گفت:‌ اوایل تیرماه شکسته شدن پره یکی از توربین‌های بخار موجب از مدار خارج شدن این واحد در روزهای پیک تابستان شده بود که با تلاش شبانه‌روزی کارکنان این مجموعه، واحد ظرف سه روز به مدار تولید بازگشت.

وی اضافه کرد: نیروگاه نکا در حال حاضر دارای چهار واحد بخار هر یک به ظرفیت ۴۴۰ مگاوات است که در کنار این واحدها یک نیروگاه سیکل ترکیبی نیز احداث شده و در مدار بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ادامه داد: همچنین براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته عملیات اجرایی احداث یک بلوک سیکل ترکیبی جدید در این نیروگاه به زودی آغاز خواهد شد.

در ادامه نیز مدیرعامل توانیر گفت: جایگزینی ۸۰ هزار کیلومتر کابل خودنگهدار با شبکه سیم‌ مسی در دولت تدبیر و امید میسر شد.

محمدحسن متولی زاده در مراسم افتتاح پروژه‌های صنعت برق با بیان اینکه استان خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی و به‌خصوص در تابستان، استانی پرمصرف در زمینه برق است و در این استان با حمایت استاندار و دیگر مسئولان، در دو بخش احداث و توسعه زیرساخت‌ها و مدیریت مصرف برق تلاش‌ها و موفقیت‌های قابل توجهی به‌دست آمده است‌، اظهار کرد: در بخش ساز و کارها یکی از مهم‌ترین پروژه‌های توانیر در بخش توزیع که شعار آشتی شبکه برق با شاخ و برگ درختان است، جایگزینی شبکه سیم‌های مسی با کابل‌های خودنگهدار بوده که استان خوزستان و استان خراسان شمالی در اجرای این پروژه پیشتاز هستند.

مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص مزایای این پروژه گفت: جایگزینی و اصلاح شبکه فرسوده با حفظ محیط زیست، کاهش تلفات غیرفنی، کاهش برق دزدی‌ها، کاهش خسارات و خاموشی‌های ناشی از سرقت سیم‌های مسی، توسعه اشتغال و افزایش ایمنی شبکه برق در حوادث طبیعی و برخورد اجسام از اهداف اصلی و مزایای این طرح است.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه نقش مهم و حیاتی در کاهش تلفات شبکه توزیع داشته است، افزود: در دولت تدبیر و امید، بیش از ۸۰ هزار کیلومتر کابل خودنگهدار جایگزین شبکه مسی شده که تاکنون علاوه بر استان خراسان شمالی، در شهر مشهد نیز ۱۰۰ درصد این طرح اجرایی شده و در شهرهای تهران، شیراز و استان‌های لرستان و فارس نیز تا پایان سال جاری به‌صورت کامل اجرایی شده و به بهره برداری خواهد رسید.

۴۰ پروژه صنعت برق در استان خوزستان افتتاح شد

گفتنی است؛ ۴۰ پروژه صنعت برق استان خوزستان با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید. این پروژه‌ها که در مرکز پایش صنعت برق و از طریق ویدئو کنفرانس به‌صورت همزمان به بهره‌برداری رسید، شامل ۱۳ پروژه پست های ۱۳۲ کیلوولت، ۱۳پروژه توسعه خطوط ۲۳۰ و ۱۳۲ کیلوولت و ۹ پروژه تعویض هادی خطوط ۲۳۰ و ۱۳۲ کیلوولت در سطح استان و نیز پنج پروژه بانک خازن در پست های ۲۳۰ و ۱۳۲ کیلوولت در اهواز، آبادان و مسجد سلیمان است.

بهره‌برداری این پروژه‌ها که عملیات اجرایی آنها از سال ۹۷ آغاز شده، در مجموع  ۳۱۰ میلیارد و ۵۸۸ میلیون تومان از محل منابع ساخت و ساز و منابع دولتی هزینه در برداشته است.

با بهره‌برداری از این پروژه‌ها  ۱۱۲۴ فرصت شغلی به صورت مستقیم و برای ۲۱۲۷ نفر دیگر به صورت غیر مستقیم ایجاد شده است.

اجرای این پروژه‌ها شامل استقرار ۱۹ دستگاه ترانس مجموعاً به ظرفیت ۵۵۱ مگاولت آمپر، ۸ دستگاه بانک خازنی مجموعا به ظرفیت ۳۷.۲ مگاوار، ۱۸۵ کیلومتر مدار و ۹۶ کیلومتر فیبر نوری و ۱۲۳.۵ کیلومتر مدار هادی پرظرفیت است.

این پروژه‌ها با اهداف افزایش تعداد فیدرهای خروجی، افزایش قابلیت اطمینان و پایداری و نیز کاهش محدودیت و احتمال خاموشی اجرا شده‌اند.

پروژه تبدیل شبکه سیمی فشار ضعیف به کابل خودنگهدار در استان خراسان شمالی به بهره‌برداری رسید

همچنین پروژه تبدیل شبکه سیمی فشار ضعیف به کابل خودنگهدار در استان خراسان شمالی  با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان از محل منابع ساز و کارها به بهره‌برداری رسید، اجرای این پروژه که از سال ۹۷ آغاز شده، برای ۳۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم فرصت اشتغال ایجاد کرده است.

این پروژه شامل شبکه‌ای به طول ۲۳۰۰ کیلومتر است که با اهداف پیشگیری از برق‌های غیرمجاز، حذف سرقت شبکه‌های مسی، ایمن‌سازی شبکه‌های عمومی برق، حفظ مبلمان شهری و بهبود پروفایل ولتاژ به بهره‌برداری رسید.

پرداخت خسارت‌ها بدون نیاز به مراجعه حضوری

همچنین سامانه بیمه حوادث مشترکان برق شرکت توانیر امروز سه‌شنبه و در دهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید،  برای اجرای این پروژه شامل سامانه اطلاع‌رسانی تحت وب که از سال ۹۸ آغاز شده، از محل منابع ساز و کارها و منابع دولتی، ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

گردش مالی خسارت بیمه در سال ۹۸، ۸۴ میلیارد تومان و در سال ۹۹ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است و شرکت توانیر، برق منطقه‌ای و توزیع برق و شرکت بیمه به صورت متمرکز فرآیند را رصد می‌کنند.

این پروژه با اهداف دسترسی آسان و شفاف مردم برای اعلام خسارت‌های ناشی از حوادث داخل منزل، اعلام کد رهگیری به مردم و نظارت بر اجرای روند پرداخت خسارت از طریق شرکت بیمه مربوطه اجرا شده که با این اقدام دیگر نیاز به مراجعه حضوری مردم نیست و پرداخت خسارت‌ها به مردم افزایش می‌یابد.

پروژه رفع محدودیت‌های تولید نیروگاه نکا به بهره‌برداری رسید

همچنین پروژه رفع محدودیت‌های تولید نیروگاه نکا در استان مازندران با اعتباری بالغ بر ۳۳۵ میلیارد ریال توسط وزیر نیرو از طریق ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.  با اجرای این پروژه در نیروگاه نکا که با هدف رفع محدودیت تولید واحدها به میزان ۲۳ مگاوات انجام شده، زمینه اشتغال یکصد نفر فراهم شده است.

برای اجرای این طرح حدود ۳۳۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که هزینه‌های انجام شده برای این پروژه نسبت به افزایش توان حاصل شده کمتر از ۱۰ درصد هزینه سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث واحد بخار جدید است و این امر نشان دهنده توجیه اقتصادی اجرای این طرح‌ها در نیروگاه‌هاست.

رفع محدودیت تولید واحدها به میزان ۲۳ مگاوات، کاهش مصرف آب دمین به میزان ۲۰ مترمکعب در ساعت، کاهش نرخ خروج اضطراری و افزایش ضریب آمادگی واحدها و همچنین کاهش میزان مصرف داخلی واحدها از جمله اهداف اجرای پروژه یادشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …