چالش‌های کشور برای تولید فاکتور ۸ و ۹ مشتق از پلاسما/دلایل درمان پرهزینه هموفیلی‌ها در ایران

محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان دارویی اقدام به تولید فاکتور ۸ و ۹ مشتق از پلاسما برای درمان بیماران مبتلا به هموفیلی کردند، ولی آنها اعتقاد دارند بنا به دلایلی این داروها در کشور با قیمت بالایی تولید می‌شود؛ از این رو درمان بیماران مبتلا به این بیماری نیز پرهزینه شده است.

دکتر رضا سید حسینی، معاون اجرایی یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید دارو در گفت‌وگو با ایسنا، تولید فاکتورهای ۸ و ۹ را از محصولات دانش بنیان این شرکت نام برد و گفت: پروتکل درمانی برای بیماران مبتلا به هموفیلی در هر کشور متفاوت است. کشورهای پیشرفته مانند امریکا، انگلستان و فرانسه پروتکل درمانی “پیشگیری” برای بیماران مبتلا به هموفیلی را برای خود تعریف کرده‌اند. در این پروتکل درمانی، بیماران مبتلا بر اساس تجویز پزشک به صورت روزانه و هفتگی فاکتور ۸ را دریافت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه این رویکرد موجب می‌شود بیماران هموفیلی همانند افراد عادی یک زندگی عادی داشته باشند، ادامه داد: از این رو بیماران مبتلا به هموفیلی در این کشورها همانند سایر مردم به مدرسه می روند، با هم سن‌های خود بازی می‌کنند و هیچ محدودیتی برای یک زندگی نرمال برای آنها وجود ندارد.

حسینی اظهار کرد: از آنجایی که تولید فاکتور ۸ و ۹ بر اساس پلاسما است، برای تولید آن نیاز به پالایشگاه خود است و در کشورهایی مانند ایران که چنین پالایشگاه‌هایی وجود ندارد، تولید این داروها گران خواهد شد؛ از این رو پروتکل درمانی دیگری برای بیماران مبتلا به هموفیلی تعریف می‌شود.

مدیر اجرایی این شرکت دانش بنیان خاطر نشان کرد: به این معنا که در کشور برای بیماران مبتلا به هموفیلی زمانی فاکتورهای ۸ و ۹ تجویز می‌شود که فرد مبتلا با مشکلاتی چون خونریزی مواجه شده باشد.

وی در این باره توضیح داد: بر اساس پروتکل درمان کشور، روش درمان این بیماران در گام نخست “توصیه‌ای” است، به این معنا که از بیماران درخواست می‌شود که دچار آسیب نشوند. این روش درمانی محدودیت‌های بسیاری را برای بیماران ایجاد می‌کند و در گام دوم در صورتی که فرد دچار مشکلات و عوارض ناشی از این بیماری شود، فرد بیمار وارد فاز درمانی خواهد شد.

حسینی تاکید کرد: اشکال واضحی که در این روش وجود دارد، این است که این بیماران تنها مورد درمان قرار می‌گیرند و رویکرد پیشگیرانه برای این بیماری وجود ندارد. این رویکرد درمانی، موجب ناتوانی در فرد بیمار می‌شود.

به گفته وی مفصل این بیماران دچار خونریزی‌های مکرر می‌شود و این خونریزی‌های چندین باره، موجب بروز خشکی در مفصل خواهد شد که در این صورت نیاز به تعویض مفصل است.

حسینی اضافه کرد: شاید در ظاهر هزینه‌ها در رویکرد “درمانی” کمتر باشد، ولی اگر طرحی برای پیشگیری در بروز «عوارض این بیماری» داشته باشیم، هزینه‌های درمانی این دسته از بیماران کاهش خواهد یافت، ضمن آنکه در این صورت مبتلایان به هموفیلی در کنار سایر افراد زندگی عادی خواهند داشت.

مدیر اجرایی این شرکت دانش بنیان ادامه داد: ولی در حال حاضر به دلیل کمبود این داروها چاره‌ای جز اینکه با این پروتکل درمانی ادامه دهیم، نداریم.

وی با اشاره به تولید فاکتور ۸ نوترکیب از سوی یکی از شرکت‌های دانش بنیان در کشور، گفت: این دارو با حجم محدود تولید می‌شود و نیاز همه بیماران هموفیلی را تامین نمی‌کند، ضمن آنکه تولید این دارو وارد فازهای سختی شده است و این بیم وجود دارد که همین موضوع باعث شود بیماران هموفیلی دچار مشکلات ناشی از عدم دسترسی به این دارو شوند که در این صورت باید نیاز دارویی خود را از بازار آزاد تهیه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …