پیام‌های وزیر و مدیر خانه کتاب و ادبیات برای بدرالزمان قریب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل موسسه «خانه کتاب و ادبیات ایران» در پیام‌هایی جداگانه درگذشت بدرالزمان قریب را تسلیت گفتند.

به گزارش ایسنا، در متن پیام تسلیت سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

«درگذشت بانوی دانشمند، پژوهشگر برجسته زبان‌های باستانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، مرحومه بدرالزمان قریب را به اصحاب فرهنگ و ادب صمیمانه تسلیت می‌گویم.

 از خداوند منان علو درجات برای آن زنده یاد و صبر و بردباری برای بازماندگان خواستارم.»

همچنین در  متن پیام تسلیت ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به مناسبت درگذشت بدرالزمان قریب آمده است: «درگذشت استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی، مترجم و پژوهشگر توانا، بدرالزمان قریب، موجب تأسف عمیق شد. با فقدان ایشان، جامعه علمی و فرهنگی یکی از  اندیشمندان خدمتگزار و بی‌بدیل خود را از دست داد.

این استاد فرهیخته بیش از پنجاه سال از زندگی پربار علمی خود را صرف تدریس، تحقیق و ترجمه کرد و میراث ارزشمندی را برای نسل امروز و فردای کشورمان بر جای گذاشت و با نگارش کتاب «زبان های خاموش» عنوان برگزیده را در پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران  کسب کرد.

همچنین نگارش «فرهنگ سُغدی» که کار بسیار بزرگ و منبع ارزشمندی برای پژوهشگران زبان‌های باستانی در ایران و مجامع بین‌المللی است توسط این بانوی فرهیخته انجام شد و به واسطه آن در چهاردهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت.

این‌جانب، به نمایندگی از موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، فقدان آن استاد گران‌مایه و پژوهشگر سخت‌کوش را به خانوادۀ ایشان و همچنین ایران‌شناسان، استادان و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن زنده یاد  آرامش و آمرزش و برای بازماندگان صبر و شکیبایی طلب می‌کنم.»

بدرالزمان قریب،  زبان‌شناس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی زاده ۱۳۰۸ در تهران بود و مدرک دکتری زبان‌های باستانی خود را از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا دریافت کرده بود. او روز سه‌شنبه (هفتم تیرماه) درگذشت.

برخی از آثار او عبارت‌اند از: تحلیل ساختاری فعل در زبان سُغدی؛ زبان‌های خاموش، یوهان فریدریش (ترجمه، با همکاری یداللّٰه ثمره)؛ وسنتره جاتکه، داستان تولد بودا به روایت سُغدی؛ فرهنگ سُغدی (سُغدی ـ فارسی ـ انگلیسی)؛ تاریخچۀ گویش‌شناسی در ایران؛ مطالعات سُغدی؛ پژوهش‌های ایرانی باستان و میانه.

دکتر بدرالزمان قریب هفتم مردادماه و در سن ۹۱سالگی از دنیا رفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …