پوتین اوپک را سرجایش نشاند!

یک تحلیلگر روسی در خصوص مخالفت روسیه با کاهش بیشتر تولید نفت گفت: روسیه به مدد اقدامات ریاضتی که به اجرا گذاشت، نسبت به پنج شش سال پیش می تواند در برابر قیمت پایین نفت به خوبی تاب بیاورد و این امر اجازه داد پوتین به اوپک “نه” بگوید.

به گزارش ایسنا، مقاومت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در برابر کاهش بیشتر تولید که از سوی اوپک پیشنهاد شده بود، اتحاد نفتی بزرگترین تولیدکنندگان جهان که بیش از نیمی از تولید نفت جهان را در کنترل دارند با شکست روبرو کرد. برخی از معیارهای کلیدی هدایت کننده اقتصاد روسیه به توضیح دلایل این کشور کمک می کند.

بلومبرگ به نقل از دیمیتری دالگین، اقتصاددان ارشد بانک آی ان جی در مسکو نوشت: پنج سال ریاضت اقتصادی و حفظ سرمایه ها در برابر تهدید تحریم‌ها، روسیه را در موضع قوی‌تری برای تحمل قیمت پایین‌تر نفت قرار داده است. برنامه روسیه برای افزایش هزینه در سال جاری می تواند اجرا شود و ارزش پایین‌تر روبل  به صادرکنندگان کالای روسیه که به دلار می فروشند، کمک خواهد کرد.

روسیه در مذاکرات جمعه گذشته وین در برابر اصرار اعضای اوپک، با کاهش بیشتر تولید مخالفت کرد و در نتیجه این مذاکرات بدون توافق پایان یافت.

تحریم‌های بین المللی در سال‌های اخیر روسیه را ناچار کرد استقراض خارجی را کاهش دهد و سیاست‌های مالی سخت گیرانه ای را اعمال کند. در نتیجه روسیه اکنون چهارمین ذخایر بین المللی بزرگ دنیا و یکی از پایین‌ترین سطوح بدهی دنیا را دارد. حتی اگر قیمت نفت به 40 دلار سقوط کند، دولت جدید پوتین فضای زیادی برای افزایش هزینه در سال جاری دارد.

دیگر روزهایی که روسیه به قیمت نفت بیش از 100 دلار در هر بشکه برای متوازن کردن بودجه خود نیاز داشت، سپری شده است.

ترکیبی از کاهش هزینه و افزایش درآمد از زمان ریزش قیمت نفت در سال 2015 کمک کرده که قیمت نفت برای بودجه به 51 دلار در هر بشکه برسد. در حالی که قیمت نفت ماه جاری سقوط کرد اما وزارت دارایی روسیه با توجه به مازاد بودجه در دو سال گذشته در برابر این وضعیت مشکلی پیدا نمی کند.

در مقایسه با سایر کشورهای صادرکننده نفت، روسیه در وضعیت خوبی برای تاب آوردن در برابر قیمت‌های پایین‌تر نفت است. به عنوان مثال عربستان سعودی می تواند بودجه خود را با قیمت نفتی که دو برابر بالاتر از قیمت نفت در بودجه روسیه است، متوازن کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …